|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har fått konstaterat att det är glapp i spindelleden på vänster sida på min Z3 , Är det så pass krångligt att man bör lämna in den? Jag har tillgång till lyft och hydraulisk press. Jag har förstått att man måste ha en press för att få ut spindelleden ur länkarmen eller har jag fel? Finns det någon som har en guide för bytet ? Eller allmäna tips? Mvh Nicholas | |
|
Den som söker han skall finna: Länk |
|
|
Håller på o meckar med detta nu, och satsar på att ta bort länkarmen för att sedan pressa ut spindelleden, och länkarmen har ju gått lite sådär att lossa, får inte bort den mittersta leden som sitter upp i framvagnen , den sitter med en 22mm mutter som jag kunde lossa ovanifrån med hjälp av 2st förlängare på spärrnyckeln. Men länkarmen sitter ju fortfarande som berget!! Någon som har tips ? |
|
| I länken här ovan så står det ju bara att man ska knacka till den med en plasthammare som jag fattar det hela ? Det kommer man inte långt med. | |
|
Sorry missade länken Länk Där står det att man ska slå med en plasthammare, eller fattar jag fel ? |
|
|
Det är vad det står - kanske en studsfri hammare fungerar bättre? Eller att du behöver värma lite för att skapa rörelse i metallen. Att du inte får ut den beror ju på rost eller något annat som håller ihop så att inte plasthammaren räcker. Du kanske kan lägga emellan en kloss eller puck och knacka med förlängning uppifrån? Använda avdragare? Ja som du ser har jag många idéer men vad som fungerar vet jag inte... :-) |
|
|
Tack för svaret, trodde jag hade missat något för den satt som in i .... Men jag gav den ett bad i 5-56, satte dit muttern och hylsan igen och tog förlängare ovanifrån och slog precis som du skrev, sen en träbit och satte emot på undersidan och gav ett par smällar där från olika vinklar, sen lossnade den tillslut! Bulten som sitter upp där är konisk också, var nära att ta till värmen men det behövdes inte. Tack för tipset! Nu gäller det att pressa ut/in spindelled och sedan montera länkarmen igen. för övrigt så söker jag även ett kromat slutrör till orginal avgasystem 1,8-1,9 motorn, delen går inte att få tag på hos bmw. |
|
| Har bytt leden nu, vart lite mickel att pressa ut den, men nu är det så att om man kör rakt fram så drar bilen åt vänster ( bytte vänster led ) , satte den nya leden precis som den gamla, men kan något ha blivit fel? Kan jag ha dragit åt spindelleden för hårt? Eller rubbar man något så det behövs en hjulinställning när man haft länkarmen och leden borta? | |
|
Du behöver absolut göra en framvagnsinställning!! Inte så dyrt 400-600 spänn! Alternativet blir mycket dyrare=snedslitna däck!! Klabbarparn |
|
|
Kolla så att du fått in länkarmen i bakre bussningen ordentligt, Jag bytte båda bärarmarna på min 320 E36 och slarvade med det på vänstaer sida. fixat nu går spikrakt. Kolla Claus Autoparts om du behöver nya bitar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.