|
|
|
|---|---|
|
I skrivande stund har jag min bilförsäkring, och alla andra också för den delen, hos Moderna försäkringar. Jag har en bmw 335i Sport. Jag har en halvförsäkring och betalar hela 411 kr/mån. Är inte det väldigt mkt med tanke på att jag aldrig har behövt utnyttja försäkringen, bor i ett jättelitet samhälle där brott eller skadegörelse mer eller mindre aldrig inträffar. Jag jämför med denna sidan – Länk – och där står det nämligen att en annan person som har en bmw 335i Sport och har Netviq endast betalar 162 kr/mån för en halvförsäkring. Den personen bor dessutom i en "mindre stad". Så jag måste väl ändå betala alldeles för mkt? Värt att byta till Netviq – är de något o ha? | |
|
För en 28 åring låter 411kr normalt - BMW med stora motorer är nästan aldrig billiga att försäkra. Den andra personen är ju dubbelt så gammal som dig och därmed ligger han i en statistiskt sett mindre olycksdrabbad grupp. Därför får han en lägre premie trots att han bor i en liten stad. |
|
Karl-Hilding |
Jo du betalar alldeles för mycket. Jag har ungefär samma premie hos LF på en 530 med helförsäkring. Ok. garage, villa, 2000 mil, och skadefri plus uppnått ålder av medel... Mer än 300-320 kr/mån skall du inte betala. Har du kollat med andra bolag. |
|
Knappa in dina uppgifter på netviqs sida så ser du ju vad din premie blir. För mig var dom några hundralappar dyrare än min försäkring hos LF med samma självrisker som jag har idag. Går inte att jämföra försäkringar med vad andra betalar, man måste kolla själv för att få ett riktigt svar på kostnaden. |
|
|
Det är bara och ringa runt och jämföra, jag halverade kostnaden för min E39:a när jag flyttade försäkringen från LF till Aktsam. Alpina B8 Länk |
|
|
Värt att notera är att många mindre bolag går ut hårt med låga premier första året för att ragga kunder - bara för att sedan direkt höja priserna när försäkringen förfaller. Har själv råkat ut för detta flertalet gånger. BMW är ofta överrepresenterade i skador och stölder och det betyder alltid i slutändan att kostnaderna för F-bolagen blir hög eftersom pengarna skall in någonstans..."there are no such thing as a free lunch" som det heter. Det allra bästa ur ekonomisk syn är därför att varje år vara strikt otrogen mot sitt försäkringsbolag - får du en bättre deal någon annastans så byt. |
|
|
Allmän info är att det finns gott om ställen på mindre orter där skadestatistiken är hög. Så bara för att man bor i en småstad behöver det inte bli billigt. Försäkringsbolagens zoner för indelning är mindre än ett postnummerområde. MYCKET mindre än så till och med... ------- //Lövet |
|
|
Jag gick in på Netviq. 9000 kr/år med 1000 mil och 10000 kr i vagnskadesjälvrisk. Hos Trygg Hansa ger jag 5000kr/år, 6000 kr i självrisk för helförsäkring. Man 32 år Linköping. Kolla med Trygg Hansa, de är inte med hos insplanet heller så man får kolla själv på deras hemsida. Sedan 60kr/mån för OKQ8 backup som ersätter självrisk 6000 kr vid sakdegörelse etc, punktering bärgning mm. |
|
|
Som liten kuriosa så jämförde en kompis och jag själv premien för en äldre MB 300CE som han tänkte köpa, detta var ca 10 år sedan. Vi bodde då i samma stad ca 200m ifrån varandra i varsin lägehet, båda områdena anses vara relativt attraktiva. Samma kön och ålder, uppvuxna i samma område i samma stad, antal skadefria år och antal år med körkort var identiskt. Trots dessa närapå identiska uppgifter blev premien 700kr högre för mig... |
|
Verdi |
Hel- eller halvförsäkring? Är det helförsäkring så är 411:-/mån sjukt bra, och är det halvförsäkring så tycker jag det är helt ok ändå. |
|
Halvförsäkring på FXG445 (slumpmässig 335i Coupe M-sport -07 på blocket) med 1500mil o 1000kr i trafik kostar 3467kr/år 288kr/mån för mig hos Trygg Hansa. Netviq 418kr/mån. Mellan 28-32 år ska det väl inte skilja så himla mycket. Tycker fortfarande Trygg Hansa verkar "gilla" BMW. Trygg Hansa och LF skiljde ca 15% när jag kollade. Sen skiljde ca 100% (!!) till tre andra bolag och 200-250% till ytterligare två. Ja, jag ringde runt en del. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.