AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.815

Akuthjälp! E39 kupefläkten gåt konstant,även utan tändning

Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
Vi är på campingsemester och kupefläktjäveln har börjat gå konstant,,,, alltså även när nyckeln är ur tändningslåset!!!
har ryckt säkringarna till kliman, det hjälper inte heller, så det ända som funkar är att lyfta av minuspolen på batteriet, antar att batteriet skulle tömmas på ett par timmar om jag skulle låta fläkten snurra,
och så går ju inte ha det när man åker på semester,

hittade en tråd om liknande problem där tydligen en av fläktarna gick konstant så att när man ändra hastighet på stapeln så var det ändå samma varv(nästan fullt) på fläkten, fläktslutsteget sas vara felet där, har samma symptom ,var sitter detta fläktslutsteg , vad händer om man bara rycker ur detta?? går ju inte åka.på semester och rycka batterikabeln varenda gång man stannar nånstans , söndag, 10 mil till närmaste bmw reservdelar, 2 sura barn ,2 deprimerade hundar , några råd annat än att åka hem ?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns under mektips (Gör-det-själv) hur du kommer åt effektsteget. Förbrukarkretsen är direktmatad, så fläkten går oavsett vad man gör med säkringar och reglage etc. men genom att koppla bort det kan du stanna fläkten.
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Detta felet är så vanligt att jag skulle tro att de flesta firmor som jobbar med bmw har delen på reservdelshyllan. går säkert att köpa till rimligt pris och göra jobbet själv.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
effektsteget gav upp ganska direkt när ja hade köpt min e39a fläckten drog ur batteriet över natten sen bytte ja de vilket var simpelt så vips så funkar de igen som de ska
Du behöver inte lossa batterikabeln, det sitter en säkring 40A för fläkten under handskfacket (inte inne bland den stora mängden säkringar).
Lossa ner underredet under handskfacket, det sitter med snäppfästen. Längst fram sitter några moduler, ett par relän och två stora säkringar, 40A för kupéfläkten och 50A för motorfläkten.
Effektsteget för fläkten sitter inte långt därifrån, inne i mittkonsollen. Finns mektisps som beskriver bytet.

FP
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
tack så hemskt mycket för alla svar ,
hade missat mekartipset , jag letade på elektronik!

folke: du verkar ha stenkoll ,om jag inte får tag på slutsteget i morgon , och ska ta ur 40A säkringen du berätta om, kommer kliman gå på halvfart eller blir den helt utslagen? är det 2 fläktar till kliman?
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
Du ska inte låsa på någon sänkning om du effektsteget sitter i mittkonsolen på passagerar sidan
Klimafläkten (kupéfläkten) stannar. Du får kanske in lite luft av fartvinden ändå.
Motorfläkten sitter framme framför kylare och kondensor osv, den snurrar mest när AC:n jobbar och/eller när det är ordentligt varmt ute samtidigt som man kör sakta eller står stilla osv.

FP
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
problemet löst!

var förbi kalmar på vägen till öland och de hade slutsteget på lager, bytte på en kvart efter att läst mekartipset och era svar här

i sån här situationer inser man verkligen hur ovärderligt detta forum är,

stort tack till alla som svarat

hälsningar krister
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.