AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.102

Hjälp med byte av topplockspackning, 525i -93

Kr
8
Krulls
525i Sedan -93
Hej!
Om ni undrar vem det är ni kommer att hjälpa så heter jag Christian, 23år och bosatt i Huddinge och jobbar som heltidsanställd soldat i Kungsängen. Köpte min BMW i början av året, vilket förövrigt är min första bil.

Jag håller under sommaren på att försöka byta topplockspackning till min BMW, men skulle behöva lite hjälp från mer erfarna själar. Får hjälp av en mer kunnig vän men han har inte så stor erfarenhet utav BMW eller kunskap om just min motor, och han finns ju inte alltid till hands.
Har sökt efter guider och liknande och de bästa jag hittat är från Bentleys manual och Länk
Men mitt IQ räcker inte till för att förstå allt =P Så jag tänkte använda denna tråd till att få hjälp under detta projekt.

Bilen är alltså en 525i -93 vilket, som jag förstått, har motorn M50TUB25 med så kallad VANOS på insugets kamaxel.
Jag har plockat bort det mesta just nu men förstår inte riktigt hur jag skall gå till väga för att på ett korrekt sett montera av VANOS och kamkedja. Saker och ting skall vara nollställt hit och dit och jag tappar bort mig själv.
Jag har låst svänghjulet med en bult och motorn står i TDC.
Hur viktigt är det att kamaxlarna är "låsta"? Har monterat en träbit som håller dem på plats och 1:ans cylinders "nockar" på axlarna pekar mot varan. Men min lilla konstruktion för detta kommer att vara ivägen när man skall lyfta toppen och ännu mera ivägen när man skall plana toppen. Måste man förresten plocka bort kamaxlarna och ventilerna för att plana toppen?

Bild på det hela och kamaxel låskonstruktionen: Länk
Kedjorna: Länk
Har redan plockat bort vanosen, hoppas det inte var något jag skulle tänka på innan den rycktes bort?
För att fortsätta här ifrån så tar jag bara bort kugghjulen och kedjorna? Något att tänka på?

Mvh Christian
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74