AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.680

Bra ställe att prova bankörning utan egen bil?

Sida 1 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej

Nån som vet nåt ställe där man kan testa på bankörning en dag utan egen bil? Provade detta Länk men blev rejält missnöjd* så nu undrar jag om nån har nåt tips i Sverige? Behöver inte vara superavancerat men nåt ställe där man får ta i lite grand i alla fall.

* Kritiken kan sammanfattas i:
-Antalet varv stämde inte med utlovat
-Bilparken stämde inte med utlovat
-Föråkningen skedde i bil med bara 50% av effekten vilket gjorde att man bara kunde puttra runt på halvgas

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det där är jag också intresserad av :)

MVH
Robert
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verkar vara rätt tunt med förslag här :(

Ingen som har några bra erfarenheter?

-------
//Lövet
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Här kommer det bästa förslaget ;)

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där såg ju trevligt ut på riktigt! Precis vad jag letar efter i Sverige. Synd att Nürburgring är en bit bort och lite svårt att lära sig på 4 varv...

-------
//Lövet
Har även testat det TS länkar till, inte heller helt nöjd...

Ingen teori el info om bilarna och banan
Ingen banvisning
Förkörsbilen körde för sakta

Finns dock andra arrangörer, gå in på Mantorp parks hemsida, tex finns en intressant Racing school med Ford focus RS. Kanske nån som provat?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är rädd att det är samma arrangör som jag åkte med och som inte var ok. Medåkningsbilarna är nämligen identiska och arrangören talade om att de tidigare haft Focus RS men nu bytt till Megane.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag måste revidera. Efter noggrannare titt verkar det _inte_ vara samma bilar så chansen att det är samma arrangör är klart mindre.

-------
//Lövet
"-Bilparken stämde inte med utlovat"

Vad var det för bilar man fick köra då?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Annars finns ju racingkurserna på Linköpings Motorstadion (Sviestad), som är mycket uppskattade.
Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Rätt högt pris, men det här står högt på min egen önskelista: Länk

Hyra bil på ringen ligger också bra till. :) Här finns en till sida som erbjuder det: Länk
fredde 7
På Anderstorp Raceway kan man köra enklare banbil till F1:a ..
Googla för info..
F1 körning med Rajamäki Racing på Hungaroring är verkligen att rekommendera.
Har gjort det 3 år på rad nu, går inte att beskriva vilken känsla det är.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
GE: Utlovat var Camaro SS, banpreppad Ginetta, GT3 och Ferrari F430. Camaron och Ginetta var strukna och ersatta av Renault Megane(!). Detta fick vi inte någon information om innan utan det kom som överraskning när vi kom dit. Det spelar ingen roll hur fort en Megane Cup (eller vad fasen den heter) går runt Nürburgring för jag kan inte köra så fort ändå. Upplevelsemässigt var den bara något mer spännande än en hyrbilsgolf.

Utöver detta så var Ferrarin ur spel (detta fick vi inte heller veta!) utan vi fick åka tillbaka (i mitt fall 25 mil) för att köra den. Vad var fel då? Jo, bromsbeläggen var slut. Tanken på att man skulle ha sådana på lager var dem helt främmande.

Det finns mycket mer att berätta om hur oprofessionellt och delvis otrevligt bemötandet var men det tar vi nån annan gång. Nu är jag mest sugen på att hitta ett ställe där man kan köra på riktigt.

-------
//Lövet
Lite sent nu kanske men till våren finns denna lilla slinga....

Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Detta kanske kan vara nåt?
Länk

// Erik
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Malström: Hittar inget om att köra utan egen bil där?

Heinz: Intresant, min bror körde JTCC på Gelleråsen i 3 timmar en gång och utryckte det som att det var det roligaste han gjort. Hittar dock ingen info om hur mkt man får köra i de olika paketen? Med erfarenheterna från inlägg1 så är jag rätt kräsen på att kunna veta hur mycket jag ska få...

-------
//Lövet
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Det är ju inget som hindrar dig från att slå Promenta en signal! :)

// Erik
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Absolut inte, men jag är en slö människa som vill ha saker serverat ;)

Lite mer seriöst, om Promenta vill sälja sina tjänster är det bra om all information finns tillgänglig. Det är samma sak i detaljhandeln, om en vara saknar prislapp säljer den inte. Folk går inte och frågar efter priset, de tar en annan vara.

-------
//Lövet
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Motordagen på gälleråsen genomförde jag med glada kollegor för nåt år sen, riktigt lyckat men inga supersportbilar. Dock mycket teori samt spännande då man bedömdes och tävlade i både placering samt hur man kört (spårval osv).
Har testat att hyra bil från Rentracecar vid Ringen. Vi hyrde instegsbilen Suzuki Swift Sport men det var otroligt kul ändå. Rekommenderas starkt!

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.