|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Imolarot: Jo, men så har det varit sedan 70-talet. Att fler har möjlighet att köpa en BMW idag (eller annan premiumbil) har nog mer med saken att göra. BMW har gått från ett "entusiastmärke" till en folkbil. Det som tidigare varit starkt förknippat med BMW som körglädje och varvvilliga 6-cylindriga motorer är inget som är viktigt för kunderna idag. 3-års fri service, snåla och effektiva dieselmotorer (2.0d) och större utrymmen verkar viktigare. Läser man de rapporter som kommit in gällande F3X så är det inga klassiska BMW-drag som lyfts fram på plussidan (stor som en gammal 5-serie, komfortabel och generösa utrymmen). Inte för att någon annan tillverkare är bättre, och det är väl lite själviskt att tro att BMW ska vara samma sak nu som under 80-talet. Men när man nu lika enkelt som mellanchef får in en BMW som en VW eller Volvo i tjänstebilskalkylen så urvattnas varumärket något i mina ögon. Sen kan man kanske vända på det och säga att det är bra att BMW tjänar mycket pengar så de kan lägga mer energi på bilar som 1M, M135, M3, M5 och M6. Min poäng, BMW behöver inte göra snygga bilar för att sälja stora volymer, det finns många exempel på detta genom åren! Vill bara tillägga att jag inte tycker att F3X är ful! |
|
|
Det därmed utseende är svårt, Jag brukar också ändra uppfattning med tiden. Men den första bilden på E30:n gör att jag bli tårögd. Synd att det ska vara så svårt att få tag i den Charmiga E30:n i ett vettigt originalskick. Den första bild som kommer upp i huvudet på mig när man pratar BMW är E30. I E30 finns märkets kärnvärden bevarade, |
|
Verdi |
acey, Fattar inte varför det är så fult att vara "mellanchef" i din värld. Varför ska det bara vara rika pappas pojkar som ska få ha råd med BMW? De får väl köpa nåt dyrare, typ en A7:a. På 90-talet fanns det en massa 316i Compact också så det är inte sant att det bara var en massa exklusiva svindyra BMW förr. 70- och 80-talen vet jag dock inget om. |
|
Tycker att ni är överdrivet negativa, personligen anser jag att F30/31 representerar BMW:s varumärke och tradition med stolthet. De tester jag tagit del av och bedömt som trovärdiga (dvs. inget snobberi i form av irrelevanta jämförelser med Porsche GT3 eller liknande) har givit modellen goda omdömen och bland annat framhävt att det är en körglad bil som dessutom väger mindre än sin föregångare. De fyrcylindriga bensinmotorerna med turbo passar bilen utmärkt och vill man ha det lilla extra finns 335i. Det är skönt att slippa de dåliga bensinfyrorna utan turbo (318i och 320i) och den senaste generationen raka sexor med direktinsprutning men utan turbo som fanns till E90/91 (325i och 330i). Dieselalternativen har inte förändrats nämnvärt, men är trots det klassledande. |
|
| F30 gör sig tyvärr bättre på bild än när man ser den live. Blev grymt besviken när jag såg den i trafik första gången. =( | |
|
Verdi: Hur kan du uppfatta att det skulle vara fult att vara mellanchef? Jag påpekande endast hur premiumtillverkarna flyttat fram positionerna de senaste 15 åren med fler modeller och större större marknadsandelar som följd. Är det sannolikt att BMW 3-serie, Audi A4, BMW 5-serie och Audi A6 skulle finnas på listan över de 10 mest sålda bilarna 1990? Visst fanns det ett antal 316-kompakt, men de utgjorde knappast någon större volym och tillverkades primärt för marknader med högt skattetryck. BMW producerar idag fler bilar än Mercedes. Bara Det har varit helt otänktbart 1990. Att detta inte på ett eller annat sätt skulle påverka varumärket vore ju konstigt? Jag nämnde också att det dessutom kan vara positivt om det ger utrymme för fler smala modeller. Oavsett, det som är tråkigt är trenden att gå mot större och bekvämare bilar. Det spelar ingen roll vad dom kostar, eller vem som köper dom, men trenden som startade med nya Z4 har följt med på nya 3-serie och 5-serie. Större bilar som inte är lika dynamiskt spännande som sina föregångare. Men det spelar ingen större roll för den stora massan av BMW-köpare. |
|
|
Jag tycker att fronten är riktigt snygg. Det enda som stör mig är att den är så lik femman bakifrån. Gillar inte Volvo-konceptet där alla bilar ser likadana ut bara storleken skiljer åt. Alla 3-serier genom åren har haft designelement man har stört sig på sen E36 iaf. Där gillade inte jag gråaplastsjoken i stötfångarna samt lite väl mycket plåt ovanför baklysena och dom fyrkantiga njurarna. På E46 var baklysena lite väl lik Mitsubishi Carisma. Strålkastarna pre-facelift var ingen höjdare. På E90 baklysena samt njurarnaa överkant. |
|
|
F3X-fronten är lyckad i mina ögon men VARFÖR ritades huvens främre skarv sådär? Som ett ärr rakt över huven och inte alls i harmoni med de längsgående upphöjningarna. |
