|
|
|
|---|---|
|
Nu ska man ju inte tro på på bränsledeklarationer i någon större utsträckning - men jag tycker min E61 523 Touring 190 hk (facelift) är lite väl törstig jämfört med de 0,6 landsväg och 0,77 blandad som böckerna anger. Ligger just nu på 0,89 blandad körning och då är det nästan bara långfärder sedan senaste nollningen. Reser ofta längs med E4:an och brukar köra den nästan 40 mil söderut utan stopp. Har alltid farthållaren på 121 km/h och den drar då runt 0,85. Har manuell låda och kör på originaldimensioner (16x225) på däcken (Pirelli - inga otäcka ROF). Har ni andra bättre siffror - eller har jag bara överdrivet höga förväntningar på de nya motorerna? Min gamla E39 523 går faktiskt snålare på motsvarande sträcka. | |
|
Hej! Jag har en e61 lci 523 men med aut. Jag var ner till småland med familjen i våras (ca 85mil totalt) och då fick jag ett snitt på 0,76 enligt datorn på 95 oktan, körde ca 20 över skyltarna och mycket farthållare. Jag tankar uteslutande 98 oktan nu och tycker att den går billigare, men 0,77 är en fantasisiffra tycker jag. "Blandad" körning 80/20 stad/landsväg ligger jag nog på 1,0-1,1 skulle jag tro, men vad gör der när man kör 700 mil om året ;) |
|
| Glömde skriva att jag har en m sport med 18" 245/40 med dom j..la skitdäcken ROF, buller och spårkänslig? JA!!! | |
| Låter inte som några konstiga siffror. Min E61 är bara riktigt snål vid utpräglad snålkörning - i mitt fall längs E4:an med nålen under 120. Då får jag en förbrukning på 0,7 eller strax under. Men över ett helt års körning drar den bara marginellt mindre än E39:an. Naturligtvis kan körstil och för all del livsstil bidra till att skillnaderna inte är större men med E39:an hade jag 0,93 över sex år och med E61:an 0,90 över två år. 0,77 har jag underskridit på en (1) tank! M52 är en fin maskn helt enkelt! | |
|
min gamla 525i manuell e60 drog 1,2 blandad. trots trogna servicar och oljebyte var 500e mil så drack den satan.. =( |
|
| Hade en E61 525i manuell (192hk) och den drog ca 1l/mil. 535d ca 0,83, X5 40d 1,1 och F11 520da 0,62. Samma blandade körning på alla bilar. Bytte bort 525an mot 535an dels pga förbrukningen. | |
| Glömde skriva att 520n har bara gått 280mil så den räknar jag med kommer att sjunka något. Har provat att snålköra den och det går att komma ner under 0,5 på landsväg utan större problem. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.