AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.425

325i -93. Läcker vatten från termostathus/vattenpump

Th
9
The Dogman
325i cab -93
Hej alla.
Jag är nybliven och stolt ägare av en -93 års 325i cab.
Köpt i Lördags och hemkörd till Skåne ( ca 40mil)
Inga problem på vägen hem, tempmätaren rakt upp hela vägen.
När jag slår av motorn vid hemkomst så får jag ett fel meddelande på datorn
"Check cooling system" eller liknande.
Kollar bilen dagen efter, inget kylmedel i exp.kärlet.
Fyller på systemet. Kan inte se att det läcker någonstans.
Kör en test runda men efter ca 10 min stiger tempmätaren snabbt och jag stannar och slår av motorn.
Kollar i exp.kärlet igen och det är tomt. Fixar vatten och fyllar på på plats.
Nu ser jag att det nära på rinner från främmre delen av motorn, uppe där termostat och vattenpump sitter.
Ringer en bilrep. som har sin firma i närheten han hjälper mig att fylla på
och lufta ur systemet.
Enligt honom så måste systemet provtyckas för att se att det är tätt.
(för att utesluta topplockspackning/topp-problem)
Så nu står bilen på verkstad, antagligen i 2 veckor innan dom har tid att fixa den.
Min fråga: Kan det inte vara så enkelt att det "bara" är vattenpumpen som har börjat läcka? Den verkar ju inte vara allt för svår att byta själv.
Eller finns det mer i den delen av motorn som kan börja läcka kylvatten?

Tacksam om nån kan ge mig lite kött på mina magra ben!

The Dogman
Kollan
Ja det kan vara så enkelt.
Prova starta bilen och se om du får någon värme, har du ingen värme kan du misstänka vattenpumpen..

Vattenpumparna på e36orna har skovelhjul av plast och är därmed ganska vanligt att de går sönder.
Th
9
The Dogman
325i cab -93
Ok.
Jag misstänker att det kan vara så, men rep-killen som har bilen nu verkar tycka att det måste göras en test av systemets täthet.
Jag funderar på att strunta i det, ta hem bilen och byta pump själv.
Men vad finns det för risker med att göra så?
Är det någon som vet vem som säljer vattenpumpar med metal skovel?
Och var hittar man ett termostathus?

The Dogman
Jag tror inte de i plast säljes längre.
Kolla bmw, mekonomen mm och köp dig en pump.
Hem och skruva ner och kolla. Kan vara att pumpen är bytt men att det slarvades med att rengöra innan fastsättning av den nya pumpen och att det därmed inte håller tätt. Är den bytt är det bara till att lämna tillbaka pumpen.
Bättre att ha de delar man kan behöva innan man skruvar ner än tvärt om.

Börja med att byta termostathuset, det är ganska vanligt att det läcker om man bytt termostat med behållit det gamla termostathuset i plast, kostar mindre än pumpen också...
Th
9
The Dogman
325i cab -93
HEJ. Tack för era svar!
Pumpen är nu bytt. Den läckte som ett såll när man satte lite tryck på systemet.
Dessutom har jag en liten läcka på exp.kärlet, precis där den transparanta behållaren är ihopsattmed den svarta nederdelen.
Kommer en droppe ibland, ingen stor sak.

Verkar ha ganska högt tryck i kylsystemet (väldigt hårda slangar vid arbets temp) Är detta normalt? Eller ska man börja bli nervös för en intern läcka?

The Dogman
är det intern läcka tror jag man oftast känner att slangarna pulserar om man trycker på dom. Så var det på min vinterbil iaf. En opel kadett :-D
Provtryck systemet eller håll koll på vattennivån. Kolla även oljan så den inte är gräddfärgad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.