AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.495

Funderingar på att köpa bmw

Hej är ny här på forumet och har några funderingar angående BMW :) kan tänka mig att jag hamnat rätt då!

Har funderingar på å köpa en bmw 325d e91 eller 525d e60. ej någon 320 eller 520 för jag vill ha diesel sexan:) har varit å provkört en 325d å den gick fint men kändes lite liten till utrymmet, därav fundering på 5 serie men det jag är mest tveksam över är hur är dom att köra på vintern? tar dom sig fram bra med bakhjulsdriften? bor i sundsvall och vi har ju rätt mycket snö här ibland, och det blir ju nån fjällresa på vintern med, så man vill ju inte stå där å inte ta sig fram om man köper en så pass dyr bil. har idag en passat tdi syncro som är oslagbar på vintern men jag känner att den gjort sitt nu. så att gå från fyrhjulsdrift till mordern bakhjulsdrift? :P
Har även kollat på audi a4 tdi quattro 2.0 170 hk men jag tycker att de va så otroligt dåligt drag i den från tomgång upp till 2500varv å de är ju störande att behöva varva så mkt hela tiden, sen har jag läst om vissa som inte är nöjd med förbrukningen på audin heller. passaten på 110hk drar ju från tomgång hur bra som hällst:) annars hade valet blivit en a4 quattro om den gått som en bmw:P
Någon som kan berätt lite hur en bmw klarar av dom norrländska vintervägarna vore kanon? :)
Sen vilken årsmodell av 3 respektiver 5 serien ska man kika på? har sett att 320d kom med en kraftigare motor 08a samt billigare skatt? är det likadant på 25 serien? kan vell tilläga att jag letar bil för runt 150k. vet inte om de går att få en bmw med 4hjulsdrift för dom pengarna med hyffsade mil på mätaren samt svensksåld.
Tacksam för svar.

/ O1zzon
rsarits
Vet ej om du hittar en 4-driven, men jag bor ute på landet norr om Uppsala, jag har åkt 5-serie större delen av mitt liv och har hittills inte haft några problem att ta mig fram. Jag har ett par km enskild mindre väg från hemmet till närmaste landsväg med backar och kurvor, den värsta på tomten, med en ganska tvär kurva före en brant backe upp på tomten.
Ingen tvåhjulsdriven lär gå lika enkelt som en fyrhjulsdriven bil men som sagt har jag aldrig fastnat.
Traction control som finns på 5-serien i olika utföranden åtminstone f.o.m. E34 fungerar fantastiskt bra.
Har ej kört 525D, men däremot 530D och min nuvarande 535D. Om du inte är allergisk mot höga mil, så kan du hitta fina bilar. Jag har en svensksåld fullservad 535D (sen -05=-06 utrustning)som hade gått 19000mil vid köpet (på auktoriserad BMW firma) den betingade 146000:- och var (är) i väldigt väldigt bra skick, dessutom väldigt välutrustad.

Treserien har aldrig varit något alternativ för mig, då den känns liten och faktiskt inte lika gedigen som femmorna
Skatten på min 535D är 6050kr och jag tror att -07B och framåt har ännu lägre (dessutom 286hk i stället för "bara" 272 som jag har)

Lycka till i letandet!

Micke
Okej låter ju bra. Hur är den om de ligger 1-2 dm snö på vägen då?
Skulle ev kunna tänka mig en med lite mer mil på mätaren om det är bra skick osv. Vill noh ha lite nyare för att slippa en skatt på runt 6 tusen dock minst 525a man vill ju ha 6an:) hur är automat lådan på dom om dom har börjat gått en 20 tusen mil? Och partikel filtret är det nånting som ska bytas efter visst många mil
Någon mer som kan yttra sig om framkomlighet på vintervägar? :)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag tog mig fram i ca 40 cm nysnö i vintras och då ska tillägnas att min bil är sänkt en hel del. Enda nackdelen var att kylaren satte igen sig så motortempen steg en del. Har bara kört fast en gång och då hängde hela bilen på snön med båda bakhjulen i luften. När det gäller körning i vinterväglag så funkar den perfekt, nästan omöjligt att provocera fram en sladd.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Här har vi alltid kört (bland annat) bakhjulsdrift och aldrig kört fast, och då körs det absolut inte endast på plogad allmän väg. Klart fyrhjulsdrift har en fördel men RWD dög till exempel när jag hjälpte min mor flytta en häst i snöstorm, snö en bra bit över bilens markfrigång och 1500kg släp på kroken men jag upplever att den tog sig fram tryggt. Även när vi skulle vända och backa på en stallplan som inte var plogad.

Känner du dig osäker finns både 3-serie och 5-serie med fyrhjulsdrift! Men bilen dricker mer året runt å andra sidan...

Angående valet mellan tre och femserie är det mycket individuellt, jag föreslår att du provkör bägge. Enkelt förklarat bjuder bägge på både komfort och körglädje, trean har mer av det ena än det andra och tvärt om, och alla tycker olika.

//Bjersér
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har en E39 med lätt alumotor i fronten. En sådan är väldigt väbalanserad med ca 50/50% över fram/bak hjul. Därmed har den mycket mer tyngd på bakhjulen än en gammal bakhjulsdriven Volvo och tar sig fram suveränt på vintern. De goda vinteregenskaperna är den egenskap som förvånar positivt med bilen.

Jag skulle dock aldrig köpa eller köra en bil utan antispinn. Jag satte en fin 730 i en bergvägg för några år sedan. Den snurrade i uppförsbacke på en isfläck där min tidigare (framhjulsdrivna) storbil bara hade klivit en decimeter i sidled.
Låter ju som om dom går bra i vinterväglag:) nån som dragigt skotersläp med kåpa till fjälls nånting? Nått annat man ska tänka på vid köp av bmw 5 serie? Hur är automat lådan om dom har gått runt 20 tusen? Samt hur länge håller ett partikelfilter?
har bara dragit släp med kåpa med min 525 e39 och det gick hur bra som helst. Det var 30mil till vemdalen och inga problem, men mycket handlar ju fortfarande om däcken. Nya dubbdäck så funkar det fint. Hade halvslitna dubbfria på min 330 förut då var det halt(fastnade på en platt parkering en gång för att det hade kommit 1dm snö)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Partikelfilter ska bytas enligt BMW vid ca 20.000 mil men det går att köra mycket längre om bilen gått långa mil då rätt temperatur för rengenerering uppnåtts. Man kan köra tills man får varning för högt diff.tryck över filtret. Sen är de så pass igen satt att bilens effekt påverkas.

Finns massor att läsa om automatens longlife olja och om den ska bytas eller inte för att få lång livslängd på lådan.

Kolla också in begagnatguiden här på AF.

/Rikard
Ja jag förutsätter att man har bra däck. :) Okej då ska jag kolla upp det. Vad finns det för för Och nackdelar med manuell Och automat på en bmw? Är lite små sugen på en automatare tror jag..är det anti spinn Och anti sladd som standard?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Ja det är antispinn/sladd standard.

Köper du diesel skulle jag välja automat då varvtalregister är så pass litet.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Med bra däck fungerar den bra i snö, men är du van vid fyrhjulsdrift är det nog en sådan du ska leta efter.

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.