AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.987

Dagens I-landsproblem: varför så många 520d ?

Sida 3 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Själv brukar jag varje semester blir mäkta irriterad över båt- och bussmotorer som fungerar som rökpelare. Det är inte njutbart och det stör ingenjörsgenen väldigt kraftigt också.
Snygg att åka till Milano (Italien ska väl föreställa I-land va..) och se SOTPELAREN som står rakt upp från avgasröret som är uppdraget till taket (!) på stadsbussarna i fin kontrast i solnedgången...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Lasse-SL500: Det är ingen som mörkar - det är bara svårt att få igenom detta budskap i "mediebruset". Tvärtom så kommer bl.a. EU att ge dig rätt om några år då EU6 och EU7 normerna tas i bruk; dieslarna bestraffas hårdare än idag just för de skadliga NOx-utsläppen.

Detta kommer att resultera i dyrare dieselmotorer och en del chefer för ex Peugeout/Citroen har redan luftat farhågan att det kommer helt ta död på dieselandelen bland småbilar - större och dyrare bilmodeller som ex 5-serien drabbas inte lika mycket eftersom det är en lite mindre priskänslig grupp.

----
BMW CS #6212
Kristoffer_L: "När det gäller dieselavgasernas skadlighet ser jag inte 520d som ett hälsoproblem. Inte heller en 550xd eller en Q7 TDI. Utan alla bussar, lastbilar, fartyg och annan tung trafik i transportsektorn som saknar allt vad modern avgasrening heter"

Då är du dåligt påläst ifall du tror att moderna lastbilar och bussar saknar allt vad modern avgasrening heter. All tung trafik har stränga miljökrav på sig som bara blir tuffare och tuffare, tex får man inte köra i tätorter som har så kallad miljözon med lastbil och buss utan avgasrening Länk.
Och alla tillverkare av tunga fordon har sedan länge haft krav på sig att producera motorer med mindre utsläpp, tex Volvo Länk Länk
henke-lexus: När jag skrev mitt inlägg hade jag ett litet större perspektiv än just Stockholm och Helsingborg. Jag trodde det var självklart eftersom det var en WHO rapport som diskuterades...vilka miljökrav finns i städer som Chennai, New Dehli eller Moskva som några exempel?
Ett exempel från det stora landet i öst:

Länk

Sammanlagt 18 000 hk (6 x 3 000 ) och rikligt med partiklar, hehe :-)

mvh/ Anders
Problemet med personbilsdieslarna är att dessa släpper ut avgaserna i större utsträckning där människor befinner sig tex i städer, alltså i kontrast till fartyg och lastbilar (som förövrigt inte har någotvlternativ till diesel just nu). Dessutom verkar det ju dumt att trenden är att välja ett farligare bränsle till personbilar där det ju fungerat bra med bensin under lång tid. Trenden är antagligen styrd av industrin och är i linje med deras vinstintressen....

Nån som vet andelen dieselpersonbilar i Carlifornien? Där har de en annan syn på utsläppen, dvs de mäter inte primärt CO2.
Ett annat exempel från det stora landet i väst:

Länk
Dieselandelen i USA är som helhet blygsam - när soppan kostar 5-6kr/L finns det inte så mycket att spara med att köra diesel och jänkarna har alltid gillat bensin. Precis som ryssar och kineser generellt också gör.
Likväl vet alla som någongång varit i LA hur luftkvaliteten är där....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Problemet med att köra diesel i USA är att du knappt har några mackar att tanka på. De fleste dieselpumpar är förpassade till industriområden o dyl.
Hade det funnits på alla "bensinstationer" tror jag betydligt fler amerikanere skulle börja snegla på dieselbilar.
Kristoffer_L: Vistas du ofta i städer som Chennai, New Dehli eller Moskva? Utsläpp från tung fordonstrafik i den delen av världen är ett lokalt problem inte globalt
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Däremot verkar det finnas en subkultur i USA som går ut på att klimatkompensera för att de inte har så många diselbilar genom att använda modifierade Pickup Trucks för att mörklägga hela kvarter, och dessutom verka nöjd med det!
"Tuned by Dans Diesel Performance" hah! Den går ju som skit och hinkar in diesel som inte förbränns!

