AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.742

stötdämpare till e39 vad ska man köpa ? Till vilket pris?

pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Jag har under kvällen ögnat igenom forumet i jakt efter svar på rubricerade frågor. Som tur är hanteras frågan i många trådar, men det är svårt att få en entydig bild. Detta är således ett försök att försöka skapa ordning och struktur.

Min bil är en e39 520 IA Touring 2001. Tipset kan röra
1) vilken dämpare som rekommenderas (även coilovers) och till vilken e39:a (limo/touring/edc/nivomat/motorstorlek etc)
2) Av vem kan den köpas ?
3) Vilket pris?
4) Vad ska man undvika?

Övriga relevanta upplysningar är även av intresse.
Länk bra priser här
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ge mig ditt regnr eller chassienummer så ska vi se vad du har för fjädring idag.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du har varken sportfjädring eller luftfjädring.

Jag vet inte riktig vad du är ute efter, jag hade köpt standard dämpare från Sachs, de sitter på bilen från fabrik. Du kan med fördel köpa dessa delar från parts2go.de
Jag har köpt flertal reservdelar från dom.
Ka
64
Kamberg
E24 635 CSi ABC Exclusive Wide body
E39 532 MTouring
Har beställt coilovers från FK automotive, återkommer när dom är monterade o testade.

bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Är parts2go.de en bra sida med bra priser??
Är det mesta billigare än sverige?
Är det bara att beställa å få hem det? Lr är det skatt osv??
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Parts2go är en av flera tyska reservdelsbutiker online. Jag har beställt delaer därifrån 2 ggr, ca 4-5 dagar leveranstid båda gångerna. Frakten är 19.90 euro, du betalar tysk skatt som är inräknat i priset på sidan.

Delarna är betydligt billigare än i Sverige, motsvarande delar alltså. Biltema och Skruvat har säkert bättre priser på vissa/många saker, men då är det ju helt plötsligt kinadelar. Parts2go har stort utbud av febi bilstein vilka har sin största tillverkning i Tyskland.

Coilovers har ju sina fördelar, främst att de är ställbara.
I regel är de mycket hårdare än original fjädring ska man ha i åtanke.
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Bosabengt. Beställer du inom EU tillkommer ingen skatt.

Japmax, jag har varken luftfjädring eller sportfjädring. Kan man sätta dit sportfjädring? vad är luftfjädring? skiljer sig detta från gasfjädring? Jag vill egentligen helst att det blir så billigt som möjligt + så enkelt att montera som möjligt,

parts2go.de verkar bara ha KYBdämpare till min bil. Är de bra?

När man byter stötdämpare, vad mer brukar man byta?

Det verkar som att mina dämpare har reservdelsnummer;
31311096862 fram kostar 1430 på schmiedmann (står inget om tillverkare)
33521094046 bak kostar 1250 kr på schmiedmann (står inget om tillverkare)

Är det otänkbart att köpa ett helt fjäderben på skroten? eller tar dämparna och fjädrarna slut för fort?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Luftfjädring betyder att det sitter luftbälgar bak som ser till att bilen håller samma nivå oavsätt last.

Jag gav dig fel länk :) car-parts24.eu menade jag. Ett annat ställe jag beställt grejor ifrån med gott resultat.

Om bilden på schmiedmann är från faktisk produkt så är det Bilstein dämpare vilket är bra grejor.

Om du vill komma billig undan finns ju tex det här
Länk

Inget jag skulle sätta på min bil dock.

Jag köpte ett begagnad komplett fjäderben till min 745a. Fick haveri och en ny kostar 9000kr till min bil, jag hittade en som gått 13tmil för 1500kr. Men i ditt fall känns det ju bra snålt då nya kostar dryga tusingen styck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.