|
|
|
|---|---|
|
För någon dag sedan så hoppade baksätets ryggdel loss på ena sidan, jag gjorde ett taffligt försök att trycka tillbaka det men utan någon större success. Eller det lossnade igen. Så idag tänkte jag försöka trycka tillbaka det en gång för alla! Då såg jag vad som var fel... Stötdämparen har på något sätt gått igenom vad den nu sitter i, och trycker upp hatthyllan och... ja.. det går liksom inte att tycka tillbaka sätet, men det är ju nu mera det mindre av många problem på den kära gamla bilen. Om man kollar här: Länk så det som sticker upp är själva armen på stötdämparen (1) och på den sitter del 11 och 10. Sen vet jag inte riktigt med tror inte att 9:an sitter där, istället är det en del som ser ut som den har skjuvats av, alternativt att det är del 9 som blivit vikt över armen lite som en folie eller något. Svårt att säga vad det är. Någon som varit med om liknande? Mina fjädrar känns väldigt slut så det har nog kommit sig av för många genomslag helt enkelt. //Markus | |
| Just det, själva armen sticker väl upp en sådär 10 cm. Och den rör sig om man gungar på bilen. | |
|
Jag gjorde detta förra veckan. På en Touring, men det bör vara ungefär samma. Stötdämparen hade helt enkelt fastnat så fästet fick ta smällarna istället. Ett nytt fäste ("fjäderbenslagring") kostar 285 kr på Meca eller Mekonomen. Man behöver ta bort lite inredning och ta bort hjulet. Sedan är det faktiskt bara fyra skruvar som håller hela fjäderbenet och fästet: Tre upptill som du redan sett och en kraftig längst ner på stötdämparen. Den undre lossade lätt med hylsa (22 mm?) och en bra hävarm. Problemet: Stötdämparen har ett rör i sin gummibussning nedtill som skruven går igenom. Detta rör är instucket i navet ungefär en centimeter. Man ska alltså trycka ut detta med avdragare eller annat verktyg. Då ramlar fjäderbenet ut och det är bara att skruva loss toppmuttern på stötdämparen. Säkra fjädern med fjäderspännare innan. Sedan är det bara att montera nya fästet och sätta ihop det hela. Det jag fick problem med var att få ut det där röret ur navet. Jag fick ta ett järnspett som jag lade mot fästet på stötdämparen så nära röret det gick. Pallade upp spettet med några träbitar så att det låg kvar med jag matade på med full kraft med en tvåhandsslägga. Slå inte på stötdämparröret! Stötdämparen blir skrot i så fall. |
|
|
Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar... Jag tolkar det som att det som att det finns en metallring i del 4. Denna har antagligen lossat ur sitt gummistycke och följt med stötdämpararmen upp genom hatthyllan. Det är den jag ser som ser avskjuvad ut. Det är även del 4 jag skall köpa ny? Men problemet du skriver om är att du inte fick loss stötdämparen? Varför var du tvungen att få ut röret ur dämparen? Jag vet inte hur det ser ut så du får ursäkta min fråga, men går det inte bara att skruva ur botten muttern, bända ut dämparen på något sätt och så är allt klart? |
|
|
Helt rätt. Nummer 4 ser ut så här: Länk Problemet ligger i den lilla detaljen "bända ur dämparen på något sätt". Titta på bilden, skruven 16 går igenom ett rör som sticker ut på andra sidan dämparen. Denna rörstump är instucken i navet där hjullagret etc sitter. Man ska alltså inte få ur röret ur stötdämparen, bara få loss dämparen från bilen. |
|
|
mcan: Fått nån lösning på problemet? har nämligen själv fått genomslag på min 530 E34 precis som för dej har min arm med själva skålen sittandes strax under också skjutits upp och och den satt halvt på baksätet och hade pajat högtalargallret och en bit av hatthyllan vart knäckt också!min rör sej om man gungar bilen som din! gnisslar och har sej också när man kör över farthinder/gupp |
|
| Jag har inte testat att fixa skiten ännu. Men jag tänkte göra som Jack sa. | |
| se till att byta båda sidor! | |
| Okey ska väl fixa mitt så fort som möjligt ! Sen när jag kollade andra sidan så såg den ny ut så då behöver jag bara byta en i alla fall annars hade båda blivit bytt skriv gärna när du fixat om hur det gick om jag inte hinner före.. | |
| Behöver och behöver. Givetvis "behöver" du bara fixa den "trasiga" sidan men du ska vara medveten om att vägegenskaperna inte kommer bli de bästa i och med att du kommer ha betydligt fräschare dämpning på ena sidan jämfört med den andra. | |
|
Du (Jackofalltrades) säger trycka ut den, men sen tar du ett spätt, då antar jag att det är ringen på dämparslutet du slår på? Eller slår du på det lilla röret inifrån på något sätt? Tror du att det hade kunnat gå på något annat sätt? tex om du hade en (lager)avdragare eller likande? //Markus |
|
|
Bytte bakre dämpare på min touring förra sommaren. På vänster sida slog jag på dämparen tills röret släppte från navet. Det tog flera timmar innan den var lös... Innan jag började med höger sida skaffade jag en 2-armad avdragare från Biltema och den dämparen hade jag loss från navet på 15 min. Skruvade bort skruv pos 16 Länk och satte in en insexskruv med en skalle som passade i röret i dämparen. På detta sätt fick jag ett mothåll med styrning för skruven på avdragaren. //Göran |
|
| Markus: Ja, helt riktigt. Görans metod låter dock betydligt bättre. | |
|
Tänkte ta tag i detta ihelgen och jag blir fundersam över hur det ser ut har bifogat en bild härLänk så ni ser hur fjäderbenet sticker upp och hur man ser hur det ser avskavt ut under brickan några cm!som om något följt med igenom fästet! så jag undrar om det är något mer än själva fästet (nr4) som man behöver när man ska byta när det ser ut så där ? |
|
| Det som följt med genom fästet är en insats i metall som ska sitta fast mitt i gummiklumpen. Den är en del av fästet, så du behöver inte köpa något mera. Du behöver dock ta bort den för att få av fjäder och fjädersäte. Alternativt kapar du stötdämparstången, om du tänker byta dämparen. | |
| Tackar för svaret ska inte byta dämpare dom är ca ca ett halvår bara så få måste man försöka få bort själva avlagringen som följt med upp det bästa måste alternativet måste ju vara att försöka slipa bort det ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.