AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.161

Motorlampan lyser efter att lågolje-nivå lampan lyst

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Ny på forumet med en nyimporterad BMW 335i cab, och redan problem... Jag vet vad ni kommer svara på min fråga; in på service och kolla felkoden. Men jag vill ändå skriva en post för att få lite kommentarer kring mitt problem.

Körde bilen hem från Tyskland, c:a 150 mil, inga som helst problem.Sen dess har jag kört någon mil eller två. Idag tog jag ut bilen på en sväng efter att den stått still i garaget i tre dagar och följande händer:

1. Efter att ha kört c:a 20 minuter kommer lampan "oljenivå låg" på. Efter ett tag försvinner den, och när jag kollar oljenivån står elektroniskt så visar den att nivån är precis mellan min och max, alltså okej.

2. Kör ett par minuter till sen kommer "motorlampan" (gul/orange motorsymbol som är halvt ifylld) på och bilen går in i limp-mode eller vad det kallas med meddelandet att bilen går med reducerad kraft och man bör uppsöka en verkstad så snart som möjligt men att det fortfarande är möjligt att köra lugnt.

3. Hamnar i broöppning och stänger av motorn. När jag sen ska starta bilen är den svårstartad och tar c:a 2-4sek innan den startar, och motorlampan lyser igen.

4. Kommer hem, stannar bilen. Väntar någon minut, startar igen och ingen motorlampa lyser längre. Testar att stänga av och på ett par gånger samt varva lite lugnt, men inga fler felsymboler tänds.

Nu den givna frågan, vad sjutton är det som är fel? Förstår att det är jättesvårt att svara på med denna knapphända info, men kanske är ett problem någon känner igen?

Tacksam för kommentarer!

mvh
//Fredrik

ma
212
macattac
520d Touring -09
fyll på/byt din olja. När oljan blir varm "minskar" volymen och det blir för lite olja. Det är förmodligen därför som motorlampan/oljelampan slocknar när du väntat ett tag.

Jag tycker inte du ska köra bilen en meter i onödan innan du byter filter och olja. Gör det själv, ta den sen till en verkstad för att kolla. Visst de kanske byter olja också, men det kan vara värt de extra 2000 kronorna så att du inte får skador på motorn.

När du ändå lämnar den på en BMW verkstad skulle jag nog be dem göra en koll av miltalet på din bil, säger inte att dne måste vara skruvad och ja en skicklig "skruvare" ändrar även i ljusmodulen så det inte märks. Men det är en liten sak för dem att kolla i BMWs tyska register.

Just my 2 cents....

Hoppas att det, oavsett, löser sig så du får många njutningsbara mil i bilen!!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har vare med om typ samma på jobbarbilarna + ändå mer skumma saker med motorlampor i samband med oljelampan. elektroniken känns omogen i de flesta "nyare" bilar. ibland varnar de för inget och ibland varnar de inte fast man märker att något är fel....

hade det vare jag så hade oljan byts ut omgående och bilen har fått en felsökning.

låter de inte illa om motorn (misständningar, knack, rök. alla vätskor är normala osv) skulle jag inte säga att det är tokakut, utan lämna in den när tid finns och inte köra i onödan, eller ta annan bil om man kan..

BMW ownz
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Var tvungen att köra hem bilen till garaget nyss, och då var det inga som helst problem med några varningslampor, och den känns som den går som den ska.

macattac: Olja minskar inte i volym när den blir varm så vitt jag vet? Kan dock möjligen tänka mig att den kan expandera något i volym när den blir varm, om inte annat så för att luftbubblor bildas när den vispas omkring, men det borde inte göra så att oljelampan börjar lysa och varnar för låg volym, speciellt inte när den efter ett par minuter slocknar igen, och en elektronisk koll av oljemängden visar att den ligger precis mellan min och max (finns det ens nån sticka på N54-motorerna, för jag har inte hittat nån?).

Rent spontant känns det som det är nån/några givare som håller låda och/eller att det är elproblem/signalproblem/givarfel/datorfel/glapp/jordproblem etc, men jag kan verkligen inte ett smack om BMW mer än vad jag lärt mig de senaste dagarna.

Ska beställa en kabel redan nu för att själv ha möjlighet att kunna kolla felkoder.

Ska skicka in bilen på service så snart den är reggad i Sverige för en genomgång och byte av vad de nu byter och kollar vid en service av den här modellen.

Ge gärna länk-tips på diagnostik-kabel. Det är en K-DCAN / ODBII-kabel som gäller för E9x-modellerna från 2007 och framåt om jag förstått det rätt?

