AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.520

Metalljud under bilen

Har något vibrerande ljud under bilen. Låter som det liksom åker med avgassystemet. Har haft uppe den på lyft men inte hittat något som är löst. Några tips?

Det låter endast runt 1500varv och ljudet försvinner mer eller mindre när bilen gått ett tag, dvs när motorn börjar bli varm.

Det är ett riktigt störande metalljud... :/
Ingen av värmeskydden som ligger nära?

Så när du kommer upp i varv och avgasröret stabiliserar sig, så är de lugnt.
Clintan66: Nej det kollade vi och det var inte så. Runt 1500varv låter det som sagt. När bilen gått 10-20minuter så låter det mindre, man kan fortfarande höra det men inte lika tydligt. När bilen är kall så hörs ett MYCKET tydligt skrammel...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är säkerligen staget som håller avgassystemet och är fäst i växellådan - brukar behöva byta det staget var fjärde år ungefär, pga att rosten äter upp fästet vid avgasröret....jäkla skitkonstruktion (eller egentligen materialval) - hade det varit rostfritt stål som i avgassystemet, hade man aldrig behövt byta det staget...

Är dock enkelt att byta - tar bara några minuter. Det som brukar ta mest tid är att ta loss det gamla eftersom skruvarna rostar ihop med fästet.
Kostar inte heller så många kronor hos BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B: Lät som en enklare operation. Får köra till verkstan och ta en titt på det :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske skall förtydliga:
Det är fästet runt själva avgasröret som rostar sönder pga värme och för dåligt materialval - det kan vara lite svårt att se då rören skymmer där det brukar rosta av, men det märks direkt om du tar tag i avgasröret och ruckar lite på det i höjd med fästet.

Mvh
Johan B

Johan B: Okej. Får ta en titt på det vi drog i avgassytemet lite grann och tyckte att det satt bra men får väl titta på det igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Nr 7,8 och 9...

Mvh
Johan B

Johan B: Stort tack för hjälpen :)
knekten1944
Jag hade exakt detta problemet, bytte avgasrörsfäste så förvann det hemska ljudet.

Dock nu, har jag samma skrammel.. fast MYCKET lägre.. vid varm motor. Johan B, har du någon aning vad det skulle kunna vara? Det sker som sagt enbart vid varm motor. Man hör ljudet tydligast under bilen och vid framhjulen.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Sorry, blir lite "trådlåning" här (med typ liknande upplevelse):

Jag har oxå skrammel (eller mer ett durrande ljud) vid 1400-1500 rpm som verkar komma från vänster sida under bilen (typ under förarstolen) vid körning med kall motor . Efter några kilometers körning så tonar durrandet ut.

Vet inte om det durrande ljudet är förknippat med något i drivlinan (växellåda samt drivaxel), men varje gång jag accelererar och kopplar (alt. släpper gasen) så att belastningen på drivlinan upphör så gnisslar det till ljudligt i bilen.

Ska in på kontroll på BMW nästa vecka, men misstänker detta fenomen härrör från kopplingsbytet som gjordes förra sommaren.
Remo: Mitt ljud uppstod också efter kopplingsbyte. Får be kompisen på verkstaden ta en titt på detta... Svårt att avgöra vart ljudet verkligen sitter :/
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Hej! allihopa!

Nu kommer jag här och drar i en gammal tråd!

Men jag undrar om ni har fått svar på era frågor och löst problemet?

har också skrammel under min bil låter som avgasröret! skrammlar desto mer på ojämn mark och bara ibland, oftast på låga varv! låter hemskt...

Mvh Pontus
Hej! Mitt skrammel var något skrot i katalysatorn. Ljudet försvann efter ett par hundra mil. Körde rätt hårt ett tag och då åkte väl skiten med ur kanske? :)
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har också bytt denna klammer och tycker BMWs ingenjörer gjort ett bra matrialval - jag ser klämman som en offeranod. Bättre att den lilla billga fästklammerna rostar bort än att mitt avgassystem får rosthål. Om två olika ädla metaller får kontakt, t ex genom salthaltigt vatten så kommer den ena att oxideras (rosta) och den andra att reduceras. Detta är högstadiekemi-kunskap. Alla som har båtmotor vet att offeranod är bra att ha - den klumpen oxideras = "rostar bort", medan dyrare värdefulla motordelar inte förstörs.
Det kan finnas en tanke.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Vad skönt att det löste sig så enkelt!

Jag bytte det fästet under växellådan då försvann ljudet, men sen efter några veckor kom det tillbaka, endast på ojämn mark och rutan nere så jag kunde lyssna, men nu när jag bytat till sportavgas så skrammlar det nästan konstant antagligen så uppstår det mer vibrationer, men att det går så fort från bytet av fästet till att det skrammlar igen tycker det har gått lite kort tid, förhoppnings vis är det bara något som behövs spännas!

Mvh Pontus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.