|
|
|
|---|---|
|
min färddator strular (jag har den gamla med 4:3-skärm). Bl.a går det inte att ställa datum och tid. När jag väljer ställa tid, och normalt kan ställa första soffran för år mellan 00 och 99, så bläddrar den upp typ 38165 (väldigt långa tal) - det går inte att ställa datum och tid. Den lurar sig också genom att inte ge tillgång till alla alternativ i "Settings". Där brukar finnas ett alternativ för att välja bakgrundsfärg, och om den ska slå om färg beroende på om belysningen är tänd eller inte - men på min så finns inga sådana alternativ, och bakgrundsfärgen är låst till brunröd. GPSen tror att bilen är i Norge (bor i Tjockholm). Radion funkar, CD-växlaren fungerar som den ska. Men ljudet är ibland helt utan bas, det kommer och går ibland -- extremt tunt ljud. Några tips på vad man kan göra eller vem som kan hjälpa? | |
|
Då ingen här tycks veta något om detta kan jag i varje fall dela med mig av det jag gjorde idag: GPS:en fungerar nu igen i min bil. Jag hittade ingen bra beskrivning på AP var delarna sitter i en Touring - därför började jag skruva loss delar baktill i bilen, bit efter bit tills jag hittade GPS-mottagaren. GPS-mottagaren (en s.k. "Trimble") är en ca 10 x 10 x 2 cm silverfärgad burk med två kontakter : ett runt litet stift för GPS-antennen och en standard BMW multikontakt med bygel för serieportsanslutningen till bilens dator. På E39 Touring hittade jag den under den främre delen av golvet i lastutrymmet, dvs den ca 4 dm breda del som är golvet mellan luckan i golvet och ryggstödet. Lossa denna genom att lossa de båda lastbyglarna (sitter med två insexor under ett litet plastbleck som lossas med en liten mejsel). Under golvet hittade jag GPS-mottagaren, en större "burk" som kanske är färddatorn ? och en tredje liten burk som jag inte heller vet vad det är. I mitt fall var det GPS-antennen som satt löst, jag tryckte fast den så började GPSen fungera! Men jag har fortfarande kvar problemen med att den inte kommer ihåg datumet. Ibland går det inte att ställ in datumet. Ibland går det, men den glömmer datumet till nästa gång jag startar bilen. Nog måste det väl finnas någon enda stackare som råkat ut fär detta också? Jag har ju samma problem på två av mina bilar? Kom igen nu! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.