AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.593

E38 740 bromsdiff, hur ska man gå till väga?

Ha
2
Havok
E38 740i -95
E34 M5 -92
Tjena!

Har skaffat mig en E38 740 manuell som jag hade tänkt göra lite roligare och i första hand försöka fixa dit en Bdiffad bakaxel.
Har sökt runt och hittat en del trådar men ingen som förklarar vilka axlar som passar, skulle vara jävligt glad om någon ville ta sig ann att förklara för en nybörjare vilka delar som behövs och om ni har mektips vid byte av bakaxel så är det bara att dela med er :)

Har även en fråga angående kopplingen på en 6vxl låda, finns det "trim" kopplingar som pallar mer hk än originalet, är som sagt ganska färsk när det gäller BMW skruvning så ni får vara lite överseende om jag frågar om självklara saker ;)

//Havok
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Finns ingen bromsad klump som passar rakt på så man får trixa lite verkar det som.

Länk
Ha
2
Havok
E38 740i -95
E34 M5 -92
Ja det får nog bli att läsa på en hel del innan man sätter igång, lite synd att det ska vara så krångligt.
Tack för svar iaf :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag ska inte svära men jag gissar att M60 och S62 har samma bultdelning i veven, alltså bör du kunna införskaffa svänghjul och koppling från en M5.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Svänghjul och koppling från m5 passar på veven men tyvärr inte ihop med motorstyrningen på grund av annorlunda funktion med vevaxelgivaren.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vevaxelgivaren på M60 sitter ju på bröstkåpan. Jag antar att den sitter på svänghjulet på en S62 isf? Den verkar inte sitta framtill iaf.
Oavsätt är det ju en M60 vi pratar om så det borde väl fungera?

Du verkar ha mer praktiska erfarenheter i ämnet, förklara gärna mer så jag förstår.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Läste lite slarvigt och såg inte att det handlade om en M60 så då stämmer det att M5 kopplingen borde passa.
M62 lär ha annorlunda triggerhjul jämfört med s62 så mellan dessa motorer går det inte byta.

Annars väger svänghjulet på dessa motorer massor så ett ordentligt lättat svänghjul skulle inte vara helt fel.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.