Tipsa gärna också om en BMW-service-verkstad med personal som verkligen har stor erfarenhet och intresse/intusiasm för BMW i Stockholmsområdet! Inte stor-kedjor med killar som läser 1-2-3-felsökningslistor :)

...och tack för snabba svar båda två! :)

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Stötte på det här tekniska dokument-utskicket från BMW 2008 som kan förklara oljelampan vs att oljenivån är korrekt enligt self-check.

Länk

Någon som haft de symptomen?

Har köpt en kabel nu, hoppas den dyker upp nästa vecka

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Kan inte vara så att det kan vara mycket kondens i oljan, som förångas när den blir varm och volymen minskar sådeles?
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Njaa, jag tror inte riktigt på det eftersom lampan slockande kort efter det och motorlampan tändes istället. DOCK kan du delvis ha rätt, att det är förångad fukt som ställer till det för sensorerna, som bl.a. beskrivs i dokumentet som jag länkade till i min senaste post.

Ingen som har upplevt detta "problem" tidigare?

Oljebyte på G, beställde olja från mapodo.de igår. Finns det någon BMW-handlare som har webshop där man kan beställa oljefilter samt oljepluggstätningsring? Eller någon ÅF som är enkel att prata med och förstår när man rabblar reservdelar? :)

Min tidigare erfarenhet när jag kört Honda är att de flesta knappt förstår vad reservdelar är och än mindre vilken del som passar vilken modell.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ingen BMW-handlare som har webshop.

Åk till BMW Solna, snacka med Erik eller Danjiel på reservdelar så fixar dom fram ett filter till dig omedelbums. Inkl o-ringen. Det är ett kit.

Dessa killar kan sina reservdelar och vet vad dom snackar om!!!

Niklas

Fransosen
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Idag har bilen blivit reggad och bilprovningen lyckades samtidigt läsa ut felkoderna via OBD och de är:

P0420: Katalysatoreffektivitet under tröskelvärde (bank 1)
P0430: Katalysatoreffektivitet under tröskelvärde (bank 2)

Dvs ECU'n verkar tycka att mätvärdena mellan främre och bakre O2-sensorer på båda sidor inte är tillräckligt bra. Avgasvärdena som uppmättes idag är dock helt okej:

CO: Ej uppmätt
CO 2500: 0,1
HC: Ej uppmätt
LAMBDA: 1,00

Verkar som OBD-kontrollen har ersatt den vanliga CO och HC-kontrollen om jag förstått det rätt? Brydde han sig inte om att skriva in nått m.a.o. för dessa?

Måste koderna resetas för att ECU'n ska kunna göra en ny mätning av O2-sensorerna med hela den test-cykel som dessa innefattas i, eller gör den kontinuerligt om testerna så att motorlampan och koderna kommer dyka upp fler gånger?

Rekomendationen verkar vara att reseta och fortsätta köra för att se om koderna kommer tillbaka?

Är intresserad av att få veta hur detta slutade. Fick du byta någon del eller göra en mjukvaruuppdatering? Eller löste det sig med oljebyte? Hur många mil hade bilen gått när det hände?
Vad är meningen med att skriva en lång tråd om sitt problem med frågor där folk ska gissa vad det ska vara för fel och man dessutom åkt in på besiktningen, men inte återkopplar i ärendet ens 1 år senare?
Då faller hela meningen med forumet.

Du får hoppas på att trådskaparen får mail vid svar på tråd och återkommer.
Freesa hör av dig om du fortfarande behöver hjälp med att läsa ur eller släcka obd2 koden jag kanske kan hjälpa till.
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Problemet har inte uppstått igen, så jag kan inte svara på vad som löste problemet.

Bilen hade gått c:a 13000 mil.

Gjorde oljebyte strax efter tråden skapades, oklart om det gjorde någon skillnad.

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
delorian: Jag har egen kabel, så det behövs inte :)

Läste ut 2F9E 02 strax efter att detta hänt, vilket inte var så oväntat. Skulle gissa på att problemet bestod i vad som beskrivs i det dokument som jag postade lite tidigare till i denna tråd från BMW alternativt/i kombination med att bilen stod igång i uppförsbacke ett tag.

Coolt vad köpte du för kabel?
Men hur löste det sig på bilprovningen, raderade du koderna och åkte tillbaka?
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Kabeln: Länk

Bilprovningen informerade bara om koderna, de ledde inte till någon ombesiktning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.