Länk

Nu hittar jag inget protokoll men i USA (vissa delstater?) mäter de inte bara HC, CO och lambda vid besiktningen.
Henke Lexus: eftersom du frågar så vänligt så har jag faktiskt besökt två av städerna, visserligen var det knappt två år sedan men jag gissar på att det inte ändrat sig så mycket - förutom att trafiken troligen ökat än mer. Du bjuder återigen på god underhållning när du påstår att den tunga fordonstrafiken inte är en del i ett globalt problem.
Tack vare utsläppskraven för personbilar i USA finns AdBlue och motsvarande teknik för minskade utsläpp av kväveoxider även som tillval i Europa. Se t.ex. BMW BluePerformance, Audi CleanDiesel och Mercedes Bluetec.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ha gärna alla östeuropeiska lastbilar som kör i Sverige i åtanke också - ofta över 15 år gamla modeller med avgasrening därefter...

/Masten
Kristoffer_L: På vilket sätt är den tunga fordonstrafiken ett globalt problem? Jag frågar inte för att jag vill ha en konflikt utan jag är bara lite vetgirig. Men kom inte dragandes med faran för CO2, då blir du dumförklarad för den teorin är död och begraven.

Masten: Det var så förr men det där är inte sant längre. I och med att länder i östeuropa har blivit medlemmar i EU så lyder deras fordon under samma krav som västeuropeiska fordon. Titta lite noggrannare nästa gång du ser en lastbil från östeuropa så ser du att dom är lika nya eller gamla som västeuropeiska.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
henke lexus: Det må så vara, men jag ser vad jag ser. På företaget där jag jobbar får vi varje dag en mängd leveranser från centrala Europa och praktiskt taget alla körs med bilar som är registrerade i Tjeckien, Slovakien, Rumänien, Bulgarien, Litauen, Lettland och Ryssland - få om ens några är av nyare modell utan snarare från 90-talets andra hälft. De tjeckiska chaufförerna brukar ha de nyaste fordonen.

/Masten
Ökade transporter = ökad efterfråga på fossilt bränsle = högre oljepriser = dyrare varor. Ett lokalt eller globalt problem, vad tycker du själv?

Ökad efterfrågan på olja leder till ökad exploatering i världen - i flera delar av världen finns oljeprospekteringar i områden som är instabila eller styrs av diktaturer där byar rensas och folk fördrivs vilket ger flyktingströmmar, svält och annan misär vilket påverkar andra länder och rent av kan leda till krig.

Sen finns det andra delar av världen där man skiter fullständigt i allt vad miljö heter som tex oljesandsutvinningen i Kanada.

Visst, man kan välja sitta i sitt lilla röd-gröna folkhem med skygglappar och välja att skita i det hela men jag rekomenderar dig att skänka det en tanke nästa gång du tankar. För hur du än blundar och förnekar det blir du ändå påverkad av de ökade transporterna, om det så sker i Indien eller i USA.

Eftersom du valt att dumförklara alla som kommer dragandes med CO2 kopplingen till växthuseffekten har jag således valt att bortse från den "lilla detaljen" i mitt inlägg :-)

Hoppas budskapet blev klart - nu är det over and out för mig i denna tråd.
Masten : Samma sak där jag jobbar. Vi får ofta in 70-80 långtradare på en dag, många reggade i öststaterna. Dom är med få undantag 10-15 år gamla.
Karl-Hilding
Har en kompis som är transportledare för ett större åkeri.
De har 75-80% av sina körningar utanför sverige.
Han är bestört över hur många dåliga dragbilar 15-30 år gamla dieslar som trafikerar vägarna i länder utanför sverige och dessa är från de länder som Masten anger. Och många av dessa går över Öresundsbron eller kommer till Ystad-Trelleborg.
Sedan tuffar de på upp i vårt land där vi bofasta skall köra miljövänligt och blir bestraffade för att vi kör en 6-7 år gammal bensinare 1000 mil/år.
Jag själv ligger mycket ute på vägarna och inte minst på E6 så är det ta mig f-n lika många långtradare som personbilar.
Men men... vi måste ju konsumera och inte spara våra slantar.
Och konsumerar vi så måste vi ju ha nåt att inhandla.
Ekorrhjulet...
Kristoffer_L: Vad kommer först är det tillgång eller efterfrågan av transporter? Vår ekonomi är oljebaserad och det är ytterst beklagligt att det ser ut som det gör i många fall i spåren efter oljekällor. Men att bara skjuta in sig på den tunga trafiken som orsak till eländet det är till att ha skygglappar om något. Alla som överhuvudtaget lever i den industrialiserade delen av världen är beroende av olja och sitter i samma båt vad gäller skuld till mycket av eländet i oljeprospekteringens fotspår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.