AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.023

panik! Bilen kokar!

Har rest 30 mil upp till Tärnafjällen. Bilen fungerade perfekt hela vägen men just när vi kom fram så gick den varm. Lekaget sitter längst ner på expantionskärlet vad jag kan se. Sitter expantionskärlet fast i kylaren? limmad? går det att byta ut? sitter det någon o-ring, packning som man kan byta längst ner på kärlet? eller måste man byta hela kylaren med kärlet och allt?

Jag har tagit lös kylaren men expantionskärlet sitter stenhårt fast. Hoppas på snabbt svar för ska resa hem på söndag.

BMW 523i -97

jonk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Här finns rep anvisning:
Länk
Vet inte om du expansionskärlet på hö eller vä sida.

FAF
ingen hjälp tyvärr,frågan var om expansionskärlet gick ta bort från kylaren och om den är tätad med o-ring eller annan tätning

jonk
expansionskärlet är på vänster sida från ratten sedd

jonk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Är det inte det här du behöver veta?
Länk
FAF
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Tror att du får byta hela kylaren tyvärr. Det fick jag göra när mitt expansionskärl gav med sig på min 523:a.
här fick man flera bud men det ser ut som att exkärlet ska gå dra rakt upp men det sitter som satan man vågar ju inte bryta å hålla på så jävla hårt,det skulle ju vara supertråkigt om man skulle behöva byta både kylare och kärl för man har brytit sönder hala skiten.

jonk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tror att du måste sätta expansionskärlet "i spänn" uppåt med någon form av hävarm, men det kan vara svårt att få tag någonstans.
Sen har jag sett fler där själva kärlet har spruckit, och då är du inte hjälpt i alla fall.
Länk

Finns ingen skrot i närheten?
FAF
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
På min var det en spricka i kärlet. Kylfirman sade till mig att man var tvungen att byta hela, derför att det inte går få det tät genom att bara byta
kärlet pga. konstruktionen.
Men de kanske bara var sugna på att sälja en hel kylare, istället för ett expansionskärl:-)
har kollat skrotarna men det finns ingen kylare,jag ser ingen spricka så troligt är ju nån tätning,vad tror ni om kylartätning? bara så man tar sig hem.

jonk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Du skriver i titeln att bilen kokar. Är det fallet, eller var det bara temp-mätaren som steg?
Kan ju bli riktigt jobbigt om en sådan kokar. Brukar bli en dyr topp-renovering.
nä den har aldrig gått in på rött men den gick ju upp i temp så jag dödade den direkt, jag vet ju hur känslig bmw är med sina toppar,men det bubblade å höll på i exkärlet,jag ställde den i uppförslut å luftade å fyllde vätska å provkörde typ 2 km sen gick tempen upp sen såg jag att den läkte i nedre delen av exkärlet.

jonk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det var så min betedde sig också. Jag klarade toppen,det har säkert du också.
Länk
Kan vara nummer 14 och 3 som läcker, men frågan är om de bara ger upp helt plötsligt har den läkt lite vatten innan?
Jag tog bort skruvarna på toppen och vickade loss det gamla kärlet på min gamla 525:a. Det nya lyckades jag ha sönder när jag försökte montera..
Tog packningen från den nya och satte tillbaka gamla kärlet.

Mvh
/Bruno, Uppsala
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
nu är det nödfixat så man tar sig hem. jag hade lös kylaren och fick lös exkärlet, bytte O-ringar men den läckte ändå fast mycke mindre. Tog lös allt igen och gjorde om proceduren + silikon tätning men det läckte fortfarande då blev det kylartätning så nu är det tätt, ja jag vet att det inte är bra men va fan gör man. Tack för alla råd och sprängskissen hjälpte mycke till.

jonk
Vet inte hur expansionskärlet sitter fast, men har haft samma återkommande kylproblem med min E39 540.

Expansionskärlet sprack, så det är bytt till ett nytt. En kylslang i bakkant av motorn sprack, så den är också ny. Sen gick kylaren, så den är också ny.

Allt visade sig bero på en sliten visko-koppling som inte förmådde kyla motorn tillräcklligt, så den gick för varm upprepade gånger med ovan nämnda skador som resultat.

Kolla din visko-koppling, en ny kostar 6-700 från tyska ebay. Billigt i jämförelse med att byta allt det andra!

Med motorn igång på tomgång - försök stanna din fläkt med en hoprullad DN. Den ska gå att bromsa, men inte stanna. Får du stopp på den så är viskokopplingen slut.

Good luck!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Finns ett mektips hur man byter expansionskärl, visserligen till E39 V8, men om kylaren är lika så..

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.