AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.073

E39 Rostig baklucka på mindre än ett år...

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Fick luckan bytt i augusti i fjol. Nu rostig på samma ställe. Vad gäller?

Bil uttagen 040116.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min bytta lucka har klarat sig, men huven upptäckte jag bubblor på efter 1,5 år.
I ditt fall borde det gå under 12 mån garanti på utfört arbete. Dessutom har ju många fått hjälp med kosmetisk ytrost på bilar uttagna efter 040101 inom den 12 åriga garantin, så det lovar gott att du ska få hjälp.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
kan meddela att jag får luckan ommålad om 3 veckor, förhoppningsvis kommer även de främre dörrarna att bytas...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Härligt.. Då håller det ett år till innan det börjar rosta!

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ja, vi får väl se... Då får BMW lacka om luckan igen om 12 månader...
Det är den svarta plastklädseln runt rutramen som är felmonterad och har legat och skavt mot luckan...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
...och idag hittade jag även rost på undersidan av huven. Jävla skitbil rent ut sagt.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det verkar tyvärr som de senare E39:orna rostar mer. De tidigare jag har haft har enbart haft touring-luckerost (innan facelift).

Faceliftbilarna har rostat på alla möjliga konstiga ställen.

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Min facelift har lite rost, men inte mer än vanligt.
Har klarat sig bra i dörrar osv.

Lite kommer det ju men det är en gammal bil.
jag skulle nog ha försökt begära en ny baklucka. dem lagade min baklucka på passaten tre ggr o den 4e gången begärde att jag skulle få en ny o de fick jag :) . de blir aldrig riktigt bra om man lagar. inte iaf på det sättet verkstäderna lagar rost tyvärr.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Jag har ev tänkt att köpa ny bagagelucka samt den del där glaset sitter på blir dock lite skeptisk om man lägger ut ca 10.000 för allt nytt inkl lackering, dock undrar jag om det finns ngt man kan göra för att förhindra att det börjar rosta efter ett år igen, ske man lämna på rostskyddsbehandling innan lackering? Vad säger ni? Hur länge klarar sig en ny bagagelucka utan rost angrep ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min har klarat sig i fem år peppar peppar. För att klara sig bäst tror jag man köper en ny lucka, strippar av allt kitt och läger en bra 2K-grund och täcklackar baksidan. Sedan läggger du nytt kitt och hellackar luckan. Orginalluckan är lika dålig och ogalvad under kittet om du köper en ny, vilket gör att det känns som sura slantar att bekosta det.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
oki Anders.... då vet man det...
Har du gjort ngt utav nämda på din lucka? menar eftersom den klarat sig i fem år utan rost, dock kör jag inte på vintern med min bil, alltid avställd inför varje "salt" säsong, så undrar om det nu mildrar rostfarten på ev ny lucka.
Kan man ev plocka av den gammla och få den i ordning gjort på "seriöst" sätt för billigare peng må tro?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, luckan är utbytt på goodwill och den har gått på vintrarna med och klarat sig vad jag kan se. Dock skall den lackas om ändå, eftersom min sons kompis körde in i den med cykeln :P. Motorhuven som också byttes vid ett tidigare tillfälle var snabbare att rosta dock. Om det inte gått för långt, tror jag att blästring och omlack kan vara ett väl så hållbart alternativ till byte. Det gäller dock att inte rosten under kittet krupit in mellan plåtarna i omvikningen. Själv tänkte jag leta på en bättre glaslucka för den blev aldrig bytt, utan hjälpligt lagad tidigare och det är svårt att göra något åt den med rutan kvar i. Om man nu hittar någon fin begagnad vill säga. Vet du vad en ny kostar? Rutan är repig med, så det skulle bli en bonus..
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Anders,
Trott jag hittade glassramen för ca 3000 alltså glans ny säg till om du tänkt köpa en kanske kan vi få lite bättre pris om vi köper två direkt
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det verkar klurigt med vilka som rostar och inte, så länge det inte rör sig om mekaniska fel, som felmonterad plastslist till shoppingluckan/att man slänger igen shoppingluckan istället för att bara lägga ner den och trycka in den.
Min motorhuv byttes 05-06 nångång och den är helt rostfri i skarvarna. Luckan byttes 07 tror jag och den är också rostfri förutom där plastlisten skavt emot (amatörer...), har skurit av den bit av listerna för att undvika skav och framförallt undvika att det jämnt står vatten där.

Jag har bilen parkerad i en riktig rostkammaremed +3 och 100% rh på vintern o kör året runt så är lite förvånad att huv/lucka inte rostat i falsarna "av sig själva".
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har också upptäckt att klarlacken man får i BMWs lacktift verkar hålla tätt bra mycket bättre än klarlacken på sprayburk, om man inte lägger väldigt många lager. Lackstiftets klarlack är tjock och seg och omöjlig att applicera snyggt på en öppen ytan så man får ingen finish även om den jämnar till sig när den härdar, men på utsatta/halvdolda ställen verkar den funka bra. Jag använde den i hörnen på luckan under shoppingluckan där plastlisten skavt och det har hållit länge (efter grundfärg, lackstiftlack och klarlack på stift, var bara en enkrona på varje sida).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.