|
|
|
|---|---|
|
Hej Min farthållare fungerar bara ibland. När den väl fungerar så verkar allt som normalt. Förmodligen inget fel i ratten då alla knappar funkar ok. När den inte funkar så vägrar den "låsa farten" vid tryck på +. Har sökt en del men hittar inget som stämmer med min bil. Letade även på Länk men hittar inte rätt. Jag har den modellen med 1/0 i ratten och ingen knapp jämte ratten. Var finns mekaniken eller elektroniken som styr detta? / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- | |
|
Styrboxen verkar sitta lite olika beroende på motor i e38, antingen bakom höger eller vänster stötdämpartorn. Detta är för V8'an, Länk Kopplingsschemat till 740, Länk (borde väl vara relativt lika....) |
|
|
Ja, det är den jag hittar vid sökning men det står 26-polig kontakt, den jag hittar på min bil heter DME och är ca: 56-polig. Om det nu är den modulen som sitter i mitten? Eller pekar pilen på något annat? Kan du precisera bättre? / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
| DME är det inte, det är motorstyrningen. Jag har inte kollat på min bil. Har du kollat på båda sidor efter en 26-polig? | |
|
Ska leta lite noggrannare när vädret tillåter. Finns det ingen mekanik inblandat? Är det helt elektroniskt? / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
|
Detta hände mig ibland med och då stängde jag av fartkontrollen helt och sen startade igen och då fungerade den igen (under körning alltså) |
|
|
Spider: Jo, jag har provat att få igång den igen men inte lyckats. Den har faktiskt bara fungerat en gång, (har nyligen handlat bilen). Förra ägaren blev upriktigt förvånad när den inte fungerade vid försäljningen. Han påstod att den nyligen hade funkat, och han hade nog rätt för den funkade ju när jag provade för några dagar sedan. Några timmar senare funkade den inte och jag försökte provocera igång den, men icke. Något glapp är det nog... / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
|
Kolla mitt mek-tips, kan ju vara nåt. Sök krånglande farthållare. |
|
|
Riku: Jag har funderat på detta också, men hittar inte denna pryl på min bil. Kan du beskriva var den sitter? Jag vet inte om den ens finns, ingen har svarat på om det finns mekanik till farthållaren på min bil. / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
| Om man tittar på Länk så verkar som du har elektronisk styrning av gasspjället, kanske nån annan kan det där? | |
| Har för mig att den kan påverkas av ABS givarna också. | |
|
Hej, Jag är osäker på hur nyare varianter är konstruerade. Antar att du talar om din -98? Men förr var den kontakt, som då brukade sitta ovanför bromspedalen och som kände av och bröt farthållaren när du bromsade, en standardkälla till felfunktion när den med tiden blev sliten. Ett enkelt test kan vara att "hjälpa till" och lyfta upp bromspedalen med foten när du aktiverar farthållaren. Det brukar räcka för att få den att arbeta normalt. Om du lyckas med detta, kan det sedan räcka med att linda lite eltejp där pedalen möter brytaren för att få till en någorlunda permanent lösning. /Lennart |
|
|
Har nu försökt med att "lyfta" bromspedalen men det hjälpte inte. Ska ta en titt på kontakten någon dag. / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.