|
|
Om vi nu skall dra in Audi i diskussionen så vill jag påstå att Audi mer än BMW har anammat en likartad och slätstruken design. Att skilja A4:an från A6:an bakifrån är t.ex. inte helt enkelt för den oinvigde. Därtill är det väl främst Audi (ihop med Volkswagen) som tagit marknadsandelar ute hos företagen. Att köra BMW som företagsbil har varit big no-no på alla de företag jag arbetat på (som projektledare och chef). I synnerhet inom konsultsvängen ser det illa ut att komma till kundförhandling i en BMW då åsikten att BMW är en dyr lyxbil är fast cementerad. Trots att en traktor från Hisingen kan tinga nästan samma pris. Audi har inte det ryktet och hamnar lite under radarn. |
|
Karl-Hilding |
Haha när det gäller bil och konsult. Min första tjänstebil var en 525 E34 -89. Fick många halvsura kommentarer hos kunder och efter ett par dagar så parkerade jag lite i skymundan hos de företag där jag visste att det skulle kolla gliringar. Kunde vara från VD och till damen i växeln. Mina första fortkörningsböter fick jag även med denna 525.a. Polisen utanför Linköping sade att kör man BMW har man råd att böta. Även i nutid så fälls det omdöme om BMW-ägare och dessa är inte positiva! Är med i föreningar/klubbar där vissa medlemmar helt öppet visar sitt förakt för BMW-ägare. Och jag vet att de inte röstar på fyrklövern... Vad kör de för bilar. Jo, Nissan, Mazda, Volvo typ. |
|
Håller delvis med acey i hans resonemang, samtidigt har BMW alltid varit ett stort leasing/företagsbil på den stora hemmamarknaden under 70-80 talet. I Tyskland har BMW haft en motsvarande ställning som SAAB hade i Sverige på 70-80 talet. Personligen tycker jag inte det är något problem att BMW breddar sitt sortiment och att det blir tillgängligt för fler, hade de envist fortsatt med högvarviga raka bensinsexor i sedankaross hade de troligen inte haft samma starka varumärke eller sortiment som idag. Sen håller jag med om att körglädjen börjar urvattnas och även skillnaderna mellan BMW och MB är på väg att suddas ut alltmer vilket även F30 verkar vara ett bevis på. |
|
| Det enda jag kan se som är negativt ur körglädje med F30 är att det inte finns några sexcyl. sugmotorer. Chassimässigt är körglädjen utmärkt och vida bättre än t ex gamla BMW. | |
|
F30 är säkert en väldigt bra bil men när jag ser på den får jag inte känslan av att det är en BMW - kunde vara vilket märke som helst. Jag har aldrig suttit i någon F30 och än mindre kört den men jag fick exakt samma känsla av E90 (när den kom). Fin och bra bil, men kunde vara vilket annat märke som helst, BMW-känslan saknades (gällande exteriör och interiör design, materialval och körkänsla). Jag ska inte säga att det var bättre förr men E90 och F30 är för mig två förlorade generationer... /Erik |
|
| Instämmer. Fronten på F30 är inte vacker. | |
| Med m-sportfronten ser den riktigt trevlig ut enligt min mening. | |
|
Strålkastarna är fula som stryk. Liknar en usel sminkning. Som om det runnit mascara in mot mitten. Hade dom inte gjort den där avstickaren inåt med ljusen hade den nog känts acceptabel även om E90 facelift är snyggare ändå. F30 LCI får säkert helt annan design. Var ju samma med E90 som hade gristryne-front från början men sedan blev tillsnyggad. Jag körde F10 när dom kom till lokala handlaren och den känns sämre än E90 att köra/åka också. Mycket högt vägljud från framvagnen. Därrsidorna fram har ett dåligt grepphandtag som dessutom känns fel i handen (man får den tydliga skarven mellan materialen mitt i näven) och inte sitter fast ordentligt (bilen hade gått 3 mil när jag tog den så det var ingen som ryckt och slitit i den i onödan). Det var en 320d och avgassystemet vibrerade som en gammal Merca från 70-talet. Interiören kändes billig. Billigt var däremot inte priset på över 400tkr för en 320d med exklusivpaket (vad det nu kallades exakt minns jag inte). Men jag håller med om att den säkert slår rekord. Köparna idag är inte entusiaster (bara en mindre andel) och dom bryr sig inte. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
F30 menade jag såklart (fördömt att det inte finns en redigera-knapp). M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Jag blev också besviken när jag såg bilen "Live" annars brukar det vara tvärtom. Vad har de gjort med fronten? På håll ser det ut som att huven är krockad! Jag skulle då hellre välja en fullmatad Audi A4 eller varför inte en fullmatad Opel Insignia faktiskt. Bägge bilarna är snyggare än F30 än så länge, men man vet aldrig om ett par år kanske blir F30 snygg? :) |
|
|
Här är hela släkten samlad :) Länk Btw; kunde verkligen en e30 besällas med just Glastaklucka? för den på bilden verkar ha det eller är den bara öppnad? |
|
|
Länk MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.