|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt lite rent hypotetiskt nu då jag har en m54b30 motor. Att använda m54 veven med 89,6mm slaglängd till ett s50b32 block med 87mm borr (eller hur?) så hamnar ju volymen på 3,2 liter (3196ccm) dvs strax under en normal m3 3,2. Vad är det för vevstakar som skulle behövas för att uppnå en kompression på runt 11:1-11,5:1? Fungerar det med m54 vevstakarna då eller behövs längre? Samt kolvar, då de ska vara bland de lägsta kolvarna i m5x familjen vad jag hört, är inte säker dock. Vet nämnligen inte exakt längden på vevstakarna från de olika M5x motorerna. Enligt utsago så ska ju m54 veven passa rakt i s50 blocket, så där ser jag inga problem då jag hittat ett s50b32 block till salu samt topp. Hade även tänkt byta insug till kolfiberdito i samma veva isf. Samt lite vassare kammar också till s50b32 toppen med något högre lyft. Inget överdrivet dock, ska kunna ha stabil tomgång etc fortfarande men lite tuffare än original samt mappa det ordentligt för 98 oktan eller e85. Vill bara höra om det är ett möjligt bygge. Tanken är att motorn ska hamna i en e46 touring senare isf, tufft med en sån motor i touring. Tanken på effekt är väl att hamna runt 320-350 sughästar. Borde ju inte vara omöjligt med tanke på att de ska producera 321 original med en s50b32 motor och detta blir ju i princip samma sak. Det är ju en smidd vev och kolvar och starkar har inga problem med den effekten. Inget snack om turbo eller köp en m3 motor nu, för det ignoreras bara då jag är inne på det här spåret nu och jag leker med tanken om att bygga det bara. Vet ni så kom gärna med info, det uppskattas. Förmodligen kommer det bara bli m54b30 turbokonverterad men just nu handlar tråden inte om det så ta inte upp det utan håll er till topic, sedan får ni hålla era kostnadsnormer att det är billigare att köpa en hel m3 motor (vilket det inte är heller) för er själva, tack. Så vad tror ni om det hypotetiska motorbygget? Mvh cheffer | |
| Jag vet inget om hur veven passar o.s.v. men helt klart tycker jag du skall bygga på s50-motorn. Turboladda en M54 skulle jag aldrig lägga mödan på. Då ska det vara ett gammalt gjutjärnsblock om man vill ta ut hög effekt. | |
|
jag kör turbomatad m54 o de håller fint :) ///Jörgen |
|
|
Finns de som kör över 500whp med standard m54 bottendel och turbo. De är betydligt starkare än m52 så det är inget problem och effektmålet är runt 350 hästar med turbo men nu gäller det ju sugmotor, med ungefär samma effekt. Någon som har lite kunskap om m54 kontra s50? :) |
|
| M54b30 är väl den ändå m54an med stålfoder, därför den lirar bra med laddtryck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.