AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.765

HJÄLP - Handbroms fastrostad E46

Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Fantastiskt forum detta - snabba, kvalificerade svar. Dammar iväg ännu en tråd:

Min E46 316 sitter plötsligt fast på garageuppfarten - och då menar jag inte att den är långsam.

Jag ska sälja den för att köpa en ny E90. För att lägga upp annons tvättade jag och fixade i ordning den i onsdags, körde ett varv runt gatan för att torka bromsarna och sedan ställde jag den på sin plats och drog i handbromsen.

Nu är fanskapet helt omöjligt att få loss, bilen bara reser sig när jag försöker. Det borde ju innebära att handbromsen låst sig eller rostat fast eller liknande?

Kan någon förklara mekaniken för mig och vad man bör göra? Är mekaniken helt körd eller räcker det med att skruva ner den och smörja upp för att det ska funka igen? Det känns som om vajern ändå är vid liv när jag drar i handtaget.

Har du testat att variera med köra framåt och sedan bakåt? Med mycket tur kanske du kan gunga loss bromsbackarna.

Det absolut enklaste du kan göra är att lyfta bilen och ta loss hjulen och sedan slå med en gummiklubba mot navet för att försöka få bromsbackarna att släppa. Hjälper inte detta får du plocka isär bromsarna bak.
Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Har försökt "gunga" loss utan resultat.

Höger bakhjul spinner - så det lär ju bara vara vänster bak som har låst sig.

Finns det chans att jag får handbromsen att fungera igen? Om jag ändå måste byta handbroms kan jag lika gärna be verkstaden komma och hämta bilen, för jag gillar verkligen inte att meka själv.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova som Chris87 säger att knacka på skivan/navet med en klubba. Troligen bara belagen som "limmat" fast i trumman. Ibland släpper belagen från backarna och kilar fast, men i ditt fall låter det som om belagen bara fastnat i trumman då du lämnade bilen med åtdragen handbroms. Har du plåtfälgar, kan du banka direkt på fälgen med klubban nära bultcirkeln. Med alu gör du bäst i att höja upp och ta av hjulet som Chris87, den kloke, också nämner. Har du ingen gummi-/plastklubba går det bra med en hård träkloss emellan och slägga.
Rostig bromssköld kan göra att fästet till handbromsbackarna släppt och med det sätter dom sig som en kil

Föredrar Auktoriserade Verkstäder
Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Tack för tips - den släppte fint när jag tog loss hjulet och bankade lite på navet. Sen funkade den fint efter det.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag hade strul med min handbroms på touringen (fastande oftare och oftare men gungade loss flera gånger) och det var infästningen i bromsskölden som rostat och till slut låg handbromsen mot hela tiden och det blev till att riva ner allt, för skälden sitter innanför skivorna och byta sköldarna föra tt på nytt få fast handbromsen och när det ändå var nere så nya skivor bak och då blir det nya klotsar också. 7000 kr på verkstad men så har man perfekta nya bakbromsar igen på köpet för fungerande handbroms. Lite sura pengar men så är det när man inte så superhändig.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.