AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.171

Abs överarbetar efter hjullagerbyte fram E39

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Hoppas på ett snabbt svar så här i semestertider, står i garagt och kliar mig i huvudet...

Bytte nyss hjullager vänster fram på min e39 men abs'en spökar... Bilen verkar tro det är snorhalt ute för abs'en börjar jobba hela tiden vid inbromsning... Har jag förstört givaren så det blev så här? Inga lampor eller så lyser.

något med kransen kanske? Smuts eller liknande?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
var sitter kransen? har själv liknande problem och jag har ingen aning om var jag ska börja kolla :P
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Problemet verkar avhjälpt, vet inte riktigt hur... Körde en runda och gjorde många kraftiga inbromsningar typ 150-0 osv, men hjälpte inte. Tog sedan bort jorden på batteriet och lät ligga av i tio min, nu verkar det som allt fungerar. Märkligt hur eller hur.

Krans i den bemärkelsen jag är van vid verkar inte finnas på E39? Sensorn läser på något sätt av insidan på hjulnavet/lagret antar jag, men insidan på navet är väl helt slätt?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
På e39an läser givaren på den svarta packboxen på hjullagret som är "räfflad".
Se: Länk
Okej vad bra att det verkar fungera nu. Kanske är något med givaren istället då, har hört att salt och skit verkar ställa till det ibland. Har själv aldrig haft fungerande ABS på min bil, men det är väl snart dags att åtgärda det då besiktningen närmar sig...

Okej Håkan det var nog lite bättre förklaring än att skriva "krans" som jag gjorde :) ^^
Packboxen är väl knappast pulsgivare, däremot är denna ingjuten i metallen i hjulnavet som roterar tätt intill givaren. Tidigare modeller hade synligt räfflat "kugghjul" men slät yta funkar lika bra så länge det sitter ingjutna järnstavar i godset. Den räfflade ytan ville gärna sättas igen av salt och lera osv, den släta är okänslig för detta.
Givaren är av typ Hallsensor med inbyggd magnet, därför kan pulsgivaren vara passiv utan magneter osv.
Kanske du fått tag på någon no-name icke original givare, det har förekommit en del som inte funkat optimalt, speciellt som du inte får felmeddelande, dvs systemet känner av att det sitter en rimligt OK givare i kontakten osv, men den tar inte upp pulserna ordentligt när hjulet snurrar.

Bäst är att skaffa en originalgivare från BMW, dvs de tillverkar ju inte denna men det kan stå VDO eller Siemens t.ex på givaren.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.