|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Vill ge lite varningar till den som lockas av att köpa en BMW 550. På Bytbil finner jag till min förvåning denna: Länk! Det är en BMW 550 -08 med regnr HBR373 som säljs i Växsjö. Härom året köptes den in krockad av försäkringsbolaget eftersom den var för dyr att laga. Ägaren ersattes istället med över 400kkr, vilket dom ansåg vara en bättre affär än att laga bilen, som då var nån centimeter för kort på vänster sida, och motsvarande lång på höger sida. Man talade om byte hela karossen om reparation skulle kunna göras....... Målet var skroten, men uppenbarligen var det fel. Som köpare bör den infon var känd innan man bestämmer sig, åtminstone skulle jag tänka så. Jag älskar bilen men skulle inte ta i den med tång. Sist jag gjorde det så satt jag i den när det small...... Sök på mitt nick så finns storyn.... | |
|
Jag kommer ihåg denna bil, det var väl den som såldes av Frölunda Bilkonsult i Gbg? Atracco är väl en bildemontering och skadeverkstad som ägs av försäkringsbolag? Kan hända att den aktuella bilen efter inlösen ändå bedömdes som lönsam att reparera, men det är väl ingen bil som jag hade viljat äga.. BMW CS #5139 |
|
|
Det stämmer, det var den bilen jag köpte. Jag bör säga att jag inte är kompetent att bedöma resultatet av uppfixningen. Däremot har jag alltså förstahandsuppgifter om vad som hände, och den info skulle jag gärna velat haft om jag var spekulant. Sen kan ju en undersökning visa att bilen är idag prisvärd på en viss nivå, men det lämnar jag till köparen. Om någon blir seriös spekulant, så har jag en del bilder efter kraschen, och kan peka ut en del saker att undersöka idag. |
|
|
HBR 373 HBR373 Chassinummer (VIN): WBAPW51070CT95332 |
|
|
Upp med bilder. Rent allmänt och ej personligt mot trådskaparen: Tycker folk som postar uppgifter om krockade bilar, mätarskruvningar & annat fusk skall lägga upp någon form av bevis (skärmdumpar, länkar, bilder etc). Och detta är inte för att skydda folk som säljer dåliga bilar, utan för att det ofta spekuleras friskt när forum-drevet drar igång... |
|
|
Först bör man kanske säga att en reparerad bil inte automatiskt är att fuska. Vill därför inte utmåla säljaren som skojare eller dylikt, för det är möjligt att man kommer vara helt ärligt med historiken, och kan ge bra dokumentation på vad som gjorts. Jag har alltså ingen avsikt att driva kampanj mot säljaren, för i slutändan fick jag det jag skulle av försäkringsbolaget. Att posta bilder publikt tycker jag skulle vara att "driva kampanj". Däremot är jag själv köpare ibland, och då skulle jag uppskatta om jag fick sån här viktig info av en medmänniska. Bilderna är alltså endast intressant för en potentiell köpare, så JUST för att undvika forum-drev, så delar jag gärna med mig av bilderna, men bara till den/dom som har verklig glädje av dom; Seriösa spekulanter. Min historia bör knappast kunna ifrågasättas om man med hjälp av sökfunktionen i forumet läst en gammal tråd där jag berättar om händelsen. ;) |
|
Karl-Hilding |
Fattar inte varför weeman hoppar på dig? |
| Mitt inlägg är inget påhopp på trådskaparen, läs vad jag skrev. Men det kanske bäst diskuteras i en egen tråd. | |
|
Det är lugnt :) Fan vad snygg den ärrrrrrrr!!! Som jag donade och fixade med den solfilmen, hjulen osv.... En vecka hade jag den i "färdigt" skick. Nåja, Hulken jag kör nu är go den med. Tack Asken för tipset! |
|
|
