AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.710

Hur mycket låter fläkten i en snap-in adapter med ventilation?

ma
10
mattisborgen73
F10 520dA -12
Hej,

Är det någon här på forumet som har en snap-in adapter med ventilation?
Jag är ute efter en media snap-in adapter för att ansluta min iPhone 3GS och valet står då mellan en med ventilation eller en utan. Det skiljer några hundralappar i pris och det jag undrar är om den med ventilation gör någon nytta för de pengarna och om det eventuella ljud som själva fläkten producerar är störande?

Är det någon som kommer ihåg hur lång tid det tog för BMW att få ut en ny snap-in adapter när Apple senast bytte utseende på sina iPhones (senast var väl när iPhone 4 släpptes)? Inte för att det är en sanning när nästa modell av iPhone släpps men det ger ju i varje fall en indikation på hur lång tid vi kan behöva vänta...

/mattisborgen
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eftersom den är monterad i ett stängt "fack" i mittkonsonsollen så hörde åtminstone aldrig jag något ljud överhuvudtaget från min. Och då är jag extremt petig gällande störande ljud.
ma
10
mattisborgen73
F10 520dA -12
Tack för svaret!

Antog att adaptern är skulle vara designad så att den inte stör men då jag aldrig hört någon IRL så var jag tvungen att fråga.

Fungerade ventilationen bra? Är den värd merkostnaden på ca. 400:-?

/mattisborgen
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om jag inte missminner mig (det var ett är sedan och jag har inte kvar bilen i fråga) så kom det en ny media-adapter (audio och video) till iPhone 4 precis i samband med att jag fick min bil och då var den ventilerad. Den tidigare versionen som fanns hade problem med överhettning och drogs tillbaka. Det finns information om detta på bimmerpost.

Adaptern användes väl som bilvärldens dyraste iPhone-laddare av mig då jag streamade mitt innehåll (spotify) via blåtand. Inte riktigt värt pengarna för mig.
ma
10
mattisborgen73
F10 520dA -12
Tack än en gång Acey!

Ja, det finns en viss risk att en snap-in adapter blir en riktigt lyxig, men dyr, iPhoneladdare även för mig så jag tror jag avvaktar lite.

En fördel med adaptern kan möjligtvis vara att ljudet blir bättre. Är osäker på kopplingen mellan iPhonen och SA644 (förberedelse för bluetooth) medför ett sämre ljud jämfört med att koppla via USB (vilket jag antar är det gränssnitt som används när iPhonen är ansluten via adaptern...eller går det via bluetooth även då???)

Skillnaden är kanske knappt märkbar även om bilen är utrustad med HiFi Professional DSP (677). Någon som kan ge ytterligare input?

/mattisborgen
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Utöver laddningen så tror jag även att man får extern antenn. Åtminstonde blir mottagningen bättre när den sitter i hållaren.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Den surrar lite, vilket man kan höra när man släcker motorn. den är dock inte igång hela tiden utan jag misstänker att det finns en tempgivare som styr det där.

Den är nödvändig för videouppspelning om jag inte minns fel, särskilt lyxig är den inte.

När jag plockade ut bilen bad jag explicit om att få köpa den med fläkt, och fick även betala för den, men fick istället en utan vilket jag upptäckte efter några veckor och ilsknade till.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Osäker på funktionen i just F10. Min E65 ger endast med snap-in adapter tillgång till laddström och extern antenn. Telefon interface sker via Bluetooth och är ganska säker på att ljudöverföringen går via en andra bluetooth kanal med telefonen i adaptern, inte usb.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.