AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.423

Nu vet jag inte längre...

Sida 3 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Härligt att bilen funkar! Fira med lite musik = urvarvning. :)

di99dajo:
Intressant inlägg ang. slutsatser från fueltrimvärden!

Jag kom just på att jag sett att jag har positiv fuel trim, men tänkte att det är säkert lite slitage etc och säkert normalt med några procent hit eller dit.
Kollade värdena nu: Länk
+5%!
Short term (lambdaintegrator) var också positiv typ några % när jag körde förut. Antar då ca 10% totalt, men att det varierar beroende på driftspunkt (undertrycket) och att "snittfelet" då blir 5% (long term) och resten anpassas kontinuerligt.

LMM fungerar såtillvida att luftmängden rapporteras korrekt i INPA och motorn svarar sämre på gas (enbart transientsvaret ändras) när den kopplas ur (luftmängd visar då noll).
Vevhusventilationen bytte jag för nån vinter sen, rubbet.
De två stora insugsbälgarna är en bytt (fast den var hel), en frisk.

Tycker det väser lite misstänkt runt 1000-1100 rpm vid tomgasande. Har också noterat tendens till några enstaka knack när man passerar 3000-3500rpm på full gas (tecken på magerblandning?), men bara första gången efter varje motorstart, bromsar man o gasar på igen hör absolut inget. Detta märks knappt med 98 oktan men kan med 95 oktan oftast höras som 4-5 pingande ljud. Vid senaste besiktning låg lambda runt 1,03 med nystartad varm motor och kalla katalysatorer innan lamdasonderna vaknade och drog ner till 1,002 (HC 0 CO 0.0).

Samma fuel trim på båda banker borde eliminera insugspackningen?
Alltså kolla alla små vakuumslangar!

Brukar bromsservo eller nåt annat som är vakuumanslutet läcka tjuvlyft? (Så att man får tjuvluft fast slangarna i sig är hela).

Sorry för hijacket!
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
5% låter ju som att du har en potentiell läcka.
Kolla alla slangar, tror du även har slang nummer 8 som bör kollas. Länk

Bromsservo brukar inte läcka, har du kvar undertryck i bromsarna efter natten?

LMMen kan ju ge fel värden till ECUn.
Jag har cirka 18kg/h (tror jag) vid tomgång 700rpm sett in INPA.
450kg/h vid 4500rpm och full gas.

Insugspackningen bör ju vara ok.
Glöm inte att kolla DISA o-ringen. Kan ju testa att köra ett varv med el tejp runt packningen för att testa teorin.
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Gällande LMMen så kan jag inte garantera att mina värden är rätt. Men kan ju vara intressant att jämföra då vi har likadan motor.

Rättelse:
18kg/h vid 700 rpm
450kg/h vid 5000 rpm och full gas.

Mina LTFT ligger mellan -2% och +2% beroende på körning.
ma
7.450
marin849
Har du M54 i E46?
Efter tio mil landsväg låg long trim på 1,95 resp 2,5 samt short runt 0. Det var ruskigt varmt under huven vilket säkert mjukar upp gummi o minskar ev. läck.
Tog bort en liten plugg under insuget o short trim steg till 25% fast det knappt var flöde i hålet.

En sak jag märkte var att trimmet ändrade sig när jag höll varv vilket måste tyda på fel.

Ändrar sig dina short trim/lambdaintegrator om du håller tex tomgång, 1500, 2500 rpm? Kolla gärna LMM flöde i dessa punkter också. Med ac lyse och kupefläkt av, varm motor.

Skall testa imorn.
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Stämmer, M54B25.

Dina värden ser ju OK ut vid landsvägskörning.

Får köra en ganska lång sträcka innan LTFT ändras, jag har inte kört ex 2500 rpm stillastående för att se om dem ändras.
Vid landsvägskörning har jag ner till-2% och vid stadskörning upp till +2%

För att läsa av LMM luftvärden bör man egentligen köra full gas vid minst 4000rpm som jag förstår det.
Men kan testa att läsa av dem stillastående.
ma
7.450
marin849
Jag tänkte mer på hur short term ändras som funktion av varvtal, det indikerar ju om t.ex. LMM visar fel t.ex. Då skulle ju long term trim sedan bli någon slags genomsnitt av felet och short term hela tiden variera beroende på varvtal och moment.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.