|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt lite men fick inget riktigt svar på det jag råkade utför när jag provkörde en 540 99 jag eventuellt ska/skulle köpa. Vi provkör o den växlar fint o lugnt i D läget, då tänkte jag testa bromsarna så ja gasar på lite på en raka och släpper händerna från ratten och bromsar ner till 0km/h . Varav jag släpper broms o ska gasa till o köra iväg varvar bilen bara o ja släpper gasen samt att den går in i felsäkert läge. Vi stänger av bilen o slår på tändning och startar bilen igen. allt fint igen. Vi kör nu lite hårdare med mer gas och mellan växlingen varvar bilen till o det slår till o går i växel några rpm högre på mätarn. Vi testar sportläget från 0km/h o kör kickdown, bilen drar iväg o sen gasar den iväg givetvis.. men nu kom ja inte ihåg allt men kompisen som åkte med har bra koll på allt som händer och vid ett tillfälle så växlar den vid 3000rpm och varvar o vi hör ett vinande ljud och vid 6000rpm går den i växel (slår i växeln o det rycker till) detta var under pågasning och den vill gärna lägga sig i felsäkert läge. Kompisen (likaså bmw fantast) tvekar o misstänker planetväxeln som det vinande ljudet som var under kort stund mellan växlarna då den varva till innan växel kom i. Kan det vara något? är lådan kass? räcker det med oljebyte bara kanske? tacksam för tips o råd | |
|
Någon? Har precis pratat med säljaren och det ska tydligen vara växellåda lägesgivare som orsaka symptomen... Kan detta stämma tro eller ligger det något mer bakom tro? Bilen i sig i vanlig gång växlar mjukt o fint. Felet kommer ju vid kickdown/redigt gaspådrag då den växlat ner o ska upp då den tvekar/inte växlar riktigt utan växlar-varvar på neutral 3000rpm o viner från bilen o sen med ett dunk slår i växel vid 6000rpm |
|
|
Det kan säkert stämma men det kan i princip vara vad som helst... så länge växellådan är trasig skulle jag inte röra den med tång, om den inte var såpåass billig att du kunde byta låda och ändå inte gå back. En bekants Jaguar betedde sig lite underligt, den krävde mycket varv innan den la i växel och den hade ett konstigt vinande missljud = sprucket ventilpaket, inte vanligt men inte helt unikt tydligen, och den har samma låda som BMW 540... |
|
|
Det sista du svara på där va det dem på bmw här i stan sa att det kunde det bland annat vara när jag ringde om det. sprucket ventilpaket vilket kan härleda till det vinande ljudet, och det är även där en lägesgivare ligger så då får man byta hela iaf. Efter samtal med tidigare ägare framkom det oxå att oljan är faktiskt bytt för ett par tusen kronor samt några rör för oljan/växellådan oxå. jabbal fick din bekant ordning på det tro? |
|
|
nu svarar jag på en gammal tråd. Ett vinande ljud kommer kanske från ett sprucket ventilpaket som i fallet med jaguaren. MEN om det uppkommer i samband med oljeservice och filtret är bytt så har man troligtvis pajat tätningen mellan filter och ventilhuset |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.