|
|
|
|---|---|
|
Hej alla experter! Har problem med min 525d -03 som laddar ur batteriet. Får bilen stå över natten är det inga problem att starta, men två nätter i rad funkar inte. Jag hade liknande problem i vintras, felsökte mig då fram till för-pumpen under förargolvet och bytte ut den. Hade även ett skrikande ljud från startmotorn, varpå även den byttes. Böt även glödstift när jag ändå höll på eftersom bilen var lite svårstartad under -10grader. Bilen gick sedan felfritt i två månader tills för 14dagar sedan. En tänkbar felkälla kan ju vara fläktmotståndet, men jag tycker inte att jag har någon felaktig fläktfunktion och fläkten går på alla hastigheter. Kända fel jag har i bilen är följande: En PDC-givare i bak är ur funktion, samt att dieselvärmaren inte tänder som den ska. Kan något av dessa dra ur batteriet? Någon som har några idéer eller erfarenheter? Tacksam för svar! P.S jag har provat med två olika batterier som båda är fräscha, polskorna är också ordentligt dragna! | |
|
Det vanligaste är nog effektsteget för kupéfläkten, därefter motsvarande till motorfläkten. Båda kan tillfälligt kopplas ur för test genom sina 40 resp 50A säkringar som sitter nere/under handskfacket, framme vid torpeden. Man får ta ner underredet från handskfacket (snäppfästen) för att komma dit. Fläkten i kupén kan mycket väl fungera när man kör, men den kan även köra lite av sig själv på natten t.ex när effektsteget strejkar. Det är inget fläktmotstånd som på äldre bilar, dessa gjorde visserligen att vissa hastigheter på fläkten strejkade men orsakade aldrig fläktar som startade av sig själv. Om du kör en Tourning så brukar kablaget ut vid gångjärnen till bakluckan skavas sönder och skapa problem med bl.a urladdning. Eftermonterad utrustning, ljud eller larm? PDC eller värmare är inte direkt misstänkta felkällor. Är batterierna fullt uppladdade vid testerna? Annars blir det missvisande även om de är fullt friska. En laddning tar runt 20-25 timmar för att nå 100%. FP |
|
|
Tack för snabbt svar! Har inga extra lull-lullprylar installerade i bilen. Bra synpunkt annars eftersom man sett bilar där folk klämt fast "strömtjyvar" rakt över buskablagen. Beträffande batterierna så har dessa varit riktigt laddade med c-tec laddare över ett dygn vid varje tillfälle. Ska plocka ur säkringarna till fläktarna och låta bilen stå över helgen som kommer så får vi se. Det är mycket riktigt en e39-touring jag har, men kabelstammen ser åtminstone hel ut på utsidan. Jag återkommer med resultat av testerna! |
|
|
Verkar inte vara fläktmotståndet/effektsteget som strular. Jag drog ur kablarna till detta igår och lät kontaktstycket hänga vid sidan om under natten. Innan jag låste bilen igår kväll mätte jag 12,3 volt över polerna på batteriet och imorse hade spänningen sjunkit till 11,5v trots att fläktsteget varit urkopplat. Finns det några givare eller effektsteg till fläkten framför kylaren som kan jävlas? Det är väl bara en hastighet på den fläkten? Är tacksam för nya inputs! :-) |
|
|
Kondensorfläkten är steglöst reglerad, den styrs inte direkt via givare utan via motorstyrningen (DME) som hämtar in info från ett antal givare, yttertemp, motortemp, AC-tryck mm. Fläkten har sitt effektsteg inbyggt i motorn. Enklast är ju att plocka bort säkringen till denna som jag beskrev och testa ett par nätter. Ang. kablaget ut till bakluckan. Det syns oftast ingenting på utsidan av kabelstammen och man får söka/känna en bit ifrån den synliga delen, ibland en god bit in under innertaket. Sök gärna i forumet på detta, du hittar mycket läsning. FP |
|
|
Nu har bilen gått bra ett tag, men problemen har återkommit. Fick en felkodsavläsning där glödrelät verkade vara inblandat. Eftersom jag har nya glödstift tänkte jag passa på att byta glödrelä. Tror dock att den största boven i dramat är AC-fläkten framför kondensorn. När säkringen till den är bortplockad så håller batteriet spänningen i åtminstone 4dygn. Måste man byta hela fläkten eller finns det något bra sätt att byta ut effektsteget i den? Kikade via RealOEM och blev inte direkt klokare. |
|
|
Glödkretsen drar häftigt mycket ström, fel där hade tömt batteriet snabbt. Fläkten med effektsteg byts som en enhet, elektroniken sitter inne i motorn, är inte utbytbar. Kolla priserna hos flera än BMW, t.ex Schmeidmann, eBay osv. FP |
|
|
Tack för det snabba svaret! Lutar åt att det blir Schmiedmann. Glödrelät kostade runt 900 där och fläkten 3200:- Fanns en begagnad på bildelsbasen för 1600, men det är nog dumsnålt. Det trista med utgiften är att fläkten tillsynes fungerar bra, men har effektsteget fått tuppjuck så är det väl inget annat att göra. |
|
|
Fleetwood hur har det gått för dig? Har lite samma strul som dig så jag är nyfiken på om det löst sig! |
|
|
Navigatorn var en strömslukare för mig. Sitter två kablage bak i bagaget en vit en svart. Tror den svart är till gpsen och den tog min ström när mute-kablen spökade! 96% enligt läkarn... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.