|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Tänkte höra om någon annan drabbats av liknande problem som jag har... Oavsett vilket släp/husvagn jag ansluter så fungerar ej höger blinker på släpet. Får även felmeddelande om detta. Använder medföljande orginaladapter 13->7pol, men mätningar är gjorda direkt på 13-poligt uttag. Har mätt med digital multimeter och då fått 11,5V på vänster blinker (som fungerar) men endast 9,5V på höger blinker. (Mätinstrumentet hinner inte riktigt stabilisera värdet så därför blir det sannolikt lite låga värden.) Några ideer? It's not the fart that kills - it's the SMÄLL! | |
| Dum fråga kanske, men har du orovat att spruta i rikligt 5-56? Brukar rengöra det mesta, fast kan inte är kontakfel?! | |
|
Leta på stiftet för den som inte fungerar och skarpa bort ytrost med liten fil eller liknande. Du har tre möjliga kontaktytor om du använder adapter. (Förutsatt att släpet är korrekt). Dessa kontakter är tyvärr inte anpassade för vårt svenska klimat. Men BMW:s 13-poliga verkar klara det bättre än eftermarknadsadaptrar och elsatser av annat märke. Om släpet är ditt eget rekommenderar jag att du byter till 13-polig på släpet och skippar adaptern. Då halverar du risken för dålig kontakt. |
|
|
Har du skruvat isär kontakten å mätt direkt på kabeln? En annan möjlig felkälla kan ju vara att kabelstycket vid förgreningen från bilens elsystem till släpkontakten kanske inte sitter ihop ordentligt. // Erik |
|
|
Det verkar som du får ut för låg spänning, iofs ger inte instrumentet nån belastning alls så en lite provlampa är ett bättre sätt, och förmodligen skulle spänningen då vara nere på noll. Det bör sitta en interfacebox mellan bilens kablage och släputtaget. Denna kan vara BMW original eller en eftermarknadsmodell med reläer osv. Båda skall göra jobbet likartat och i denna bör du börja felsökningen. Kablaget från uttaget till denna box kollas givetvis också upp men eftersom du får felmeddelande så ligger felet troligen i interfacet. Jag skulle inte rekommendera 5-56, denna smörjoljan har förstört många el och elektronikutrustningar, oavsett vad det står på burken. Bra till gnisslande gångjärn på sin höjd, men för el och elektronik använder man lämpligen elektronikrengöring vid behov. FP |
|
| Folke, jag kan hålla med om att inte ska spruta 5-56 i fin elektronik eftersom den innehåller olja, men jag har använt den på många olika grövre el uttag, så som motorvärmarkontakten och jag har aldrig haft några problem! | |
|
Tack för tipsen. Jag antar att det är orginalgrejor då jag har en elektriskt fällbar dragkrok. Jag har inte plockat isär kontakten då jag får spänning (dock för låg) på stiftet för höger blinker. Får leta upp interfaceboxen och se om kablaget till den verkar korrekt anslutet. Är väl troligtvis ett relä i boxen som gett med sig - hoppas det går att plocka isär och felsöka/byta felande komponent men de kanske är bäst att ställa in sig på BMW-verkstad och en känsla av att bli rånad. ;-) It's not the fart that kills - it's the SMÄLL! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.