AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.077

E90 fortfarande ett bra köp?

Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Jag ska köpa en ny bil till min fru, och ser att de kör rejäl sommarrea på nästan nya E87 och E90 nu. Hittar bland annat en 318d med komfortpaket, Professional-stereo och PDC som gått 1000 mil för 197.000 kr.

I detta fallet har jag inga större krav på motor och utrustning eftersom det är en andrabil som används till pendling, så driftekonomi är viktigare än körglädje i det här avseendet.

Nu lär ju E90/E87 kanske störtdyka när F30 och F20 är ute och de säger ju att man alltid ska köpa tidigt i en modellcykel - men känns det inte spontant som väldigt mycket bil för pengarna eftersom den i allt väsentligt är helt ny?

Jag får ju fri service och vagnskada i ytterligare 2,5 år, nybilsgaranti ytterligare 1,5 år osv. Skulle jag lägga samma pengar på en helt ny diesel i mellanklassen med motsvarande garantier skulle jag inte ens få ihop till en Chevrolet Cruze.

Oavsett om E90 dyker framöver så måste det väl bli förbannat svårt att få ihop den här ägandekalkylen på en F30 över tre års ägande och 7000 körda mil?

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Även om en F30 skulle ha bättre andrahandsvärde procentuellt sett (vilket jag inte ens är säker på) så kommer förlusten i rena pengar vara ENORMT mycket större. Ur ekonomisk synvinkel är E90 ett bättre köp helt klart.

-------
//Lövet
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Zeb Macahan, min barndomsidol... Har kvar kniven. Lite OT, bara.
Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Groggy, det finns ett ställe i North Carolina som heter Zebulon.. :-)

Tack Andreas för rådet!

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Ursäkta om jag lånar tråden lite, men vad tror ni om de motorstarkare E90/E91-modellernas värdefall? Jag såg att Bavaria Sthlm har en svart E91 330d aut -11, knappt 1000 mil, f419.000:-.Man får ju en F31 328i med bra utrustning för samma pris...
Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Diesel håller värdet förbannat bra som det verkar. Men 419? Den lär nog rasa minst 100 lax per år de närmaste två.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bra andrahandsvärde på stora dieslar? Nja, det är mest snack. Jag försökte ett tag sälja min 4 år gamla 525d för 37% av nypris. Jag har bilen kvar...

-------
//Lövet
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Min har förvisso gått "långt" (17') men det finns de på forumet som försökt sälja normalmilare runt 10.000 mil för något mer pengar men det har inte heller gått bra.

Problemet med stora dieslar är att begagnade så tilltalar de inte entusiasterna (som istället köper bensin) och inte svenne-banan (som istället köper en Volvo).

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Håller med andreas.

4-5 år gamla dieslar men >14.000 mil är inte stendöda men nästan.
Verkar som att diesel enbart är populärt som nybilsköp.
Och vi ser på 520d som är tjänstebilsfavvo nr1.
Hur står dom om 3-4 år med 15000 mil på mätaren och i de flesta fall inte speciellt välvårdade. (vet att en del har motsatt erfarenhet).
Det är ju dags för stora kostnader med en långmilad diesel plus att skatt mm inte är förmånligt längre.
Fö så "skryter" en granne med att hans Avensis 1.8d endast drar 0.66.
Och hustruns E87 2.0 drar exakt samma i bensin.
Jag kör hellre en lätt beg E60 (lägre beg inköpspris än Avensis -11) med 272 hk och blandad förbrukn 0.87 än en Toyota Avensis 1.8d!!!
Verdi
Den där 330d:n från 2011 har tappat åtskilligt på ett år och 1000 mil. Minst 100 tkr för ägaren, om det var en privatperson som bytte in den till handlaren.

330d är betydligt dyrare på F3X än 328i så det är en konstig jämförelse tycker jag.

Det man kan säga är att en snikutrustad basmodell tappar minst i värde. Både i kronor och i procent skulle jag säga. Den "måste" väl ha farthållare, ACC och lite till men sen är det bortkastade pengar att fylla i utrustningslistan om man inte personligen uppskattar sakerna och är villig att betala för det.
Jag har under det senaste året sålt två begagnade dieselbilar och de var bland de mest lättsålda bilarna jag haft. Så jag håller inte alls med om att diesel enbart skulle vara populärt vid nybilsköp. Nu var det visserligen två populära modeller som A3 och 320d och de hade inte rullat över 10 kmil men det var i princip huggsexa på A3an och de intressenter som ville köpa var alla seriösa spekulanter.

Däremot är generellt stora dieslar med hög skatt svårsålda - men det gäller också generellt bilar med stora bensinmotorer också - oavsett hur fantastiska vi entusiaster vet att de är :-)

När det gäller 330d 2011 skulle jag avaktat något år till, den lär säkerligen trilla ned 100-150kkr inom ett år i takt med att F31 kommer ut. Även om tappet i kronor räknat är större skulle jag nog välja en F31 - alltid trevligt att ha senaste modellen då den på alla punkter är en bättre bil än E91.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Jag tycker 330d:n verkar högt prissatt. Det har kommit en ny modell, den är 1 år gammal och begagnad, då skall den ner rejält. Betänk att BMW skickade iväg 320d med automat, advantage paket och navigation (eller x-drive) för 330' så sent som för några veckor sedan.

Säljaren vet nog detta mycket väl varför priset den säljs för inte alls behöver vara det samma som står på skylten. Jag tycker därför du skall prata med säljaren om du är intresserad och höra vad som går att göra på priset.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag har ju en 320d som funkar bra, Cliff, men det är roligt att hålla sig uppdaterad på de vassare modellerna! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.