|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu har jag bytt det mesta. Plötsligt har jag fått väldigt ojämn tomgång på bilen. Detta har jag gjort hittills: Bytt Kamaxel/impulsgivare. Bytt alla tändstift. Bytt LMM. Bytt insugsbälgarna. Jag har fått felkod på lambdan bakom katalysatorn. Kan det vara den? Skickar med youtube-klipp på åbäket. Nu vill/önskar jag att just du som läser detta har varit med precis detta och vet vad jag ska göra. Svar mottages med stor tacksamhet!! | |
|
Hur beter sig bilen annars kall som varm? Lyser den röda lampan alltid eller du har bara handbromsen åt dragen nu? Vad är gjort med bilen för övrigt? Är den original eller? Första hand tror jag det är din tomgångs motor som strular. |
|
|
Tack Clintan för ditt svar. Jag har, precis innan tomgångsproblemet, bytt länkarmslagringar (jäkla meck!). Ja, allt är väl orginal, tror jag. Tänkte du på nåt speciellt? Den röda lampan är handbromsen. Om det skulle vara tomgångsmotorn; svår att byta, dyr? Vad gör lambdan? Vilka symtom kan man få den strular? |
|
|
Ja,just det: Den beter sig helt normalt en liten stund när den är kall. Bananas när den är varm. |
|
|
Hur är bilen när du kör? ryckig? Jag skulle föreslå att du kollar bränsletrycket |
|
|
Jepp, den rycker. Du vet, jag är en mycket enkel men envis hemma-amatör-mekaniker som gillar att göra saker själv. Jag har ganska begränsad verktygslåda och ganska begränsad kunskap. Jag har också funderat på bränslepump eller filter. Hur gör man? |
|
|
Jag skulle nog göra en felkodsavläsning innan jag bytte delar på måfå... Kan vara tänspole/ar som är knas. Ta bort täckkåpan över tändspolarna/tändstiften och kör motorn i ett mörkt utrymme (alt. när det är väldigt mörkt ute) - tänk dock på att avgaserna är giftiga om du står inomhus! Om du kan se blå blixtrar runt en eller flera tändspolar, är den/de spolarna dåliga! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena Johan. Jag har gjort en diagnos, följande kom upp: "Lambdasond efter katalysator bank 2, reglertid" - har ej bytt. "Misständning cyl 1,3,5" - bytt alla stift + tändspolar till berörda cylindrar. "Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden" "Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden" "Gränsvärde bränsleinställning bank 1" "Gränsvärde bränsleinställning bank 2" Frågan är ju bara vad detta kan bero på(?) |
|
|
Efter den fel diagnosen, så börja med att byta lambda. Biltemas fungerar perfekt för 500:-. Alternativt Pick and Pay skrot som tar 150:- En del fel kan generera till ytterligare fel och inte omöjligt att den går oroligt för det. För det är som Johan skrev också att byta en massa blir dyrt, men lambdan är uppenbart fel på, så den är ju okej och sen gå vidare där efter. Meddela gärna om det hjälpt eller inte. |
|
|
Hur långt har den gått? Mest så man har ett hum om vad som kan vara på G. Hade själv problem precis med magnet ventilen på min som var kass och gas spjälls huset. |
|
|
Den har gått 16000 cirkus. Då byter jag den i morgon. Lovar att höra av mig oavsett om det fungerade eller inte. Tack så länge. |
|
|
Det fanns ju några att välja på på Biltema. Vilken är det? 2 kablar? Schyrrans, är det nån som vet artikelnr. på den? Man behöver väl inga specialverktyg, va? Det är väl den vänstra av dom, när man ser dom underifrån? Jebus, vad jag frågar... |
|
|
4 Kablar är det som du ska ha. Grå svart och 2 vita som är för värmen. |
|
| Tack, Tack! | |
|
Halloj igen Nu har jag bytt den vänstra lambdan, sett underifrån. Resultat: Inte bra...:( För det första; Herregud, vad knöligt med sladdarna som jag skulle skarva på. Kan man använda sockerbitar? Jag vet inte med 100% säkerhet om jag fick på alla sladdar. Pleeezz, säg att man kan... |
|
| Har du inga kabel skor? Visst går det med sockerbitar, men bäst är kabel sko och krympslang över pga fukta efter ett tag. | |
|
Nu har jag satt sockerbitar och den går fortfarande kasst! Nu vet jag inte om jag vågar byta något mer... Det är så jobbigt att hela tiden ha fel. Det blir nog att lämna in den nu :´( Fast jag tycker inte om det! Såvida inte nån läser detta och bara känner att den vet med största säkerhet vad det är. Ska dra allt jag vet om problemet: Taskig tomgång, något bättre när den är kall. Går ganska bra vid acceleration, men trött och seg i uppförsbackar. * Bytt tändspolarna till cylinder 1,3,5 (om man nu räknar cyl.nr 1 som den som är närmast kylaren annars har jag ju bytt 6,4,2) fanns på felkoder. * Bytt alla tändstift. * Bytt luftbälgarna. * Hällt spridarrenarmedel i tanken. * Bytt lambdasonden som är till vänster, sett underifrån, bakom kat. Egna tankar: Bränslepump. Borde det inte visa sig i felkoder isf? Har jag bytt fel lambda? Är det läge att lämna in den? |
|
|
lamda skall bytas på 16 000 mil även på e46 enligt serviceintervallen? isf byt den andra efter katt också? BMW ownz |
|
|
Den gav ju iofs inga felkoder. Jag känner att jag har en tålmodig fru men vet inte hur länge hon orkar med mig och speciellt om det inte skulle lösa problemet. Tack för ditt svar och förslag! Men jag får nog fundera på't. |
|
|
Har inte sett att man skall byta lambdasonder vid ett visst intervall på E46, men på många andra bilar brukar det anges vid ca 16000mil. Hur slitna sonderna är beror nog på hur man kört och hur välservad bilen är samt vilken bränslekvalitet och olja etc. man använt...men visst slits de och blir sämre och sämre på att reglera elektroniken. Om du skall skarva kablarna på lambdasonder skall du använda krymphylsor för krymptång och helst sådana med smältlim som du förseglar med värme - då blir de helt vattentäta. Sockerbit fungerar nog bara som "felsökningsskarv" - när den blir fuktig lär den oxidera med för dålig kontakt som följd. OBS! Du skall INTE löda skarvarna av lambdasondernas kablar eftersom sonden tar "referenssyre" från kabelns luftspalt inne i höljet mellan ledarna - så den fungerar inte korrekt om du "täpper igen" luftspalterna i ledarna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om den är slö och sackar i uppförsbackar så du skulle du ju kunna lossa katalysatorn och se om den går bättre. Kostar ju inget att prova i alla fall. Surra fast katten och resten av systemet mot tunnelkonsolerna så slipper du ta bort det helt. Dvs lossa bara från främre systemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.