AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.273

Lågt rassel vid varm motor, 320i- 03

knekten1944
Hej

Jag har ett problem jag gärna vill lösa, var inne på en BMW-verkstad och förklarade ljudet men dom trodde inte att det var något. Men... Det är ett lågt rassel när motorn är varm och går på tomgång, som man hör extra tydligt vid framhjulen och om man är under bilen. Det är inte avgasrörfästet, för det är bytt nyligen.

Hittade en gammal gammal tråd här om exakt samma problem, där fann en ut att det kan vara fläktkopplingen. En annan bytte olja och det försvann. Ska göra ett oljebyte snart och se om det funkar.

Här är ett klipp med oljudet.

Länk

Om ni lyssnar noga så hör ni det, rasseeeell. Bilen går riktigt bra, inga problem. Bara detta störande ljud som hörs när bilen går på tomgång.

Har ni någon aning om vad det kan vara?
knekten1944
En sak bara, inte mitt klipp och inte min bil i det klippet. Men exakt samma ljud.
Det kan vara en infästning till avgassystemet som släppt. När det händer rasslar det under bilen.
knekten1944
Ok, men ljudet kommer som sagt bara vid varm motor, kan det verkligen vara det då?
Ki
123
Kimze
E61 525i -05
Jag hade liknande ljud fast lite lägre "ton" på min gamla 328 E36a.

Enligt BMW är det ett skönhetsfel som man får leva med, lät tydligast vid höger framhjul på min.

Inget som påverkade motorn på bilen, den gick par tusen mil i min ägo utan ett endaste problem och den rullar på än idag.

Ki
123
Kimze
E61 525i -05
Tillägg:

Anledningen till att du hör det tydligast vid varm motor är när olja når arbetstemperatur och blir tunnare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla avgassystemets upphängningar - staget som sitter i växellådan rostar sönder på ca 4 år, så där skall du kolla extra noga.

Avgassystemet rör sig lite när det blir varmt, så det kan vara därför du bara hör det vid "varm motor" (varmt avgassystem).

Är det mer av rasslande karaktär, kan det vara kamkedjan som rasslar. Det kan bero på att kedjesträckaren är svag/dålig. Finns två kedjesträckare - en som sitter på högersidan (sett från förarplatsen) långt fram på sidan under vanos-enheten (för den långa kamkedjan) och en för den korta vanos-kedjan, som sitter mellan Vanosdreven under ventil/vanoskåpan. Den första är rätt lätt att byta utan att behöva riva en massa, men den andra sträckaren måste du lossa ventilkåpan för att komma åt och då måste du även byta tätningarna vid monteringen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
knekten1944
Tack för det detaljerade svaret Johan. Mycket uppskattat. Mina kunskaper om bilar är väldigt begränsad, kan inte meka själv. Så får lämna in den för att fixa det.

Några frågor bara.

Den rasslade väldigt mycket förut, då lämnade jag in den och då bytte dom en avgasrörhållare. Då försvann allt ljud, förutom det som jag nu märkt senare när den går varm på tomgång. Av vad jag ser på kvittot så var det bara ett avgasfäste. Skulle detta fäste kunna vara staget som sitter i växellådan? Eller är det en vanlig upphängning som kallas avgasrörhållare?

Jag hittade ett bättre klipp där du hör ljudet: Länk

Vad tkr du det låter som? Kamkedjan eller avgasröret?

Tusen tack för hjälpen!
ma
212
macattac
520d Touring -09
Jag skulle kolla kamkedjesträckarna, om kamkedjan hoppar, lossnar eller går sönder så är det stor risk för motorras.

Säger inte att det är felet på din bil, men be någon kolla sträckarna åt dig, det kan inte kosta så mycket.

knekten1944
Får köra inom och be dom kolla kamkedjesträckarna + avgasrörets upphängningar.
knekten1944
En sak, borde inte kamkedjan höras hela tiden? Även vid kall motor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.