AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.102

Hjälp med byte av topplockspackning, 525i -93

Kr
8
Krulls
525i Sedan -93
Hej!
Om ni undrar vem det är ni kommer att hjälpa så heter jag Christian, 23år och bosatt i Huddinge och jobbar som heltidsanställd soldat i Kungsängen. Köpte min BMW i början av året, vilket förövrigt är min första bil.

Jag håller under sommaren på att försöka byta topplockspackning till min BMW, men skulle behöva lite hjälp från mer erfarna själar. Får hjälp av en mer kunnig vän men han har inte så stor erfarenhet utav BMW eller kunskap om just min motor, och han finns ju inte alltid till hands.
Har sökt efter guider och liknande och de bästa jag hittat är från Bentleys manual och Länk
Men mitt IQ räcker inte till för att förstå allt =P Så jag tänkte använda denna tråd till att få hjälp under detta projekt.

Bilen är alltså en 525i -93 vilket, som jag förstått, har motorn M50TUB25 med så kallad VANOS på insugets kamaxel.
Jag har plockat bort det mesta just nu men förstår inte riktigt hur jag skall gå till väga för att på ett korrekt sett montera av VANOS och kamkedja. Saker och ting skall vara nollställt hit och dit och jag tappar bort mig själv.
Jag har låst svänghjulet med en bult och motorn står i TDC.
Hur viktigt är det att kamaxlarna är "låsta"? Har monterat en träbit som håller dem på plats och 1:ans cylinders "nockar" på axlarna pekar mot varan. Men min lilla konstruktion för detta kommer att vara ivägen när man skall lyfta toppen och ännu mera ivägen när man skall plana toppen. Måste man förresten plocka bort kamaxlarna och ventilerna för att plana toppen?

Bild på det hela och kamaxel låskonstruktionen: Länk
Kedjorna: Länk
Har redan plockat bort vanosen, hoppas det inte var något jag skulle tänka på innan den rycktes bort?
För att fortsätta här ifrån så tar jag bara bort kugghjulen och kedjorna? Något att tänka på?

Mvh Christian
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har gjort detta jobb många gånger och det är inte så svårt som det kan tyckas.Men tänk på att syna toppen noga efter sprickor så du inte kostar på både planing och arbete i onödan.Och jag den kan planas med ventilerna kvar.Tat lungt med kammar som är lätt att knäcka, lätta överfall med känsla.

Här har jag skrivit nåt för ett tag sedan
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Kr
8
Krulls
525i Sedan -93
Tack för svaret. Det jag behöver veta nu för att lugna mina sinnen är: måste kamaxlarna vara låsta under hela proceduren tills det att jag monterat ihop allt igen eller när är det viktigt för dem att vara låsta?

Mvh Christian
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det som du behöver tänka på är att om du ska montera toppen med kammarna monterade då kan det bli närkontakt mellan ventil och kolv om du inte låser dom.Backa gärna motorn några grader innan montage.

Ska du jobba med toppen så montera bort kammar,Du kan även montera toppen tom och plocka ihop kamaxlar och bryggor sedan.

Tänk på att hålla god ordning på axlar,tryckare,överfall så att allt kommer tillbaka där det satt.Tryckarna ska du förvara stående i olja.

Ett viktig moment är att göra en sträckare till kamkedjan,den gör du av en toppbult,skaffa ett xtra lock till spännaren som du borrar och gängar då det är viktigt vid ihopmontering att kedjan är riktigt spänd.

Jag skickar nån bra länk på powerposten

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Kr
8
Krulls
525i Sedan -93
Ah okej. Vi får se hur det går nu. Återkommer säkerligen =P

Mvh Christian
Kr
8
Krulls
525i Sedan -93
Hej igen!
Jag har då bara montering och spänning av kamkedjan kvar. Men undrar: det speciella verktyget skall spännas till 1,3 Nm om jag inte missminner mig, måste jag skaffa en liten momentnyckel till detta eller kan det göras på någe annat sätt?

Hälsningar Christian.
Kr
8
Krulls
525i Sedan -93
Om någon i Stockholms-området har detta verktyg till att spänna kamkedjan skulle jag gärna låna/hyra den över en dag. Skulle vara evigt tacksam.

Mvh Christian
Kr
8
Krulls
525i Sedan -93
Om någon i Stockholms-området har detta verktyg till att spänna kamkedjan skulle jag gärna låna/hyra den över en dag. Skulle vara evigt tacksam.

Mvh Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.