AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.440

måste bara berätta om vad någon gjort med spolarsystemet =)

Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Har haft en läckande slang/slangar till spolarsystemet. Visar sej att nån kapat av slangen på båda sidor till spolningen för strålkastarna, och sen pluggat in två träpinnar och stoppat i dom kapade delarna samt gjort nån tafflig historia med ett buntband och nått konstigt rör till spolmotorn. Man bara frågar sej varför han inte bara drog ut strömmen till pumpen =P
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om problemet för förra ägaren var att systemet läckte vid strålkastarna och tömde spolarvätskebehållaren så hade det väl inte hjälpt att kapa strömmen till pumpen?

Men troligtvis spenderade förra ägaren inte tillräckligt med tid för en bra permanent lösning.

Baldboy
520d Touring E61 -06
Det var inte där det läckte för mej, utan vid hans lilla fix vid själva pumpen =P Men låt säga att det var som du säger. Lättast då måste ju vara att lyfta ur pumpen och sätta en "kork" =P
Nej jag tror det var fulfixarpelle som egentligen inte kan skära en limpa bröd som pillat på bilen hehe.
Tror den fått sej en smäll i fronten nångång och det är inte snyggt ihoplappat när man kollar noga. plastdetaljer runt hjulhus och här och var hänger och dinglar lite hit och dit. känns som han smaskat på en ny läpp snabbt och utan att tänka eller bry sej.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vet ju inte exakt hur det såg ut på din bil, men jag har hört flera som pluggat systemet istället för att byta spolarna vid framljusen. De är väl nöjda så länge det går att få vätska till framrutan samtidigt som systemet inte läcker.

Baldboy
520d Touring E61 -06
jo men vätskan till rutan går ju genom den andra pumpen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oftast är det O-ringen vid #2 som orsakar läckage hos strålkastarrengöringen.

Lätt att byta: Börja med att suga ut spolarvätskan i behållaren för annars kommer den ut via slangen när man lossar kopplingen vid spolarmunstycket. Därefter: Lyft upp plasttungan som låser kopplingen och dra ut kopplingen, sedan är det bara att ta bort O-ringen lite försiktigt och sätta dit en ny.
Vet inte var man kan köpa lösa O-ringar med den dimensionen (den är tunn!), men kopplingen #2 kostar inte så många kronor hos BMW och det är lätt att flytta över den fräscha O-ringen till befintlig koppling i slangarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länken skadar ju inte:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Tack så mycket för infon. men det är lugnt. Läckan som fanns var på två ställen. Det ena var vid 3-del kopplingen och det andra typ där 1an är vid bilden där människan stoppat i typ tejp och nån konstig bit plast från jag vet inte vad med ett buntband. Likaså har han gjort nått liknande med tejp vid båda pumparna. För att inte glömma dom två fina kvistarna han använd återigen med nån tejp och buntband =P Man tager det man haver... tydligen hehe. Det är tätt och bra nu iaf =) Får heller inte glömma hans fina trasade plastdelar han lämnat efter sej. Bl a Så var det tydligen inte nödvändigt att sätta dit ny plastkåpa hela vägen upp vid hjulhuset, för det är bra att göra ett grustag bakom blinkersen. Ska försöka fixa till alla små skavanker. Gud vete fan vad han har gjort med stereo/radio delarna (se mina andra inlägg och frågor).
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Tack för mektipset Johan. Min bil har just börjat läcka vid högra spolaren, får ta och testa det vid tillfälle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.