AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.399

Vågar jag byta motorolja?

tj
7
tjOckSmoCk
120dA -09
Hej! Har en 318d från 2011 som jag köpte ny. Jag skulle vilja byta motorolja på den innan den passerar 2000 mil då jag hört att det är rena tortyren för motorn att gå 3000 mil på en o samma olja. Frågan är;
1. Faller min motorgaranti?
2. Vid ett ev byte, hur många liter ska hällas i?

Tack på förhand.

MVH / Johan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag kan aldrig tänka mig att motorgarantin skulle sluta gälla om du byter olja oftare. Oljevolym för din motor står angivet i instruktionsboken. Välj en olja med rätt viskositet och klassning.
Dagens syntetoljor håller mer än rekommenderat miltal vid optimala temperaturförhållanden. Men med våra vintrar samlas mycket kondens i oljan, samt att pappersoljefiltren inte renar bra vid långa intervaller. Det talar för tätare byten än rekommenderat.
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jag bytte på min 320-11 vid 1500 mil. Skriver man inget i boken så kan väl inte bmw se att man bytt oftare än rekommenderat. Jag kommer i alla fall att fortsätta byta på min. Det kan ju inte skada så länge man aanvänder rekomenderad olja. /Martin
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Byter alltid olja mellan intervallerna på alla bilar jag ägt/äger.
Antingen själv, med rätt olja så klart, eller lämnat in och fått det gjort. Själv ber jag verkstaden att inte nolla serviceindikatorn, så blir det rätt med servicebok/mil osv.
Sen har man bara ett fint kvitto att lägga i serviceboken sen när man ska sälja bilen tex.
Du har ju rätt till ett oljebyte varje år på friservicen oavsett miltal

Föredrar Auktoriserade Verkstäder
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
@Solstråle:

Var kan jag hitta denna info?

Då jag läser på BMW's hemsida står det enligt nedan om fri service.

Och min "Serviceindikator" tycker att jag ska köra ca 3000 mil innan första servicen.

------------------
BMW Fri Service.
Bekymmersfritt bilägande.

Med BMW Fri Service behöver du inte längre oroa dig för underhållskostnader. Din nya BMW har nämligen BMW Fri Service de 3 första åren upp till 8 000 mil* (gäller endast svensksålda bilar). Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, utförd hos din auktoriserade BMW återförsäljare / verkstad i Sverige.

På så vis slipper du oroa dig för servicekostnader de första åren och kan helt och hållet ägna dig åt att köra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.