AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
970

Fjädern gick av fram E39 Hjälp!

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Hej Bmw tokar!

Jag har äntligen köpt mig en BMW igen.. denna gång en 520 M-sport -01.

Haft och ägt den i 1 vecka! bytt kamaxelgivare och nu går den som en klocka...
MEN! idag Gick framfjädern rätt av på mitten. Det är lite panik. vi ska iväg på semester med bilen nästa vecka så bilen ska rulla på måndag...

Fråga/or.

1.Jag har M-spot chassi. kan man endast ha Orginal då? eller kan jag köpa något annat?
2. enkelt att byta? finns det något tjuvknep eller måste hela fjäderbenet ur bilen och upp på bänken för att byta fjädern?
3. någon som möjligtvis har en länk till en Gör-det-själv guide?
4. jag måste byta på båda sidor va?

Hoppas på lite hjälp från panelen.. känns hyfsat hopplöst att meka bil 2 dagar innan familjen ska i väg på semester :(
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Detta kanske kan hjälpa dig: Länk

Båda fjädrarna bör bytas, men du kan vänta lite med den andra om det är akut med att få bilen körklar.
På BMW kan du köpa fjädrarna styckvis, annars är det oftast en hel sats (4st) som gäller.

/Håkan
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Milhouse
Om du har lite brådis så kan skroten vara ett alternativ. Ett komplett fjäderben typ:
Länk
går rätt snabbt att byta om inte rosten gör att det sitter fast....
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Tack för snabba svar! :)

PWtec:
Tack för tipset men jag måste få på den nya fjädern under morgondagen... hoppas BMW group har dem hemma. kan man köpa bara 1st eller åker man på att köpa båda?

Håkan:
Kanon då ska jag slå BMW group GBG en signal imorgon.

Jag hittade en kanon länk/guide här på AP så nu är fjäderbenet lossat och utanför hjulhuset. gamla fjädern och fjäderbenslagringen är av så nu måste jag bara jaga tag i en ny fjäder imorgon och montera på.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Tack för hjälpen!

fjädern är bytt! jag passade även på att dra sönder den väldigt rostiga gängan på styrleden. :( Så det var bara att dra på sig det falska leendet och dra kortet på ytterligare 1300 såhär innan semestern :)
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Gott att det är fixat. Kör lugnt på semestern:)
(Rost är jobbigt, spruta på kallpressad linolja)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.