AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.905

Ljud från bakvagn M3 E46

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hej!

När jag kör väldigt sakta och svänger kraftigt så låter det lite från bakvagnen. Som en dovt sjungande. Det har varit så sen jag köpte bilen. Låter som att det skulle kunna vara diffen. Detta kanske är normalt på dessa bilar?

Tack på förhand.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Be att bmw häller i en specialolja i diffen, det är en castrololja med fm-booster, ja det låter konstigt men den är avsedd för diffad axel med missljud, fanns en auktion angående det i början på 2000 talet..

Finns lite skrivet här tidigare, sök på "brummaande diff"

MVH Peter
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Den oljan ska redan vara i diffen. Om felet är för långt gånget får du byta diff, det fick jag göra. Finns massor med trådar om det där felet, tyvärr både vanligt och dyrt.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Kan en felaktig hjulinställning bak orsaka detta ljud? Har bytt en bärarm på ena sidan. Har inte gjort någon hjulinställning efter detta.

Ska in på service på bmw innan den tas i bruk sen, så får se till att det blir rätt olja om det nu kan få bort ljudet. Ska göra en hjulinställning också.

Låter inte så skoj att få byta diffen. Såg rätt så tight ut när jag bytte bärarmen. Men är ju bmw så borde väl inte vara några problem.
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Det tråkiga med diff-byte är inte själva bytet utan att diffen kostar ca 20k + moms.
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Personen som köpte min gamla M3 E46 bytte allt i bakvagnen på blocket försäkringen. Gjordes tydligen på BMW Stockholm.

Blev något bättre, men det klonkar fortfarande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.