AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.764

Värdering E30 325IK M-tech1 -87 i toppskick

Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Vänner,

Jag har varit och tittat på en löjligt fin E30 325iK M-tech -87 idag. Den är svensksåld med bara 13.800 mil oå mätaren med en grym dokumentation av alla besiktningar, all service och till och med originalkvittot från när bilen köptes. Ingen rost någonstans. Går utmärkt.

Oerhört seriös, sympatisk och entusiastisk säljare med mycket bra koll.

Mer om bilen kan ni läsa här: Länk

Den är utannonserad för 59' och vi har inte pratat pris alls. Det enda jag vet är att jag köpte en nästan identisk bil för snart 15 år sedan och betalade ungefär samma pengar då...

Det är ju svårt att värdera en sån här entusiastbil eftersom det inte finns några bilar att jämföra med, och priset beror ju i slutändan på vad entusiasten är villig att betala för att få ställa den på sin garageuppfart.

Men likväl undrar jag - finns det några andra E30-entusiaster där ute som kan berätta för mig vad ni tror den "egentligen" är värd? Och hur kommer en E30 325 i toppskick kommer att stå sig framöver när fina E36 M3 och tvådörrars E46:or kanske också är nere runt 50-60-strecket?

Är det för mycket hjärtat som talar när jag tror mig villig att slanta de här pengarna för en 25 år gammal bil utan servo och AC? Ska jag kanske hålla mig till ursprungsplanen och för samma pengar köpa en Porsche 944 istället? Eller en 15 år nyare E46 325 Coupé :-)

ja Du, inte lätt frågeställning. Förra sommaren fick jag förmånen att köra en 944;a ett par mil.. En 85:b utan servo.. Visst var det en väldigt kul och körglad bil, men att leva med en sådan, ens som entusiastbil, har jag svårt att tänka mig.
Trögsrtyrd och ganska bullrig. Som Du säkert begriper så var en 944 en drömbil när man var yngre men i mitt fall så stannar det vid en dröm.. Bilarna av modernt snitt har blivit så himla bra och bekväma att dessa äldre drömbilar ofta faller platt då man testar dem.
Fördelar med en äldre kärra är väl bl.a: mera lättmeckad, bra andrahandsvärde (stigande till och med!) samt snygg på uppfarten.. annars..
Fundera och om möjligt, testa! Känns allt rätt, så varför inte?
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Tveksam referens kanske men jag sålde min 92 E30 325i M-tech cabrio för 70000 för något år sedan. (Den vinröda bilen längst ner på sidan Länk

Bilen hade gått 10000 mil, var fullutrustad och dokumenterad i fint skick. Tycker 59k låter lite mycket för bilen på blocket.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Nog e det så att det är köparen som avgör hur mycket den är värd!
Men som du beskriver och man tittar på den så enl mig så kan man ge runt de 45 000:-.

Det är ju lite efterfrågan på sådana bilar som gör om dem skall hålla sig i värde framöver.
Som vanligt sköt om och bruka den sparsamt så håller ju värdet bättre!

Hoppas du blev lite hjälpt!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tror annonspriset ligger rätt nära vad den kan säljas för.
Ovanligt med väldokumenterade, rostfria lågmilade E30.

Landets ungdomar jobbar hårt på att sladda / turbotrimma sönder E30s. Eller så tar rosten dom.

Att jämföra med E36 eller E46 haltar lite tycker jag, en E30 som denna är mer en samlarbil som snarare ökar i värde. Titta på priserna på E30 M3 t ex, dom ligger ju högre än E36 M3 och många E46 M3.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Bilen ser väldigt fin ut och lågmilade E30 M-tech I finns det inte många av!
Jag ser dock två saker som bör åtgärdas för att få en 100% orginalare.

1. Fälgarna är inte orginal 17" som det står i annonsen. 15" krysseker var det största som gick att få i slutet av 80-talet som orginalfälg. Om inte dessa finns så skall det dra ner priset.
2. M - märket sitter på fel sida! Skall sitta på höger sida på bagageluckan.
Kanske lite fånig anmärkning men för att få toppris så är det smådetaljer som avgör!

Mellan 45 - 50 är den alla gånger värd.

/Rickard
Fönsterhissarna verkar inte vara originall täckbrickor för fönster veven
Tror faktiskt det satt täckbrickor på de E30 som hade elhissar original.
Har sett det på alla E30 med elhissar jag sett.
Innanför täckbrickorna satt väl nödmanövreringen, som fanns på den tiden.
Carl L:Jag har elhissar i min bil där sitter inga täckbrickor
BMW Berra; Ok, undrar om det är något som ändrades vid facelift isf?
Carl L:Det kan vara så.
Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Tack - men oroa er inte för täckbrickorna. Elhissarna är original.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag personligen hade LÄTT betalt 50-55! Dessa växer inte på träd och tappar knappast värde!

Alpina B8 Länk
Tack för tipset. 59 KSEK är ett fynd om den är fin i lacken o drivlinan.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Det är billigt om du vill ha en jättefin bil.
Jämför med att köpa en halvskabbig och renovera....du har då passerat 59 k fortre än kvickt, och det blir ju ändå aldrig en originalbil, bara en upprenoverad....

"En bil är bara original en gång!"

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Bilen är sannolikt säljbar för det begärda priset.

Du måste veta själv vad du vill ha för entusiastbil. Värderar du AC och servo, ja då kanske du skall titta på nåt annat.

Tycke o smak är ju olika, men en fin E30 av denna modell och skick är ovanlig. Att vissa originalitetsavsteg finns får man leva med och går att åtgärda. Bilen tycks inte vara "våldtagen" av gasglada ungdomar i alla fall.

Mitt råd är köp, det är inte för dyrt, och inte billigt, rätt pris helt enkelt.

Mats
BMW CS #5847
Djuro
Såg att den ev. blivit skrotad, vilket skulle vara oerhört tråkigt på en sådan välbevarad E30...

Länk

Någon som känner igen den? är det samma bil?

Ze
12
ZebMacahan
E61 523 Touring -07
E46 316 -01
Ja, det är samma bil. Kan inte se varför den skulle skrotas såvida han inte totalkrockat den - han menar nog att den blivit såld. Toppskick när jag körde den för två veckor sedan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.