|
|
|
|---|---|
|
min EL fläckt fram på kondensorn bmw 530DA -01 startar aldrig även att systremet är Tätt nyss fyllt och Kyler.. Köpte en NY fläckt på bmw eftersom att jag inte årkade med o köpa beggat på skroten som kanske inte funkar precis innan semestern! så ja köpte en NY på Bmw. Mén nu till det tråkiga den nya startar inte heller.. ? säkringen är hel.. allt fungerar kommer kyla på båda sidorna som det ska men vågar inte köra acn mer tryckte övertrycks ventilen i våras när ja såg att förra fläckten inte gick! bytte alla O-ringar och nu även fläckten. Tacksam för svar.. /Andreas | |
|
Vilken temperatur har du på yttertempen när du testar? Fläkten är steglöst reglerad och startar helt sakta en god stund efter att man startat bilen (med AC). Har du svalt ute, kanske runt 15-18° så snurrar inte fläkten när du kör utan först du stått stilla en bra stund. FP |
|
|
det var i förmiddags ja fyllde det va inte under +22 ute... bilen stod på tomgång med AC´n på max i minst 5min och motorn var redan varm sen innan.. åkte i bilkö i +28 förra sommaren med gammla fläckten den hoppade inte igång då heller då ja konstaterade att den va trasig. en annan grej är att på den gammla satt det två motstånd och 4st kablar högfart/lågfart??... men på den nya saknas motstånd och det e bara 3st kablar, det är olika art nr men enligt bmw så hade den gammla blivit ersat av den nya och den ska passa. //Mvh Andreas |
|
|
Är det på din -01? Från -98 är kondensorfläkten steglös med inbyggt effektsteg osv. Endast två grova och två klena kablar går in i motorn. På tidigare modeller var det 3 steg med effektmotstånd och annat kablage osv. Du måste ju ha den steglösa modellen i din bil. FP |
|
|
japp min e 530 är från -01 den fläckten som satt där från början hade motstånd och 4kablar 4 kablar in i motorkablaget med.. nya fläckten som bmw sålde hade tre kablar två tjockare en smalare, inga motstånd, antar att den är steglös.. så fick ja bryta bort en liten plastbit i kontaktstycket i motorhärvan så passa kontaktstycket från nya fläckten.. det lär ju inte vara kabelbrott e ju 4mm kablar typ.. jag har ingen aning om vad felet kan vara, enligt bmw finns inte den gammla modellen kvar längre med motstånd osv.. //Mvh Andreas |
|
|
Om du hade den äldre fläkten med kraftiga effektmotstånd (sitter i plåtchassiet på fläkten för att kylas) så hade du 2st 4mm2 svart och brun och 2st 2,5mm2 svart/grön och svart/brun så måste du även ha den äldre motorstyrningen (DME) för bilen och hjälpreläer, andra tryck och temperaturvakter osv, det är inte så sannolikt på en -01. Den steglösa fläkten har inga effektmotstånd men annars samma grova svart och brun samt två klena 0,5mm2 tvinnade kablar för regleringen av hastigheten (PWM-reglering direkt från DME). Effektsteget är inbyggt i motorn, inga komponenter ute på plåtchassiet. Möjligt att man reglerar via endast en kabel på nyare ersättningsfläktar och använder minus (den bruna) som återledare. FP |
|
|
japp den äldre fläckten satt där från början med krafftiga motstånd precis som du skriver, även samma kablar 4st löper in i elsystemet i bilen så den har ju suttit där från fabrik.. bilen är en 530D -01 XHL 948 i bruk första gången i Tyskland 2001-04-15 enligt papprena.. vart sitter reläerna? finns bara en tryckgivare vid torkburken vad ja har sett.. //Mvh Andreas |
|
|
Det låter nästan som att någon bytt fläkten tidigare (till den äldre 3-stegs-modellen), därför startar den inte..? Systemet efter 09/98 jobbar med flera parametrar som styr fläkten: Yttertemp, kylvätsketemp, AC-systemets tryck mm. Allt tas in som analoga värden till motorstyrningen som sedan styr ut fläkten via PWM-signal. Utöver detta så sitter det en kombinerad låg och högtrycksvakt som stoppar kompressorn vid fel, det är nog denna du ser på torkburken. FP |
|
|
okej förstår vad du menar, visst kan det vara så att någon bytt. det skumma är att som du säger så bytte det system redan -98 hade det vatt i slutet på -00 hade man haft mer förståelse eftersom mín e tidig -01 yttertemp givaren bytte ja med nyligen. en bekant kopplade upp sin diagnos dator auto com o kikade lite men även då starta inte den gammla fläckten ska be han koppla upp en gång till nu o se med den nya. får vell åka till skroten o köpa en beggad av äldre modell och se annars vet ja inte det sura e att den ja ev sitter på en ny för 3600:- som inte går o lämna tebax.. //Mvh Andreas |
|
|
Den nya måste ju gå att få igång. Fick du den nya baserat på din bilmodell/ckassienummer? Passade kontakten mot fläkten? Här finns reservdelskatalog online. Länk Stäm av med artikelnumret på den du fått, åk tillbaka och förklara att den inte startar. Verkstaden borde kunna svara på om den är ändrad till tre kablar. Att det inte skall vara modellen med effektmotstånd och tre hastighetssteg osv är ju rätt klarlagt, men om de ändrat även den senare steglösa modellen från fyra till tre kablar vet jag inte. FP |
|
|
jag såg ju direkt när jag bytte att det va olika fläcktar så jag ringde bmw reservdelar o förklarade han kollade art nr på gammla fläckten och art på nya och sa att den gammla utgick 2001-06 tror ja det var.. och att den nya dom hade beställt hem när dom slog mitt reggnr hade ersats och skulle passa enligt deras listor osv.. kontakterna såg lika dana ut, men ja fick bryta bort en liten plast bit som satt för ena styrhålet i bilens kontakstycke.. //Mvh Andreas |
|
|
lyfter tråden! Bilen är Fortfarande e39 530DA -01 När ska en AC fläckt slå till/Starta? Går lågfarten om det finns någon, Direkt när man startar acn på knappen Jag bytte Transformator syrtboxen har ström fram i kontaktstycket till fläckten och har testat två olika fläcktar i garaget ingen hoppade igång körde max AC i några min pumpen går och det kyler bra i bilen! Är det så att fläckten på motorn/vattenpumpen klarar av att kyla till en viss gräns? //Andreas //Mvh Andreas |
|
|
Fläkten startar efter några minuter när AC:n är igång, allt beroende på yttertemp mm. Den är steglös, ingen låg-mellan-hög osv. Varvar upp helt sakta, ökar först när yttertempen är ordentligt hög när man står stilla utan fartvind osv. Motorfläkten med viskokopplingen klarar att hålla lite luftflöde och kylning som du skriver, upp till en viss gräns vid stillastående, därefter greppar kopplingen lite hårdare och ökar varvtalet en bit, dock aldrig helt upp till remskivans varvtal. Så snart bilen rullar över 20-30 km/h så tar fartvinden över luftflödet. FP |
|
|
Tack för ett bra svar.. va bara +18 i garaget när ja testa får ha lite koll på den pallar inte att trycka ut något medel är ju tätt och bra nu äntligen.. Har ju fläckten som satt på vid köp kvar i garaget.. trodde den va trasig men konstaterade att transformatorn va trasig.. Är endån fundersam över nya fläckten som köptes på bmw den har ju bara 3kablar men bilens kontaktstycke har 4st lika gammla fläckten. Men bmw hävdar att det är rätt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.