|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på med att byta hjulspindel men stötte på problem när jag kom till handbromsvajern. Den yttre hylsan på vajern som sitter ipressad i spindeln är helt ihopkärvad och rör sig inte en millimeter. Fick slå loss den med dorn på spindeln jag köpte på skroten också men det gick ju lite lättare eftersom vajern var klippt där och kunde tas bort. Har provat vrida med polygrip men den bara slinter, har provat slå med dorn från hjulsidan men det känns mest som att man stukar till kanten på hylsan då man inte kommer ner med så stort dorn då vajern och fjädern är i vägen. Jag vill helst slippa byta vajer nämligen då det verkar som att man måste ta ner avgassystem och tank? Skulle uppskatta om nån hade ett tips innan jag klipper vajern och drar på mig en massa merjobb. | |
| Prövat värma me brännare o smörja me tex wd-40 kan funka:-) | |
|
Hepp inget hjälpte, fick klippa vajern. Även ABS-givaren gick i tusen bitar när man skulle ta loss den. Lagom kul att behöva lägga 3-5k för att nån klant mekat med bilen tidigare. Så det är alltså att ett måste att ta ner tank och avgas för att byta vajer? |
|
|
Nej. Du klarar dig genom att lossa alla bakre upphängningar på avgassystemet och sänka det försiktigt. Då får du utrymme att ta bort värmeskölden , o med den borta kommer du åt vajrarna. MVH David Öfverdahl |
|
| Kanon, tack för det. Då känns det lite mindre jobbigt igen :) | |
| Byt vajrarna på bägge sidor när du ändå är där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.