|
|
|
|---|---|
|
Gäller en Nissan Gäller en Nissan 200sx från -90. Alltså den äldre 200sx. Bilen har stått utan att ha blivit startad i 6år. Före det i 3år och då startad någon gång och körd en kort sväng dessa år. Men det viktigaste är att den ej rörts senaste 6åren. Den har stått i garage som varit plusgrader konstant. Frågor: Är det en total motorgenomgång som krävs. Frågan är helt enkelt om bilen kan klassas som skrot pga stor kostnad att ens göra den redo för en start.. Någon med kunskap om detta? 200sx från -90. Alltså den äldre 200sx. | |
|
Oljan bör bytas, sen hade jag kört den på starmotorn tills oljetryck infann sig innan start för att vara på den säkra sidan. Mvh Chrille |
|
|
Hej, Jag har ägt en 200sx i 10 år. Den bilen rullade bara max 300 mil/säsong. Det jag gjorde inför avställning var att byta olja och filter samt pumpa däcken lite. Inga konstigheter med problem att starta eller oljeläckage osv. En vinter var jag tvungen att backa bilen lite där den stod för vinterförvaring, men eftersom kamremmen inte hade blivit bytt på 8 år så lät jag bli att starta den. Remmen byttes innan vårens första provtur. Den gamla remmen var väl inte purfärsk, men hade garanterat klarat några mil till :) Skulle jag vara dig så skulle jag byta olja och filter. Skruva av den övre kåpan för att kika hur remmen ser ut. Vill man vara extra försiktig så kan ett tips vara att skruva ur alla tändstift och köra bilen på startmotorn några varv så att olja pumpas runt. Lycka till. Mvh/ Niclas |
|
|
Jag har en sonett som står i garaget. Den har stått 3-4 år mellan gångerna jag kört den. Kopplingen brukar fastna så jag får lossa tryckplattan och bryta med en skruvmejsel för att lossa lamellen. (Går bra på gamla saabar, finns en lucka ovanpå kopplingskåpan) Annars brukar det inte vara några problem. Bilen står torrt och mörkt så den tar ingen skada. Kör upp oljetrycket bara innan du startar. Brukar lossa tändspolen och köra tills oljelampan slocknar. |
|
|
äh, det är väl inte så extremt noga. kolla så det finns vätskor i bilen, dvs olja vatten mm o starta sen. låt den går varm o provkör om du ska köpa den. Kolla sedan om den håller tätt. Lär ju inte vara någon större fara och lär inte slita så pass mycket om den knackar lite i lyftare o så i början. Sedan är det ju bara göra en stor service innan bilen börjar brukas. Kan ju vara bra att göra som "heden" skriver att ta en snabbkoll på kamremmen innan för att vara på den säkra sidan där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.