AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.324

ediabas hård och mjukvara

Chira
Undrar vart hittar man hård/mjukvara för att köra ediabas på en laptop ? alltså kablar och programvara har OBDII den runda i motorrummet
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Här har du allt du behöver:

Länk

Har beställt av honom utan bekymmer.
Chira
Fungerar dom bra nu med usb anslutning? har läst tidigare att om man ville ha bra resultat att inte välja det , men jag antar att det blivit bättre nu kanske
Chira
hittade denna med seriell Länk
Ev. problem med gränssnittet mot datorn beror mest på datorn i sig. Knappast några datorer görs med RS232-portar idag så kan man använda ett interface med USB och slippa mellanadaptrar så är det en stor fördel.
Du har nog läst om problem med just dessa mellanadaptrar.
Din bil har endast det runda diagnosuttaget så du behöver ett kit med en adapter mellan detta uttag och det 16-poliga pluggen på interfacet som passar OBD-uttaget i kupén , båda länkarna ovan levereras med denna adapter.

FP
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kan man använda sladden i första länken utan att gå vägen med VMware och köra direkt i vista istället? Diaghead funkade bara en gång för mig sen vägrar den känna av kabeln igen. Så jag tänkte slippa en massa felkällor.

///BMW - Was sonst!
VMware genererar ju bl.a ett par virtuella nätverksportar osv för att köra DIS/SSS och deras diagnoshuvud via nätverkskabeln osv. Originalet är ju ett fleranvändarsystem med client/server osv i unixmiljö
Här kör man ju via USB, då borde inte VMware vara nödvändigt

FP
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
jag har en kina usb - obd kabel som inte fungerar på min dator med win7. Laddade ner ett virituellt win xp från microsoft ( gratis ) , sen fungerade kabeln galant .
Stämmer att VMware kan emulera olika operativ som Win XP, Unix m.fl.
Men interface med USB-kablage i sig kräver inte detta, dvs programvaran till systemet kan klara visst operativsystem. t.ex Win XP men inte Win7 och då kan man lösa detta på olika vis om man kör t.ex Win7.

FP
Chira
Ok blev en beställning ifrån första länken.
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Hej!

Har en Win7 64 laptop där jag installerat Ediabas och SSS32 som körs via Wmware. Har även INPA och allt annat som levererades med i kitet, se länken.
Adaptern är en Länk
Läst en del här förstås, där jag bland annat hittat infon om dom två uttagen.
Det enda jag får att fungera är att i INPA där jag enbart kan se motorinfo och dom analoga datan som är tillgängliga VANOS osv. Sanmma resultat pavsett uttaget inne i bilen eller det gamla i motorrummet. Enda skillnaden här är att i bilen så tänds en diod på adaptern.
Då jag försöker få igång DIS så får jag en felkod 200.159 och att det inte finns någon kontakt för automatisk id, går inte att komma runt med manuell config heller. Får ibland frågan om saknad stift 15? Stift 15 i gammeluttaget är en dummy. Däremot inte 14. Nummer 15 finns däremot i adapterkabeln.
Progman ger samma resultat.
Tips för att komma vidare, kontakt finns ju uooenbart med bilen då delar av funkyionerna ger resultat. Men det vore trevligt att köra en diagnos. Anledningen till att börja med är att jág har problem med stol/rattminnet som inte fungerar. Har felsökt det på alla möjliga vis även bytt till ett nytt batteri i bilen.

/Uffe
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Uppdatering på kontakterna:

Gammalt uttag i motorrummet har stift:

1,2,4,7,12,14,16,17,19,20

Locket byglar 17-2 och 15-20 (fem stift)

Kontakten till min adapter till USB-dongeln

Anslutna Stift:
7,15,16,17,19,20 där 17 och 20 är byglat. Undrar om man kan flytta 15 till 14 motsvarande min bil? För att ev m´komma runt problemet med felkoden stift15?

/Uffe
Stift 15 i runda uttaget är RX data, den byglas ihop med TX data när lockat är påskruvat. Stift 15 kan ev. vara urfasat på vissa modeller, det är en lite djungel. Man använder även K-line och L-line för kommunikation med programvaran.
Du kan inte blanda in 14 (batteri +) istf 15.
Lysdioden på interfacet indikerar matningsspänning, den skall lysa oavsett om du kör via adapterkabel i runda uttaget eller i kupéuttaget.
Blir inte riktigt klok på hur du menat med att du installerat Ediabas osv, och "har även INPA" osv. Ediabas/Inpa hör ihop i samma programvara.
Du bör ha fått en rätt omfattande installationsanvisning tillsammans med program och interface.
Kanske här finns hjälp: Länk

FP
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Tack för svaret Folke!
Ber om ursäkt för min dubbelpostning. Såg ju ditt svar här efter att jag läst svaret i den andra tråden.

Har ju lyckas blanda ihop programmen också. Det är DIS och SSSprogman som jag försökt köra förutom INPA(Ediabas).
Programmen i sig startar och är i af intallerade enligt instruktionen. Självklart med reservation för fel ändå. Men programmen startar upp o s v. Dom två sista i Wmware.

Det som fungerar är INPA i båda kontakterna, motordata enbart. Skillnaden är att då interfacet sitter i OBD2 så lyser en diod på dongeln vilket den inte gör i OBD.

Progman och DIS frågar efter stift 15 ochlämnar felmeddelande går inte att komma vidare sedan.

Mitt lock har fem stift varav två byglar, 15-20 och 2-17. Har inget stift 15 i bilens kontakt som sagt.

Adapterkontakten byglar ju 17-20 har stift två möjligen något med saken att göra?

OBD2 har stift 4,5,7 och 20.

Tack för länktipset, får söka svar där så länge.

/Uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.