AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.174

Värdering genom bilpriser - Korrekt?

Hej alla!

Har hittat en 335 på Blocket som ägaren vill ha 385 000 kr för.

När jag använder bilpriser.se så värderas bilen till 345 000 för bilhandlare och 305 300 - 319 100 kr för privatperson. Då har jag valt allt extratillval som höjer värdet.
Är bilpriser.se något tillbörligt vilket man kan använda i en förhandlingssituation eller är värderingen helt fel. Det skiljer sig som bekant ganska mycket med priset.

Länk

Tack på förhand.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ju inget facit men jag tycker det stämmer väldigt bra med mina försäljningar. Oftast har ägaren en lite för optimistisk syn på bilens värde.

-------
//Lövet
Men ska man påpeka för säljaren att han ska ha runt 345 000 eller 320 000? Tror han kommer bli väldigt arg om jag lägger ett bud runt 320 000 kr...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är bilen ute för 380 får du den inte för 320, det kan jag lova. Spelar ingen roll vad som är "rätt", ingen prutar så mycket i ett svep.

-------
//Lövet
Vad tycker du jag ska göra? Vänta en månad och se om bilen är kvar och sedan pruta ner den till 340-50 iallafall?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan bjuda 360 utan att skämmas tycker jag. Annars är det ett utmärkt sätt att få ner priset att vara lite kall och vänta. Inget är ett bättre prutargument än tiden. När den stått en månad brukar de flesta säljare bli lite mer flexibla?

(Notera att jag inte sett bilen och inte har någon åsikt vad den egentligen är värd)

-------
//Lövet
Det verkar som han har haft den ute ett tag för den är sänkt för 465 till 385. Dock har den drag och jag undrar vad han har dragit med den bilen? Jag ska nog vänta lite längre.

Tack för råden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte säkert han dragit något alls. Jag har haft drag på mina sista 3 bilar och har väl dragit släp 5ggr totalt. Vissa ska bara ha drag oavsett om det används eller inte.

(Han kan ju också kört husvagn varje helg men det är isf en märklig bil att göra det i)

-------
//Lövet
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Gapar man efter mycket kan man mista bilen. Som den som ville köpa min E60 med ett skambud. När jag sen tog bort den från Blocket mailade han direkt var är bilen? Den är såld skrev jag till ett högre pris än du bjöd.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Självklart är det en risk. Men det finns nästan alltid fler bilar till salu än köpare på entusiastbetonade bilar.

-------
//Lövet
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
I det här specifika fallet så tror jag att Bilpriser.se ligger lite för lågt i sin värdering.

Bilen är 18 månader gammal med ca. 2500 mil på mätaren. Utrustningsmässigt så verkar den ha relativt mycket, den är på inga sätt fullutrustad, men ingen bil är någonsin det.

Mvh/ Niclas
Finns inte många att jämföra med, ens i Tyskland. Där finns en handfull bilar, 2011 med ungefär samma låga mil, cirka 36-37.000 €. Omräknat till kronor kanske 325K vid banköverföring till firman?

Den bil Du länkar till verkar ju vara svensksåld, bättre andrahandsvärde samt fri service till januari 2014.
För 350K skulle jag personligen hellre köpa den svensksålda bilen. Däröver tycker jag skillnaden blir lite väl stor och skulle föredra att importera en bil själv.
Typ..
Länk
De senaste åren jag sålt bilar har priserna stämt väldigt bra gentemot Bilpriser.se. I princip alla spekulanter har varit där inne och jämfört pris och haft det som förhandlingsargument.

Sen är det vissa modeller där det går att få ut betydligt mer än vad de föreslår - exempelvis min V70 T5 där jag lyckades få mer än vad Bilprisers intervall föreslog.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Beror ju på utr också, sitter det smidda 19" på bilen, så får du lägga på lite, bilpriser är inte facit, men ger en finger visning, sedan välskötta ex och väl utrustade bilar ,och udda bilar är självklart mer värda
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Dragkrok på en 335 coupé :-)
Jag ser inte problemet. Börja med att bjuda honom vad du anser bilen vara värd, om det är 320" så ge honom det budet med tillägget att du erbjuder en korrekt kontant affär, lämna dock en öppning för säljaren att kontra. Nu vet jag inte hur det är med nya BMW men de jag tittar på (7-15 år gamla) springer inte iväg, mina sk "skambud" accepteras i nästan varje fall, visst inte med en gång men efter några veckor så brukar det dyka upp ett mejl, men hittils har jag inte varit snabb nog, eller rättare sagt ingen bil har känts "helrätt". Skall dock tilläggas att jag tittar i regel på "överprisade" exemplar.
Ett annat sätt är att ringa killen åka o kolla på bilen, känns den bra så drar man upp ALLA brister den har (minsta lilla grej, en 2 år gammal bil skall inte ha några brister alls). Sedan så ger man honom budet, o åker hem utan att köpa förmodligen, men återigen med en öppning för säljaren att kontra. Får man rätt kontakt med säljaren så tror jag att det är fullt möjligt att få bilen för 330", om han nu "måste" sälja....
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... som Dawwe skriver: vad är problemet? Som säljare har man rät att begära precis vilket pris som helst; ett pris som alla anser för högt kommer dock obevekligen sluta med att varan inte säljs. Säljaren får då antingen ändra sitt pris eller behålla varan.

Som köpare kan du ange vilket pris som helst, det är upp till säljaren att avgöra om ditt pris är acceptabelt eller ej - det är inget man skall oroa sig för innan man tagit första kontakten.

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bilpriser ger en bra fingervisning, men ju mer "entusiastbetonade" fordon desto sämre funkar det. Men det säger kanske sig självt. Ju bättre statistiskt underlag som finns till hands desto bättre funkar tjänsten. På en Volvo V70 kan man i princip se det som ett facit i normalfallet.

När jag sålde min AMG diffade slutpriset 37% (!) jämfört med bilprisers värdering. Den har också problem med allt för nya bilar och modeller. X3:an sålde jag efter 6 månader och 1200 mil. Där var bilpriser också ute och cyklade rejält.

Tack alla för era svar. Hade han gått med 320 000 så hade det varit bra. Ska nog öppna för en prissänkning per mail först och se hur säljaren reagerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.