|
|
|
|---|---|
|
Skulle behöva lite tips här vad jag ska göra. lämnade min 740 till en verkstad för att få renoverat instrumenthuset då i stort sett alla pixlarna hade slocknat. När jag fick tullbaka bilen så fungerade inte radion. Lämnade bilen åter och har nu fått besked på att det tydligen är ett vanligt fel att radienheten ger upp när man tar ut och sätter i kombiinstrumentet. Verkstaden menar att detta är inget dom kan stå för utan rekommenderar att jag skaffar en ny(beg) radioenhet(med skärm och allt då bilen har Navi) Jag köper inte resonemanget dock, nog måste man kunna förvänta sig att får tillbaka bilen i samma skick som när man lämnade den? Hur ser det ut vad säger ev lagar om det inträffade? /Kristian | |
|
Varför skulle radion gå sönder om man tar ut kombiinstrumentet? Fick du förklaring till det? Radiomodulen sitter för övrigt längst bak i bilen så varför skulle skärmen bytas? |
|
|
Det är inte radiomudulen som spökar utan radioenheten. Har inte fått något riktigt svar på varaför den skulle gå sönder, tycker att det låter mycket märkligt. /Kristian |
|
| Vad är radioenheten? | |
| Ursäkta om terminologin inte är 100% men det är alltså den del där du väljer kanal, byter skiva osv som strular. | |
|
Hej, För det första bör du försöka få verkstadens utsaga bekräftad, att "det är vanligt". Uppenbarligen har ännu ingen här på forumet kunnat bekräfta det. Inte jag heller, men min erfarenhet av radio-navi-video är ännu så länge begränsad. Tycker dock att påståendet låter mycket märkligt. Och att verkstaden inte påpekade det självmant, när du hämtade bilen utan lät dig upptäcka det själv. Nä, det luktar... Att plugga ur kombiinstrumentet i strömlöst tillstånd för att fixa pixlar och sedan sätta tillbaka det i likaledes strömlöst läge, har väl snart halva forumet ägnat sig åt. Aldrig läst ett ord om någon sidorisk med det. Verkstadsutlåtandet får mig faktiskt att misstänka fummel. Och sånt, verkstadsfummel, har jag erfarenhet av! För det andra: var det en BMW-verkstad? Det spelar inte så stor roll egentligen. Denna erfarenhet påstod man ju sig ha. Men om det nu är så, påpekar man väl det för kunden, innan man tar åt sig uppdraget? - "OK, det kan vi göra, men du vet att det finns en ganska stor risk att displayen/manöverdelen i panelen stryker med?" Att gå till ARN kräver sin man, men det passar en del människor. Annars - om du är säker på att det verkligen handlar om skärmen/manöverdelen - kostar en vanlig 4:3 inte så mycket på Ebay.de att det "lönar sig" att gå och vara f-b-d månadsvis för att få rätt. Men innan du ger upp, tycker jag att du skall samla motargument mot verkstadens påstående och ta en ny vända med den. Med chefen, helst. Har man den minsta känsla för service, löser man saken. Annars måste ni kunna hitta någon sorts kompromiss, åtminstone. Men det bör inte vara utgångsläge i en förhandling. "Radion funkade när jag lämnade in bilen. Men inte sen. Det är ert ansvar! Om det fanns en risk, skulle ni ha påpekat det innan, så att jag hade kunnat ta ställning då." "Hellre retar jag mig på mina egna misstag än på andras..." (Skall snart till att byta folie i kombiinstr.) ;-) /Lennart |
|
|
Hej, tack för din input! Det är ungefär så jag resonerar själv. Jag ska gå på dem en runda till. Fö vet man ju inte om det är mer som gått åt skogen. Men jag kan inte se hur det skulle kunna uppstå när man pluggar in ett instrument i en strömlös bil. Mvh Kristian |
|
|
Som redan nämnts, demontering/montering av kombiinstrument görs normalt med batteriet frånkopplat, annars ligger fel 1 redan där. Då kommer inga andra system att påverkas, och har man sedan kopplat på eget bevåg, med spänning i bilen så innebär det normalt inte heller nån fara men riskerna ökar såklart. Det lär ju inte vara en BMW-verkstad, de renoverar inga instrument eller pixelfel. Kanske en allbilsverkstad som sedan lämnar jobbet vidare till en elektronikverkstad kan jag tänka mig. Hur som helt, felet har ju uppstått på deras verkstad, under deras hantering eller hur? Då är det ju inget snack om vilken som bär ansvaret osv. Begär ut detaljerad beskrivning på hur de gick tillväga, och framför allt hur i detalj detta kan påverka radion eller MID-panelen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.