|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Som rubriken lyder. Hur kan detta komma sig. Bilen är tyst så länge den är kall men börjar rassla från sträckaren när den blir varm?!?! | |
|
Oljan blir tunnare när den blir varm. Tror det sitter en hydraulisk sträckare på din motor men är inte säker isf ska du nog byta den. |
|
| Ok, vågar man köra med bilen? Eller skall man ta den på transport till verkstad? | |
|
Hej, är också nyfiken på vad detta kan vara. Min 3,2 är knäpptyst vid kall motor men rasslar vid varm - mest noterbart vid tomgång och när man släpper gasen tvärt (då vid runt 1500 rpm). |
|
| Kedjan blir ju längre när den är varm. | |
| Robbo: I ditt fall är det Vanos-rassel högst sannolikt! | |
|
vid varm motor låter det så här: vid kall motor är det i princip tyst: Ricchie: sorry om jag snor tråden... men jag hoppas att eventuella svar även hjälper dig! Kan det vara kedjesträckaren som strular? Eller är det definitivt ett Vanosproblem. Tydligen är magnetventilen bytt samt åtminstone en av aggregaten reparerad. |
|
| Robbo: Låter din bil som i den första filmen så är det Vanos som gör oljudet, man hör tydligt hur det "morrar" när motorvarvet faller efter en uppvarvning, nånstans kring 1700-2000 rpm har det där typiska "grrrr" när Vanos låter (har för mig det beror på slitna "bussningar/lager till frihjulen", finns repsatser att köpa). "Dieslandet" på tomgång kan man leva med men däremot skall det inte "diesla" vid varv över 1000-1200 rpm o definitivt inte ha det där "grrr" ljudet vid fallande varvtal. Å andra sidan kan man även se det så här: Så länge bilen har kvar effekten o går som den skall så är det ju endast ett "kosmetiskt" bekymmer, något jag skulle valt att leva med isf. | |
|
Tack för svaret Dawwe. Det är min egen motor på filmerna så den låter precis på detta sätt... :-) Har du ngn länk på denna rep.sats? Kan inte hitta den på realoem.com! //R |
|
|
Finns ej på realoem...Kolla med "Dr Vanos" eller "Beisan Systems" tror ja de heter... Gory på forumet kan förklara i detalj vad som ger ditt oljud, sök inlägg! |
|
| Kör du på 10W60 olja? Min rullar med 5W40 o låter lika "illa" som din kall när den är varm, kanske något högre. Kall är den i princip helt tyst. Har jag tur tystnar den helt med 10W60, återstår att se... | |
|
har nyligen bytt olja, från 5W-30 !! (enl BMW servicekvitto) till 10W-60 Castrol. Tycker att den blev lite tystare... men inte helt. Filmerna är tagna med 10W-60 olja i motorn. Tack för tipsen. Det är väl ingen risk för skador på motorn om jag fortsätter att köra?? |
|
| Mig veterligen ingen risk, så länge effekten finns där. Jag har dock "hört" att bultarna till Vanoslocket bör bytas om det sitter Rolls-Royce Vanos, de kan gå av med följd att all olja sprutar ut...Kan även TÄNKAS att rasslet/knackandet kan försvaga bultarna, gissningar dock | |
|
Det ljudet hade jag på min. Ställde ner trycket en aning och oljudet är typ borta. Vissa påstår vanos inte orkar ställa kammen rätt när man gör på detta vis. Men besiktigade med klockrena avgasvärden och det skulle den aldrig klara om kammen stog fel. Och tröttare är den inte heller utan fått tillbaka endel pollar. Märktes framförallt på lågvarv. Vridet kom liksom tillbaka. Har tidigare haft strul med att bilen kändes allmänt trött. Åkte in och felsökte motorn samt vanos på bmw verkstad. Kammen stog då 3 grader fel. Och det märktes på kraften. Bytte oringar samt lödde om ventilerna. Märkte då stor skillnad på gången och kraften va tillbaka igen. Körde sedan in den igen och felsökte. Visade då inga tendenser på fel i vanos. Så för att få tyst/minska oljuden kan man skruva ut typ 1 varv på regulatorn så tror iallafall inte omgivningen att du konverterat en m3 till diesel. Och som sagt i mitt fall var det bara possitivt. Mer vrid samt mindre ljud. |
|
| Jag skulle INTE skruva på ställskruven för att tysta Vanos, om alla hästarna finns på plats så att säg...Om effekt saknas kan man ju testa iaf... | |
|
Dawwe Varför skulle du inte skruva på regulatorn? Det är inget farligt att röra skruven ett varv. Den kommer garanterat inte gå sämre. Vad de flesta säger så märker man inte direkt under en dag om man kör en trött vanos. Det verkar komma sakta smygandes. Därför det är lite lurigt och veta om alla hästar är hemma. Jag skruvade på min endast för att få bukt med diesel ljudet. Men tyckte den gick bra. Men helt klart fanns det några bortglömda hk. För i mitt fall var vridet en possitiv överraskning. Testa skruva ut skruven och se om den tystnar. Det skadar ju inte. Bara skruva in den igen om du inte blir nöjd. |
|
| Mugello: Min är tyst, låter typ som Robbos kall fast den är varm. INGET "grr" när varvtalet passerar ca 1700-2000 varv (fallande!), bilen går som ett skott...Finns ingen anledning att mixtra, Vanosen (Sachs numera...) är bytt hos BMW för ca 6000 mil sedan så den borde vara "OK" | |
|
Mugellorot's huskur kommer vi nog aldrig få sluta läsa om... Man får bara hoppas på att de kommer gå att köpa M-bilar utan att ta med sig manometern i framtiden... |
|
| Gory: Kan hålla med dig delvis...Om bilen går som den skall men "låter om Vanosen" så låt det vara...Om den däremot saknar ett antal kusar så har man inget att förlora på att skruva på ställskruven... | |
| Mja fast inte hittar du dom igen genom att sänka trycket! Lämna vanos på renovering.. Men de är klart de är väl inte alla som har den förmåga att demontera / installera vanos-enheten själv och då är de mycket lättare att skruva på en justerskruv och känna att man har gjort något... | |
| Gory: Jag har (peppar-peppar) inga Vanos-problem, o hoppas att det förblir så...En Vanos måste väl hålla längre än 6000 mil...Pajjar den så tar ja smällen då:), men om den "bara" börjar "låta" utan effekttapp så rullar jag vidare, så länge det bara hörs på tomgång o typ vid 1700rpm. Låter det illa "hela tiden med effekttapp" så får man renovera... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.