AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.109

E30 325 lös diffklump

JR
15
JRichtmann
Audi A4 Avant 2.0TDIq -14
Hej. Klumpen till bakaxeln lossnade idag då jag accade iväg från stillastående. Det spann lite i början för det var blöt rödasfalt och sen när fästet kom började hela bakvagnen skaka och hoppa. Det jag undrar är om någon har varit med om detta förr och kan säga vad som troligtvis behövs bytas? Kan tillägga att bilen går att köra, inget skårr eller så bara de att de vibrerar då det går tungt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken del av infästningen för diffklumpen har gått sönder?

Den sitter ju med fyra skruvar i subframen och med en gummibussning i ett fäste i chassit.
JR
15
JRichtmann
Enda fästet jag sett när jag hukat mig ner är fästa med gummibussningen och fästet i klumpen har gått av helt iallafall
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det bara är "örat" på diffklumpen som är av så är det bara att byta locket där bak.

Kolla att metallfästet i chassit är helt (annars går det att svetsa såklart).

Här har du en bild på en E30 325i diffklump, där kan du se de fyra skruvhålen och det stora "örat" med gummibussningen.
Länk

Och såhär sitter diffklumpen fast i subframen.
Länk
JR
15
JRichtmann
Ska kolla upp det där imorgon men de jag vet du är att bara örat är trasigt. Vart får man tag i ett annat lock? Pris ungefär? För en diffklump är väl inte så lätt att få tag i?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, ta gärna lite bilder också när du ändåså är där så blir det enklare att förstå.

Onödigt att köpa en hel diff om bara locket gått sönder. Bör ju finnas en hel del sönderkörda diffar med tanke på populäriteten på rattlåskörning och F&F livsstilar :-) Begagnat är enklast, här kommer ett par tips : annonser på Autopower, kolla blocket, eBay, annonser på PPF, demonteringsfirmor, Fiddes garage med mera...
JR
15
JRichtmann
Eftersom jag inte haft tid att skruva nåt så har de inte hänt så mycket här men har tagit lite bilder på missödet. Ska subframen hänga bara för att "örat" är trasigt?

Knäckta fästet
Länk

Klump från vänster
Länk

Höger
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En 5-sekunders bedömning så ser det ut att bara vara örat som är sönder.

Ja, det är troligt att subframen hänger ned lite eftersom den bara sitter fast i två mammutskruvar genom silentbussningarna - se bilden nedan - silentbussningarna är de två stora svarta gummibussningarna i varje hörn av subframe längst upp i bild
Länk

Du har väl inte kört några längre sträckor sådär?
JR
15
JRichtmann
Okej okej bra vetskap!

Nja har kört hem från platsen där den gick sönder knappt en försiktig mil.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, det bör inte vara någon fara då.

På bilderna ser det ut som att det bara är örat som gått sönder, bussningen verkar sitta kvar i chassifästet som ser helt ut.

Så troligtvis ska det bara vara att skruva loss bussningen, köp nytt lock och pressa in ny bussning och ta bort gamla och skruva dit det nya locket, hissa upp diffklumpen med en domkraft och skruva fast bussningen i chassifästet.

Dränera diffklumpen på olja innan du lossar bakstycket :-)
JR
15
JRichtmann
Låter ju inte hopplöst alltså :) Tack ska du ha =)
JR
15
JRichtmann
Vet någon om det är samma lock på en obromsad diff som en bromsad?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är samma lock, oavsett om den är öppen eller bromsad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.