|
|
|
|---|---|
|
Det har börjat klia lite i bilköpartarmen och jag funderar på att införskaffa nästa bil. Har tyvärr drabbats av bmw-sjukan.Jag har funderat på en dieseldriven e39 Touring eller tidigare, möjligen e46 Touring. Då dessa börjat komma ner en del i pris Frågeställning: Gamla dieselmercor har man ju hört ska gå 100k om man bara servar dem, men hur det med bmw-dieslar? är de ekonomiskt slut vid 30k? Tar rosten över före motor/växellåda eller annat dyrbart. Eller bör man strunta i diesel och i stället köpa lågmilad bensindriven svagare motor? Vad säger ni? Individuella förutsättningar: Jag kör ungefär 4k mil/år, behöver kombi men prioriterar låg bensinförbrukning och driftekonomi. Endast svensksålda och fullservade exemplar kommer bli aktuella. Brukar byta bil efter 1-2 år och är hyffsat förtrogen med e39 med bensinmotor. Jag har givetvis läst begagnatguiden men känner mig lite osäker på hur långt man kommer i en e39 525d eller motsvarande e46a. | |
|
Hur längt de går är nog höljt i dunkel, men min E39 530d (i grunden samma motor) har gått över 40k mil och visar inga tecken på svaghet. Har bytt en spridare (för ruskigt dyra pengar på BMW) men i övrigt inga särskilda problem. Hittar du en bil med bytta spridare eller en ägare som kört med lämplig smörjande dieseltillsats, välj den bilen framför andra. De bilar som är automatväxlade skall enligt min mening ha dokumenterad service gjord på automatlådan senast vid 20k mil, annars bör man ta höjd för att den kan rasa. BMW hade för sig att lådorna var servicefria, men det har väl gått sådär med den saken, i vart fall på dieslarna... 525d borde dock ha mindre problem med det än 530d pga lägre vridmoment. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.