|
|
|
|---|---|
|
Lättaste och billigaste sättet att nå 400hk+ med bmwmotor? Som rubriken lyder, vilken bmw motor är enklast att trimma till runt 400hk? och hur (gissar att det är turbo som gäller) men behöver man kompsänkning, mappning osv för att kunna nå detta? När jag säger enklast menar jag då även rätt så billig så inga udda motorer (m3,m5) och inga kompressor installationer för 50 lök. Det skall vara lätt att ersätta om det rasar. ex: m20b25? 170hk 2,5l m30b35? 211hk 3,5l m52b28? 193hk 2,8l m60b40? 286hk 4,0l ? | |
| M50B25 utan vanos verkar vara den mest populära enligt vad jag sett när jag läst runt på forum ang turbobyggen. | |
|
Det vore ganska smidigt om du kunde hitta en gammal e23 745 Turbomotor och skruva upp laddtrycket på den, vid ca 1 bar ladd har du kanske 370 hk. Du bör dock se till att den får soppa som den ska och mappa den för bra hållbarhet. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Hum står helt klart mellan m50b25 och m30b35... (Många kallar den även m30b34? vad är det för skillnad?) Borde det inte vara lättare att nå effekt med m30;n då där är en hel liter större? |
|
|
Vore det inte enklast med en N73B60? Då får du ju drygt 400 dessutom. /Thomas |
|
| Hur du ens kan fundra på mellan m50 och en m30 är för mig en gåta ; p slipp trasiga vippor och dassiga hubbar och kör en M50 med cooperpackning och ett riktigt sprut så är du hemma med 400hk snuskigt billigt! | |
|
Cykeltjuv. Har du ngt recept? Typ av turbo som man plocka hem? lmm? svänghjul från m20N? Ic? Vilket sprut? Priser inhandlat? Gillar att handla lite beg delar så gärna slippa köpa nuke system hos ppf osv. Visst har jag en föraning om att m50b25an är stabilast och vad man kan göra men folk har så olika lösningar så vill höra mig för lite. |
|
| Regga dig på ppfs forum finns oändligt med recept och varianter samt folk säljer delar där till både höger och vänster ^^ | |
|
En undran bara, vad ska man med 400+hp till? Har grannen 390? / Nyfiken. mrMPOWER |
|
|
M50B25 finns färdiga turbokit med chip för ca 15tkr. Då har du inte riktigt 400 men bra nära och billigare kommer du fan inte undan. Budgettrimma en M60 borde ju ge liknande effekt iofs. |
|
|
stjäla en e39 M5 motor? :D |
|
|
Anledning till detta är att jag vill ha en sleeper man kan åka ut och leka/ meka med som ändå "hänger med" en M5a/ drar m3or. Men jag har andra bilar som tar tid plats och pengar så detta får bli ett budget alternativ och 350bakhjulshästar är bara ett mål jag satt upp som är rätt rimligt = 400hk motor. Motorn skall sitta i en E39 -97 528i där m52b28 motorn kokar. Bilen är silvergrå, lättad från högtalare, blymattor, ac, rensat bagage och baksäte. Lite alpina/hamann stuk är målet: Länk Japp får nog bli något färdigt kit med chip till en början så blir det eget sprut efter ett tag. |
|
| Köp en m50b25 vanos, uppgradera soppasystemet, schysst begagnad turbo och allt som hör till med ic osv. Skaffa ett vipec och vag-spolar lämna in bilen på mappning hos ppf så har du 400 pollar på e85 som är safe lätt utan att behöver öppna motorn. | |
|
M30B35 = pre cat (E28), M30B34 = cat (E34). M30 är inte att jämföra med M50 när vi pratar billig tillförlitlig överladdad effekt. En oöppnad turbokonverterad M50B25 lämnar 400hk nästan hur fel du än bygger. Även på bensin. Se dock till att budgetera ett riktigt sprut från början. Billigare än VEMS är svårt att komma undan, om du inte hittar nåt begat. Du kör original tändspolar, fuelrail, btr, insug och spjäll. Du måste byta ut koppling, grenrör, avgas (minst första delen iaf), spridare och soppapump. Dessutom behöver du givetvis ett turboaggregat samt en intercooler plus en massa smågrejer. Beroende på turbo kan du behöva en wastegate och en dumpventil är bra men inget måste. Samma gäller catchtank för bränslet. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
En M60B40 ger 400hk bara den får lukta på laddtryck, men då blir det väldigt krångligt vid besiktning och dessutom är det bra trångt. Men väldigt mycket fränare än M50 om du frågar mej. =) --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
"En undran bara, vad ska man med 400+hp till? Har grannen 390? / Nyfiken" "Thomas pahv" Vad ska man göra med 12 cylindrar? Smaken är delad vettu=). Om du frågar mig så är 400hk inte så brutalt mycke...du får de att låta som att de handlar om 200hk |
|
| Man tröttnar fort på effekt. Visst, 400hk är en del men beror också på bilens vikt väldigt mycket :) I rx7an har jag 350-400 häst och det går ju rätt skapligt för att flytta ~1350kg men vill ha mer ändå. Varför? Jaadu, ingen mening egentligen men tröttnat på effekten och vill ha mer samt bygga mer effektiv motor. | |
| Cheffer Vikten gör mer än man tror, har lättat min e30 till 1050kg och har en sugvässad/strokad m20b25---->b27 med över 200 hk iaf! Upp till 160 är den riktigt pigg, m3e36 m.m får de svettigt:) | |
|
byt ut blocket i din 528 till ett m50 block så är det bara att börja bygga sen. Byt gärna ut stakarna till m50b25 icke vanos samtidigt. ///Jörgen |
|
|
håller helt klart med jorgen. eller så skulle jag sattsa på en m50b25 ikke vanos.köp ett grenrörs kitt från grenrör.se köp någon beg turbo spridare och soppa pump och ett eftermarknads sprut och kör på e85 så har du 400hk utan problem. råder dig till ett sprut då jag själv hadde chipp först men efter byte till ett vems så var det som dag och natt. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.