|
|
|
|---|---|
|
Hej. Bytte bränslepump i februari 2011 på auk BMW verkstad till bil enl profil. Nu nyligen har det börjat vina/surra när man står på tomgång. Låter som det kommer underifrån baksätet. Tycker inte det låter under reservhjulet, tänker på nivåregleringen. Hörs också tydligt om msn böjer sig ner vid höger bakhjul under bakdörren så att säga. Låter inte med enbart tändningen på utan motorn måste vara igång. Kan det vara dn relativt nya bränslepumpen som börjar ge upp, eller är det kanske nåt annat. Tanken är halvfull för tillfället, så då borde väl inte sekundärpumpen eller vad den kallas gå? Mvh Martin | |
| Vad köptes för pump? | |
|
Auktoriserad verkstad lämnades bilen in på, så BMW originapumpl är det. Den har varit helt tyst tills för ett par dagar sen. Mvh Martin |
|
|
Jag testade att tanka fullt precis för skoj skull ifall det av någon outgrundlig anledning skulle påverka ljudet eller vilket det inte gjorde. Låter likadant. Var la dumt att tanka fullt i och för sig ifall pumpen ger sig nu... Ska åka förbi BMW när tillfälle ges så ska dom få lyssna. Har för mig att det är två års garanti på själva pumpen. Men jag funderar på vad som är rimligt att betala för byte till ny pump? Mvh Martin |
|
|
Tror inte på pumpen, eftersom den drivs av elsystemet och går även om du har stängt av motorn och har tändningsnyckeln i läget precis innan det fjädrande startläget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Pumpen = bensinpumpen.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nja den går bara en kort stund. Skulle va ifall man hör samma ljud ett kort ögonblick första gången man vrider på nyckeln till tändningsläget. Tar man ur nyckeln och sen vrider igen så tror jag inte den kommer gå igen.. Man får vänta en stund eller låsa och öppna bilen. Så är de på E36 i alla fall. På vissa bilar så primar bränslepumpen redan när man öppnar förardörren. |
|
|
Imorse tyckte jag mig höra pumpen i nån sek vid tändningsläge två. Men det är ju en del annat som också går igång då som låter lite vagt. Om det inte är pumpen, vad skulle det kunna vara då? Ljudet kommer som sagt från höger sida under baksätet om man lyssnar inifrån och vid höger bakhjul vid tröskeln om man lyssnar utifrån. Mvh Martin |
|
|
Följer vinandet motorvarvtalet? Isåfall kan det vara ett litet hål på avgassystemet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, det tycker jag inte. Förvisso hörs det inte när man kör men om jag står på tomgas och gasar lite, upp till dryga 1000 varv för ljudet fortfarande, kommer man uppåt 1500-2000 varv överröstar motorn ljudet i alla fall när man sitter på förarplatsen. Enda gången nån skillnad kan utrönas är en kort kort dipp i ljudet om man gasat upp snabbt och motorvarvet sjunkit till normal tomgång. Men höjer jag sakta från tomgång är ljudet konstant tills dess att varven på motorn är så pass högt att motorns ljud överröstar. Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.