AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.427

Dåligt tryck i bromspedalen E24

Visa användare
142
Jagger
Letar E36 M3 / Alpina eller E30 Cab eller Alpina / E24, mfl
Jag har renoverat bilen och tog en provtur igår och märkte att bromspedalen gick med lite kraft gick att trycka ända ner till golvet... Varningslampan för bromsarna lyste när jag bromsade.
Till saken hör att jag bytt till E34 M5 bromsar runt om samt bytt till ny E24 huvudvromscylinder och stålomspunna slangar. Har även luftat ordentligt och fyllt på med ny fräsch blå racingbromsvätska.

Någon som haft liknande problem?

Varför vänta? Hur länge kommer du att leva?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej, har du dragit åt allt ordentligt? Min pedal gick också ned i golvet efter att jag bytt bromsar. Inget märktes när jag körde, men när jag pumpade 10-12 ggr och höll så skönk den sakta mot golvet. Jag hade dragit en av nipplarna bak för dåligt.

Lite märkligt att lampan tänds, det skulle kunna vara bromsbomben som är dålig, då brukar lampan tändas eller blinka till när man bromsar, så gjorde det också på min bil.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej, har du dragit åt allt ordentligt? Min pedal gick också ned i golvet efter att jag bytt bromsar. Inget märktes när jag körde, men när jag pumpade 10-12 ggr och höll så skönk den sakta mot golvet. Jag hade dragit en av nipplarna bak för dåligt.

Lite märkligt att lampan tänds, det skulle kunna vara bromsbomben som är dålig, då brukar lampan tändas eller blinka till när man bromsar, så gjorde det också på min bil.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
142
Jagger
Inget läckage från något av oken, så problemet är av annan natur. Lite märkligt är det då jag inte hade problem innan bytet.

Det blir väl till att prova att byta bomben...

Visa användare
142
Jagger
Inget läckage från något av oken, så problemet är av annan natur. Lite märkligt är det då jag inte hade problem innan bytet.

Det blir väl till att prova att byta bomben...

Visa användare
142
Jagger
JAg har haft bilen ute några gånger och problemet kvarstår (har ännu inte bytat bomben).
Pedalen sjunker sakta ner vid kontinuerligt tryck. Dessutom är bromsverkan mycket dålig i början, men blir riktigt bra när pedalen sjunkit ner en bit..? ABS lampan lyser efter några minuter.

Kan det verkligen vara bomben? Har ngn annan haft samma problem och lyckats komma tillrätta med problemet efter byte av bomb?
Man vill ju inte handla en massa detaljer i onödan...

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Precis. det du beskriver upplevde jag förra våren
Bytte bomben och så jävla bra bromsarna blev.
Hade du bott här i närheten kunde du få en av
mig, har skaffat några exta som jag testat. " bra
att ha" om man säger.......

Mvh Jonas B
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Åkte på detta när bilen (för första gången på 10 år) besiktades igår. Godkänd bromsverkan, men 2:a på att pedalen sjunker.
Besiktningsmannen mumlade något om att det troligtvis var läckage vid något av okej, men något sånt hittades inte. Då började han samspråka med två kollegor om att det "kanske ska vara så på denna modellen". De konstaterade att de skulle leta efter läckage under huven också, men det hittades inget där heller (sånär som en ventil som släpper ut luft då man trampar ner). Då gick man iväg och frågade en fjärde person och kom tillbaka med "så ska det inte vara".

Är det troligt att det är bromsbomben som ska bytas? ...i så fall, vad kan en rimlig kostnad för ett byte betinga (mest så att jag inte blir helt och hållet blåst av verkstaden)?

Bromslampan "(!)" lyser då och då... Men jag har inte lyckas koppla det till något särskilt, det är inte så att den tänds ibland när jag bromsar. Utan mer att, om den lyser när jag startar bilen så verkar den fortsätta lysa tills dess att bilen stängs av, nästa gång man startar upp så kan den mycket väl vara släckt hela rundan.

Ledsen att jag stjäler tråden, men det verkar som om våra problem är ganska snarlika!

Visa användare
142
Jagger
Floppa: Det är ok - jag misstänker att vi har samma problem, så dina lösningar kanske fungerar för mig med och vice versa.

Brynet: Har du fungerande bomber liggande? i Så fall "hyr" eller köper jag en av dig (ifall det är ok, förstås), så jag kan kolla mitt system. Det bör ju inte vara helt omöjligt att byta själv..?

Allting skall göras så enkelt som möjligt - Albert Einstein
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
innan jag bytte min bomb så hade jag snarlika symtom/problem. Trampade jag "lungt" på så sjönk pedalen sakta mot golvet. Vid "panik" broms var pedalen "stum" från början innan den började sjunka ...

Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Byta bomben är inte svårt, bara lite trångt att komma åt :-)
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Alright... Låter hanterbart med andra ord?
Men för mig som, inte helt oteknisk, men ändå ovan vid att meka med bilar - är det möjligt att göra det själv?
Det är ändå bilens möjlighet att stanna i tid som man leker med.

Sitter var någonstans på bilen?
Någon som har något förslag på vad "bomben" kan kallas på engelska? Inte helt otroligt att hitta en tutorial eftersom det trots allt verkar vara ett ganska vanligt bekymmer.

Hur som helst - någon som har gjort det på verkstad och har ett hum om prisbilden?

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Ingen edit funktion?

...är det "klumpen" som sitter strax innanför höger bakhjul? Ren chansning från min sida, mest för att den liknade en bomb i ärlighetens namn! ;)

Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Det finns ett litet mektips om hur man byter bomben: Länk
Bomben finns hos Schmiedmann för 936 kr, Länk original BMW kostar drygt det dubbla.
Jag misstänker att jag kommer att få byta bomben jag med.

/Niklas
det är inte så att man fått luft i någon del (tex i bomben) som gör att det strular - med ABS-hydralik så kan man hamna i läget att det finns bubblor på ställen som inte lätt kan luftas ut och går igenom hårt strypta eller stängda ventiler vid normalläge.

ABS-enheten larmar ju så den är inte helt nöjd över situationen.

jag skulle nog prata med någon som kan ABS och får lite tips på hur man luftar sådana korrekt med utgång att systemet har blivit oljetomt och fått en massa luft i sig.

Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Nu har jag påbörjat bromsbombsbytet.
Men det var fruktansvärt vad svårt det var att komma åt. Ni som har gjort det, hur har ni gjort? Jag har lyckats få runt en oljefiltersavdragare runt bomben men det finns inget utrymme att dra runt den.
Det hade varit skönt att slippa demontera alla bromsrör som går in i och runt bomben, men det kanske är enda alternativet?

/Niklas
Visa användare
10
Soren64
BMW 840 Ci-98
BMW K1200S-05
Hej Niklas

Kollade du detta innan?

borde ju förstått att i.o.m. att jag måste pumpa 15-20 ggr för att trycket skulle försvinna i hydraulservosystemet så var accumulatorn i skick.
Är accumulatorn slut så finns det inget tryck accumulerat i systemet och pedalen blir stenhård direkt.

Jag bytte bomb men felet kvarstår...
Mvh S
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Så... Gamla bomben är loss och den nya ska på plats.
Hur hårt ska den dras, ska man dra fast den med handkraft som ett oljefilter?

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.