Jag vill bara tala om att man som bilhandlare både aukt och fristående sällan vet om en bil varit krockskadad samt om den varit reparerad utanför den egna regin. Detta p.g.a att det inte finns några gemensamma register. Vi kan ta ett exempel: Om jag som säljare i Göteborg säljer en bil till en kund i Göteborg, men han krockar den i Stockholm och bilen lagas där, så ser jag det inte i våra register över historik även om den lagas hos en märkesverkstad som säljer samma märke som jag. Struntar kunden vid inbyte att upplysa mig om detta så får jag som säljare egentligen aldrig reda på det. Jag vill bara informera om detta, då det verkar vara en vanlig uppfattning att svensksålda bilar aldrig lagas efter olycka eller hamnar i bilhallarna hos auktoriserade återförsäljare. Dessutom avgör tyvärr varken jag, du eller försäkringsbolaget om bilen får lov att fortsätta köras efter en allvarlig olycka. Det avgör bilprovningen vid en vanlig kontrollbesiktning, som egentligen bara kollar så att alla lampor fungerar och att bromsarna tar någorlunda jämnt. Det är först när bilen är såld till bilskroten och skrotintyg är utfärdat den inte kan komma tillbaka i trafik, Fram till dess kan allt hända. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
står den som krockad i carfax? annars kommer det ju vara omöjligt för den vanlige köparen (som inte är forumräv) att få veta den infon. |
|
|
Gaspedalen: Du belyser nåt man kanske måste komma ihåg; När vi byter in bilen så berättar vi inte om fler defekter än vi måste, för då gör vi en sämre affär. Så länge bilsäljaren inte uppenbart mörkar viktig info, så kan man kanske inte kritisera om dom gör lika heller. Vi lever i en cynisk värld.... Just i mitt fall så är dock bilens historik 100% känd av säljaren, eftersom det troligen är den firman som gjort jobbet. Macattac: Vet ej något om carfax. Men jag blev uppmärksammad av en vaken spekulant som slog i ägarregistret. Det bör man nog göra om man köper en dyr begagnad bil, och i det här fallet så kan man på ägarförhållandena börja ana något. Forumräv eller ej, denne spekulant gjorde det varje köpare borde gjort: Ringde sista privatägaren (alltså mig). Jag har förövrigt läst på lite, eftersom jag tycker det är märkligt att försäkringsbolaget ansåg det för dyrt att laga bilen då, men att den nu finns ute igen med ett utgångspris som är mer än 100kkr under värdet vid krocken. Från begärt pris måste ju väldigt stora summor dras av i form av reparationskostnader och delar. Så hur kan det plötsligt bli lönsamt? Svaret är att firman gör vanliga kommersiella jobb, men som alla företag så kommer det toppar och bottnar i produktionen. När man har lite jobb så flyttar man över arbetskraften till den här typen av långtidsprojekt, och har sina gubbar i jobb hellre än att betala lön för inget eller rentav säga upp personal. Produktionsutjämning kallas det. Det kan förklara varför det plötsligt finns ekonomi i upplagningen. Fortfarande lika intressant dock att veta hur noga man är i jobbet. Jag fick infon av plåtfirman att bilen var sned och att man INTE rätar ut aluminiumkarosser. Alternativet var alltså att bygga en helt ny bil på ny kaross med delar från min gamla? Bara råkarossen måste kosta sexsiffrigt, så är det verkligen gjort???? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De finns en auktionssajt där försäkringsbolagen säljer ut inlösta bilar, till högstbjudande. Dock enbart för näringsidkare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| hur mycket lagning kan man tåla? kan man lita på m-test, att dom ser sånt här alltså? bilköp kan ju vara rena ångesten! när jag köpte våran 530 så kollade jag på många bilar..bla en 530dt som hade gått 4000mil mer men det kändes som 40 000 mil mer, jättesliten interiör, ratt, knopp, ingen "styrsel" i bilen, slammer och allmänt risig...såg förövrigt flera sådana exemplar, därav när jag satte mig i den vi slutligen köpte så kändes den som en ny bil! som sagt det är ångest med bilköp! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.