|
|
|
|---|---|
| Min ena dämpare läckte olja. Så jag skruvade ur den och tänkte se hur den är uppbyggd. Fjädertallriken var bara på pressad så den gick att skruva av. Sen sitter gaveln på kolven med en lås ring. Man måste knacka ner gaveln lite för att komma åt ringen. Sen är det bara att rycka ut hela kolvstången. Själva tätningarna som läckte sitter i gaveln och är inte helt lätt att få tag på men jag tror att jag har hittat en som ska passa. Ska beställa den imorgon så får vi se hur det går. Den kostade iaf ca 100kr. Ringde bmw och kolla vad en ny dämpare kosta? 3500kr!! Så det kan va värt att prova iaf. | |
|
Nu har jag skickat efter tätningarna som behövs. Gick på 200kr för båda dämparna. Kanon bra service från Tätringen Tekniska AB. Dom skulle komma på fredag så det blir helg syssla. |
|
| Jag är också i behov av att byta tätningar om det går, då även en av mina läcker, så uppdatera gärna, ev. med foto om du har, samt beställningsnr. på tätningar om dom passar. | |
|
Blir ingen uppdatering under helgen pga fel beställda varor. Såg fel på 1mm.. Men det ser ändå lovande ut för den storleken jag ska fanns även den. |
|
|
Ok. Hoppas du får till det, jag har iallafall bytt behållarna bak till nivåregleringen i helgen, "kulorna"i hjukhusen, efter det fått tillbaka komforten i bilen. |
|
|
Nu har jag monterat och provkört dämparen med lyckat resultat. Det va väldigt lätt att fixa detta själv. För att lossa fjäderbenet sitter det tre övre skruv som man når 2 av från bagaget och en från bakom bakstolarna. Sen är det bara skruva av hydraulslangen och den stora bulten som håller dämparen där nere. Sen är det bara rycka bort hela fjäderbenet. Sen skruvar man ihop fjädern med fjäderspännare. Efter det är det bra att ha en mutterdragare att släppa muttern på dämparen med. Bara man fått lös den lite så är det bara använda fasta nycklar att lossa muttern. Efter man fått bort tallriken och fjädern så är det dags att få bort fjädersätet. Märk upp ungefär vart det sitter på dämparen för det är inget som styr denna. Jag sätte fast dämparen i skruvstäd och använde en rörtång att gänga av sätet. När man fått bort sätet så ser man gaveln på dämparen med en avstryckare. Använd en lagom stor hylsa att knacka ner gaveln lite så man kommer åt låsringen. Länk Har man fått ur låsringen så är det bara att rycka ur kolven så kommer gaveln ur. Avstrykaren kan man inte byta märkte jag efter jag brutit sönder den. Så jag fick laga den med sikaflex. På min va den ptfe tätningen som va sliten som sitter inuti. Länk Länk Här är grejerna jag beställde Länk När man har dom nya tätningarna är det bara att hålla koll på att man vänder ptfe tätningen åt rätt håll och att man masserar ut den så den är rund och fin. Sen är det bara att sätta tillbaka allt igen. Fjädersätet är bara att knacka på igen. Med markeringar mot varandra. När man monterat dit allt så körde jag upp och ner nivå dämparna genom att vrida fästet upp å ner som sitter på krängningshämmaren. |
|
| Tack för info. jag ska renovera mina i höst. känns ändå bra att behålla orginal, Just nu semestrar jag för fullt på Gotland i Sommarvärmen. | |
|
Bra jobbat! Håller dämparna kvar rätt nivå över tid om bilen varit avstängd? Du har en vanlig o-ring bredvid ptfe tätringen. Vart sitter den? |
|
| Det är en sådan tätning att man har en ptfetätning mot kolvstången och har oringen trädd över ptfe tätningen. Dom beställs samtidigt och är ett kitt för att få rätt ytter diameter. Jag har inte sett att det läcker nånstans och jag tror inte den sjunker nått. Skulle den göra det tyder det nog snarare på nån ventil som inte håller tätt. Denna tätning är endast till att inte oljan ska läcka ur dämparen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.