|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon som har koll på om BMW tillverkat någon rak 6:a med oljetråget/oljepickupen baktill på motorn? Jag har Googlat och tror att ev E46:an var byggd med tråget baktill? Har jag rätt? -Finns det någon/fler modeller? Mvh //Matts | |
|
Vad jag vet så har alla treserie med 24-ventilsmotor bulan bak. Även nyare femserie har det bakåt, från E39. E34 har trågbulan fram. Kika på bildelsbasen så ser du hur de ser ut. ///BMW - Was sonst! |
|
|
OK Johan, vad bra, Tack för tipset! Jag har idag en 320i 85 (E30) och på den sitter trågbulan framtill. Hur passar växellåorna mellan de olika motorerna/blocken (typ E30 mot E46, osv) då? - Passar de rakt av, passar med adapterplatta, eller passar inte alls? Mvh //Matts |
|
|
Det är lite olika vinkel på motorn i E30 jämfört med nyare modeller. M20 har ~20° lutning och M5x-motorerna har ~30° lutning. Växellådorna har samma bultmönster men olika lutning för att passa respektive motor. En E30-låda på en M50 eller nyare kommer att hamna lite snett. Dieslarna har också 20° lutning. Vet inte hur långt upp i modellerna de har det. Får jag fråga vad du har för projekt på gång? :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jadå Johan, visst får du det! :) Jag ska stoppa in en motor i min Triumph GT-6:a, för att få ut den på vägarna igen. Hittills har jag provat med en BMW 320 -85:a, med tillhörande växellåda. För att göra en lång historia kort, sammanfattar jag det såhär: I o m att oljetråget sitter framtil fick jag lov att ta hål i huven. Det blir inget snyggt hur jag än försöker lösa det. Så nu måste jag få tilldet med en motor som är lägre framtill. Sedan kan jag förhoppningsvis sätta igen hålet och bilen får tillbaka sitt ursprungliga utseende. Jag har motor och låda från olika Fordar, som ska passa (är gjort förut). Men när jag fick hem bilen igen känner jag att jag ska göra ett nytt försök med en BMW 6:a igen, innan jag accepterar att kapitulera till en Ford 4:a... Mvh //Matts |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.